utgave nr 10 2

Restaurert plast-Princesse

Publisert Sist oppdatert

Restaurert plast-Princesse

For åtte år siden kjøpte stavangermannen Gert Gill en falmet Princess 412. Etter 4000 timers fingernem innsats er "Twins" blitt en unik 41-foter med akvarium og sverdfisker nedfelt i teakdørken. Dessuten er "Twins" til for tvillingene!

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Den tid er forlengst kommet da også plastbåter er potensielle restaureringsobjekter. Det er ikke lenger bare kjølsprengte fiskeskøyter og tilårskomment treverk som kan oppdateres i tråd med samtidens krav, og fortsatt ha patina og tidsriktig utseende i behold.
Ved første blikk fortoner Gert Gills Princess seg som en meget velholdt 1980-modell, med noen ytre funksjonelle forbedringer. Det er først når man går ombord at eierens innsats åpenbares i tung teak, fornøyelig kreativitet og pinlig nøyaktighet.

Nedslitt

- Jeg hadde lenge vært på utkikk etter en båt som kunne gjøre litt fart, og samtidig ha god plass og komfort. Dessuten liker jeg båter med flybridgen trukket helt ut akter, over cockpiten. Twins hadde alle disse egenskapene da jeg fant den i Fredrikstad i 1992. Siden den var temmelig nedslitt, fikk jeg den forholdsvis billig. Jeg var dessuten villig til å gjøre litt selv for å få båten slik jeg ønsket den. En oppgradering måtte til på de fleste områder. Jeg har laget ny innredning og lagt teakdekk i cockpiten akterut. I salongen har jeg trukket om putene, samt laget nytt listverk i teak rundt vinduer og karmer der det tidligere var et plysjlignende stoff, forteller Gert Gill enkelt om det han beskjedent kaller ”litt selv”.
- På motorsiden var det også nødvendig med fornyelse. Jeg var heldig og fikk tak i to brukte Volvo Penta 61A på 360 hk hver som jeg malte med to lag to-komponent grønn lakk og deretter med to lag klar-lakk, før jeg fikk dem på plass. Dessuten installerte jeg en Mase lysmotor som leverer 3,4 kW, forklarer Gert Gill og viser oss det strøkne motorrommet.
Skutebunnen har han malt med to-komponent epoxymaling, og det elektriske anlegget (som han selvsagt også har oppgradert selv) er like velorganisert som alt annet ombord.
Den originale planløsningen er uforandret, med en stor salong i styrhuset, bysse ett trinn ned til babord, barnelugar til styrbord og stor skipperlugar forut. Båten har to bad som er blitt konvertert til separat toalett- og dusjrom. Totalt er det lugarplass for seks personer. I tillegg kan u-sofaen i salongen gjøres om til dobbeltkøye. Med fire barn i alderen fra 8 til 17 år kommer ekstra køyeplass godt med.

Twins

Og nettopp familiens barn er skyld i flere av de mer symbolske sider ved Gills Princess. Ikke uten grunn heter den nemlig Twins.
- To dager etter at vi hadde kjøpt båten, fikk vi vite at vi skulle ha tvillinger. Der og da bestemte vi at den skulle hete Twins. Og for å følge opp symbolikken, har jeg felt ned to sverdfisker i teakdekket i aktercockpiten, forteller Gill.
Den nevenyttige karen favner vidt på det praktiske plan. Han lager det meste selv, enten det er i tre eller plast. Til lettbåten som henger i davitene, en liten Zodiac RIB, har han støpt styrekonsoll og kaldbakt en tofte i tre. Presenning og kalesje har han også sydd selv.
- Jeg savnet en kalesje over det store akterdekket, men visste ikke helt hvordan jeg skulle løse problemet. Etter å ha grublet på det i tre år, satte jeg meg ved symaskinen og sydde en kalesje som ikke brøt med linjene i overbygget forøvrig. Det er fint med den fleksibiliteten kalesjen gir. Akterdekket er blitt et lunt sted hvor vi fyrer med en parafinovn og tilbringer sene kvelder gjennom hele sesongen, forteller ingeniøren, som la vekt på å kunne bruke båten i hele restaureringsperioden.

Akvarium

- Det har vært fint å koble av med de mange små prosjektene. Jeg har tenkt ut løsninger og prefabrikert mange komponenter hjemme før jeg monterte dem ombord. Blant annet et 150 liters akvarium i benken akterut, med sirkulasjonpumpe og innlagt lys slik at vi kan nyte synet av dagens fangst. Med sløyebenk like i nærheten, har vi dobbel glede av fangsten - både visuelt og gastronomisk, sier Gert Gill muntert.
Gill er arvelig belastet med interesse for det marine liv. Hans moderlige opphav ble nemlig europamester i havfiske engang på 1970-tallet. Et mektig bevis på bragden henger i byssa, i form av en svær fiskekrok fra Mustad. Selv driver Gert Gill både med dykking og sportsfiske fra båten, som er i bruk fra påske til sen høst. I helgene reiser familien rundt i Ryfylkefjordene, på sommeren går turene gjerne til Sørlandet eller svenskekysten.
Og med akvarium og sentralstøvsuger ombord, er man aldri langt fra de hjemlige fasiliteter.