Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Rotfruktene på Sjølyst

Publisert Sist oppdatert

Rotfruktene på Sjølyst

Blant det varierte utvalg av blankpolert, lukseriøs, elegant og sjødyktig plast som Sjølystmessen bød på i år, fant vi noen norske rotfrukter brakt dit av eksponeringsvillige trebåtbyggere. De krydret inntrykket, båtene såvel som byggerne.

Av Atle Knutsen

Visterflo Båtbyggeri i Østfold, Kragerø Trebåtbyggeri, Sandøy Båtbyggeri ved Tvedestrand og Eikeli Båtbyggeri på Fevik hadde tatt med seg et knippe båter, hovedsakelig sjekter, en båttype som i et rikt antall varianter vinner stadig nye tilhengere. Sandøy Båtbyggeri hadde utstillingens eneste båt med vann under kjølen, en svært tiltalende og robust Sørlandssjekte i lerk og mahogny. En gang hadde “alle” Grimstadfiskere med respekt for seg selv en slik båt. Sjekta på utstillingen var utstyrt med en 18 hk Yanmar diesel.

Visterterna

Den senere tid har særlig det reetablerte Visterflo Båtbyggeri på Greåker ved Fredrikstad hatt suksess med sin Vistersnekke. De har tatt opp igjen arven etter Finn Skår, Tune-jollas opphavsmann, og videreutviklet hans konstruksjoner. Siste skudd på Visterflo-stammen er Visterterna på 24 fot, som er en forlenget utgave av Skår-terna konstruert på 50-tallet. Østfoldingene har solgt to Visterterner allerede, til rundt 700 000 kroner stykket. Båtene er klinkbygd i furu, men med moderne linjer og høy finish. Den er innredet som en romslig weekendcruiser, og leveres turklar med toalett, bysse og varmt/kaldt-vann. 24-fotingen har en Volvo Penta KAD 32 på 159 hk med hekkaggregat. Med duoprop regner båtbyggeriet med at terna skal gjøre rundt 30 knop.
På sine kreative beddinger har guttene bak Visterflo også en ny 34-foting, en større utgave av Visterterna. De regner med å ha den ferdig våren 2001.

Eikeli 21 Sport

Odd Bjørn Jørgensen fra Eikeli Båtbyggeri stilte med en tradisjonell sørlandssjekte med vindskjermer, og et utvalg av sine dekorative bi-produkter. Små prambord og pramvugger, som kan tilpasses kjøperens ønsker om størrelse. En større nyhet er imidlertid Eikelis nye weekendcruiser Eikeli 21 Sport, som blir ferdig nå i vår. Det blir en klassisk utseende 21-foting bygget i plast, og med dekk, innredning og akterspeil i mahogny. Eikeli har arbeidet lenge med båten, som er møtt med stor interesse, ifølge Jørgensen.
Den første båten vil bli utstyrt med en 250 hk innenbordsmotor, men Jørgensen går også svanger med en idé om å tilpasse båten en skjult outboard installasjon.
-Jeg vurderer mulighetene for å plassere en stillegående Honda 4-takter under akterbakken, med et modifisert hekkparti under vann, sier han.