utgave nr 9 2006

Prøvekjøring: Yamarin 76 DC

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Yamarin 76 DC

Familiekjær råtass

Det nye flaggskipet til Yamarin har et godt skrog som fint klarer hastigheter opp mot 50 knop. Plass og fasciliteter under dekk gir boplass til en familie på kortere overnattingsturer.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN


Det finske verftet betrakter selv Yamarin 76 som sitt nye flaggskip. Det er en helt nyutviklet båt, men det er likevel lett å kjenne igjen linjene fra de mindre båtene i serien, som Yamarin 64 DC (tidligere 6420). Dagsturbåter har alltid vært verftets prioritet. 76 DC er også en dagsturbåt, men den er romslig og har løsninger som gjør det mulig å ha det komfortabelt om bord både på weekendturer og kortere ferieturer.Selv om hovedvekten er lagt på utearealet, er det jobbet godt også under dekk med tilrettelegging av et innendørsliv for en liten familie, med soveplasser og toalett.

Sjøegenskaper


Småbåtfølelsen er fraværende i Yamarin 76. Vekten på ca. 1.500 kg, kombinert med den kraftige V-bunnen, gjør båten etter vår oppfatning til en svært god båt i sjøen. Den er konstruert for motorer helt opp til 300 hk. Så lenge båten selges i kombinasjon med Yamaha i Norge, er 250 hk den største firetakteren som foreløpig kan oppdrives. En 300-hester kommer om ikke lenge. Med en toppfart på 44 knop sparker det bra unna. Det er ingen merkbar planingsterskel, og båten oppfører seg mykt og behagelig i kvapsete sjø, selv i store hastigheter.Yamarin 76 er morsom å kjøre. Har du familien med på tur kan du med fordel legge marsjfarten til 25-30 knop. Den liker seg godt i dette området, og livet om bord forblir komfortabelt. La bruken avgjøre motorvalget. Til familiebruk er 200 hk mer enn nok, men unngå det minste alternativet på 150 hester. Skroget trenger skyvekraften.

Førerplassen


Yamarin leverer en godt utstyrt båt som standard. På et oversiktlig instrumentpanel finner vi to multifunksjonsinstrumenter og lett tilgjengelige knapper og brytere. Kontrollboksen for gir og gass er integrert i skrogsiden. Befriende nok er det gjort plass til en 12 tommers kartplotter integrert i panelet. Det gir et ryddig preg. Plotteren leveres ikke som standardutstyr. Når det likevel er plass, bør det velges en løsning med stor skjerm, større enn i testbåten.Skipperen har god oversikt fra førerplassen, og hun eller han holder i et særdeles behagelig ratt. Den hydraulisk styringen er litt tung. To fine, dype koppholdere har også fått sin plass.Det er god plass i den doble førerstolen. Vi sitter litt for lavt til å ha følelsen av full kontroll på siktlinjen. Det løses ved å vippe opp den fremre delen av stolen. Da mister vi samtidig mye av støtten til ryggen. Førerstolen fortjener en oppgradering, med en tykkere og mer solid rygg og enklere mekanisme for lengdejustering. Yamarin har valgt en polert, syrefast ramme rundt vinduene. Det er en elegant og solid løsning. Det midtre glasset tjener som stor dør til utgangen på fordekket. Vinduspusser på styrbord side er standard, men pusseren på babord side må du spandere som ekstrautstyr. Den burde fulgt med i pakken, for de er begge viktige for sikten.

Uteplassen


Yamarin 76 DC er en sosial båt, med god plass rundt et stort og forseggjort sammenleggbart bord i en stor aktersalong. ”Utemøblene” er trukket i mørkeblått Sunbrellastoff. U-sofaen er bare brutt av en praktisk liten passasje til badeplattformen.En liten bysse med to kokeplater, en vask og et 60 liters kjøleskap er plassert på babord side. Som standard er båten utstyrt med trykkvann og 40 liters tank. Bysseseksjonen skiller aktersalongen fra en liten, elegant buet passasjersofa på nivå med førerplassen. Den tjener like godt i fartsretningen som i sideretning for en liten prat med skipperen. En fin og annerledes løsning. Skyvedøren til lugaren er i sotet pleksiglass. Ved siden av er det integrert en god trapp opp til dekk.At Yamarin ikke har maktet å lage en båt med flat dørk mener vi er et minus. Dobbel køye midtskips krevde en opphøyning, og dermed har den et ubehagelig trinn fra førermiljøet og ned til salongen akterut.Badeplattformen er også i to nivåer. I dette tilfellet er det både praktisk og elegant, og gir en ekstra dimensjon med den lille teakbelagte ”broen” foran motoren og mellom plattformene. ”Broen” har 360 graders trinser under, slik at det ikke oppstår friksjoner ved tilting av motoren. Det er ankerboks bak på plattformen og foran i baugen.

Under dekk


En daycruiser er i utgangspunktet en ”flat” båt, med de begrensninger det gir for høyde og innredning under dekk. Yamarin har likevel skapt en god romfølelse i lugaren, med lyse, lekre farger, et elegant interiør og imponerende nok soveplasser til fire personer. Den doble køya midtskips er stor, selv om takhøyden her er i minste laget. Vi betrakter den som et ypperlig overnattingssted for familiens yngste. Mor og far bør bruke madrassen i salongen. Det er godt med stuveplass og det er laget en elegant toalettløsning med et skjult spyletoalett og 20 liters septiktank. De fire ovale vinduene i skroget kan åpnes og lukkes. Heldigvis; det trengs godt med luft i lugaren.Bortsett fra kartplotter, vindusvisker på babord side, havnepresenning og et Wallas 1800 varmeapprat (opplegget klargjort fra fabrikk) er det meste standard på Yamarin 76 DC. Båten gir et solid preg og har mange fine detaljer som dekkslys, mye syrefast stål i rekker, pullerter og badetrapp. Teak på dekket, dørken i aktersalongen og badeplattformen er også en del av standardpakken.

Konklusjon


Yamarin 76 er et resultat av mange års erfaring. Den finske båtbyggeren er spesialist på dagsturbåter, og har tatt med seg det beste fra daycruiserkonseptet. Samtidig har konstruktøren greid å skape en ”liten” cabincruiser av den nye 24,5-foteren, med fasiliteter for en liten familie på kortere turer. Det viktigste er likevel at den fungerer som daycruiser, en kraftplugg med gode sjøegenskaper som også tåler juling og grov sjø. Utenbordsmotor på 250 hk er ikke for mye, men som famliebåt kan vi greie oss med 200 hk.

DATA: Yamarin 76 DC


Lengde: 7.52 meterBredde: 2.40 meterVekt tørr båt: 1.500 kgDrivstoff: 190 literMotor: Yamaha 150-300 hkCE-kategori: CPris testbåt: kr 620.000Opplysninger: Yamaha Motor Scandinavia, telefon 64 97 94 00. www.yamaha-motor.no.