utgave nr 7 2005

Nyheter - juli 2005

Publisert Sist oppdatert

U:\Baatmagasinet\Bdesk\NYHETER\nyheter1_705.doc

193 kvadratmeter

Med et areal vi ellers finner i middels store eneboliger, byr Transcat 48 på mildt sagt rikelig med plass. Se bare på flybridgen - eller snarere broen. Til tross for en romslig styreplass for to, stor vinkelsofa og fullverdig utebysse med kok, vask og kjøl er det likevel bortimot danseplass "til overs".
Nedre akterdekk har plass til en personbil, og fordekket har et areal man ellers finner på mindre skip. Innvendig har båten en salong med plass til "halve slekta", i et moderne og behagelig design. Båten leveres med ulike innredningsløsninger med, der de fleste har fire doble lugarer. Hver lugar har egen dusj / toalett.
Båten drives av to 300 hk Yanmar som standard. Andre alternativer er mulig. Drivstofftanker på totalt 3.000 liter gir båten en formidabel rekkevidde.
Alliaura leverer også en Transcat 42.

Data: Alliaura Transcat 48

Lengde: 14,87 meter
Bredde: 6,58 meter
Deplasement: 18.000 kg
Dyptgående: 1,23 meter
Drivstofftank: 2x1.500 liter
Vanntank: 2x300 liter
Motor: 2x300 hk Yanmar
Lugarer / køyeplasser: 8
CE-kategori: A
Pris: Kr 6.055.000

Utenfor allfarvei

Fritidsseiler og forfatter Sonja Thoresen gir oss et innblikk i sin rikholdige loggbok "Dra til sjøs! På langferd i ferien".

Etter over 40 sesongers erfaring med ferieseilas i småbåt fant skribent Thoresen ut at det var på tide å dele sine tanker og betraktninger om hvordan vår egen kyst kan nytes i ro og mak, i tillegg til et rikt utvalg av reiseruter med både svenske, danske og tyske destinasjoner.
- Jeg har skrevet en kombinasjon av reiseskildring og personlig havneguide, som jeg håper kan være til nytte, forteller Thoresen selv om resultatet vi finner vi i boka "Dra til sjøs!" som kom ut i vår. Her er det er i første rekke reiseruter noe utenfor allfarvei som er Thoresens ærend i denne godt krydrete reiseloggen. Hun har ikke lagt mye vekt på det vi finner av steder i triangelet Oslo - Kristiansand - Göteborg, men heller kastet blikket på andre og mer uvante reiseruter.
Resultatet er et høyst leseverdig og inspirerende allsidig trykksak som har sin naturlige plass i skipsbiblioteket. Allsidig som den er kan den egne seg både som oppslagsverk og god sengelektyre. Om vi skal bruke den til oppslag kan vi nevne at fra innholdslista finner vi praktisk omtale av seilturer i det svenske, danske og tyske farvannene med både distanser og andre nyttige detaljer som severdigheter og spisesteder. I tillegg kommer fyldige og praktiske beskrivelser av både turer til Vestlandet og kanalferder som Göta Kanal fra start til mål. I sum blir det en aldri så liten skattekiste for ferieplanleggeren som trenger litt inspirasjon. Ellers finner vi mange betraktninger i god reportasjestil som kan være verdt å smatte litt på i godstolen før avreise.

Skreddersydd båt-PC

Om du vil ha siste nytt og værinformasjon om bord er Internett nærmest blitt et must for oss båtfolk. Men for å få det til må vi ofte fikle med mobiltelefonen og heller kranglete datamaskiner før det blir nettkjenning.
I lys av dette har britiske Digital Yacht i en årrekke skreddersydd og marinisert datamaskiner slik at det skal fungere om bord med minst mulig ekstraarbeid. I vår utvidet bedriften fra Bristol utvalget sitt med Aquamedia 100, en kraftig multimediemaskin for båten i kompakt størrelse. Vi kan nevne egneskaper som både tv-tuner og dvd-spiller/ opptaker i tillegg til vanlige kartplotterfunksjoner.
Siden lagringskapasiteten er rimelig stor kan både filmer og musikk legges inn i maskinen før avreise. Ellers kommer trådløst nettverk også som standard utrustning. Maskinen har operativsystem fra Microsoft. For mer informasjon: www.digitalyacht.co.uk

Septik på skottet

Vetus har lansert to nye septiktanker. Tankene er på henholdsvis 60 og 80 liter, beregnet for skottmontering over vannlinjen.
Det betyr at tankene tømmes med fritt fall, uten bruk av pumpe. Åpne kuleventilen på skroggjennomføringen, og tanken tømmes ganske av seg selv.
Tankene er laget i rotostøpt plast, med 38 mm koblinger for inntak og utslipp, samt 16 mm kobling for lufting ferdig montert. Materialet er lys plast, og nivået på innholdet kan ses gjennom veggen. Tankmåler er altså ikke nødvendig, men kan kobles til for å holde kontroll med nivået fra instrumentpanelet.
Tankene monteres sammen med båtens eksisterende pumpetoalett.
Med blikk på antatt strengere utslippkrav fremover kom hollandske Vetus i vår med to nye alternativ til å lagre det flytende avfallet av biologisk type.
For mer informasjon: William Knudsen AS. www.vetus.no

Planende Grand Banks

Amerikanske Grand Banks Yachts utvider familien med 47-foteren Eastbay FB. Produsenten med 48 års erfaring i bransjen har som ventet ikke spart på spesielt mye, siden listen med bare standardutstyret er på hele seks A4-sider.
Men noe uvant fra denne kanten er det at Eastbay-serien er planende båter, og denne modellen lar seg presse til over 30 knop. Et par Caterpillar T700-maskiner på 700 hester står for framdriften.
For mer informasjon: Thor R. Nilsen AS, Stathelle. Telefon: 35 96 87 50. www.trn.no

Nytt liv for gamlepumpa

I vår dager er det som kjent lite som ikke er å finne på nettet. Nå er det reservedeler til pumpa som skal online. Det er den britiske pumpeprodusenten Cleghorn Waring som i samarbeid med sitt eget underbruk Jabsco åpner delebutikken på nettet.
- Vi skal gjøre det enkelt å skaffe reservedeler, uansett alder og tilstand, lover produsenten Cleghorn Waring i en melding.
Det ligger i kortene her at du bør ha en Jabsco-pumpe for å ha glede av den nye tjenesten på www.jabscosho.com

Først ute med Yacht-skole i EU

Grunnet italiensk lovgivning så den første offisielle skolen for yachting dagens lys i Italia i vår. Lovgivningen innen sikkerhet og håndtering av større fritidsfartøy legger nemlig opp til at det skal inn mer skolerte folk i den maritime delen av turistnæringen.
Bakgrunnen er ellers et samarbeid mellom båtfirmaet Viareggiofunica, eid av byrådet i Viareggio og UCINA, det italienske bransjeforbundet for båtbyggere. Denne hybriden mellom offentlig og privat utdanning tar sikte på å skolere kommende fritidsbåtførere innen en rekke emner som alt fra skattelovgivning til skipsvedlikehold, i form av kortvarige kurs som varer fra to til fem dager.
For mer informasjon: Viareggiofunica, www.viareggiofunica.it

Komplett serie

Cummins MerCruiser Diesel kommer i disse dager med en 500-hestekrefters motor i Quantum QSc-serien sin. Denne kommer inn mellom modellene på 490 hester og 540 hester.
Det nye medlemmet i serien har fått navnet QSC8.3-500, og har 100 omdreininger mer å by på enn sin lillebror på 490 hester. Største turtall er oppgitt til 2.600 omdreininger. Motoren har i hovedsak fått praktiske justeringer i forhold til de andre i serien. Blant annet er turboladeren hevet noe, slik at eksosmonteringen blir lettere. Ellers er det elektronisk styring på alt fra drivstoff til pådrag, noe som skal føre til både stillere gange og mindre forbruk og røyk, i tillegg til færre kabler mellom motor og kontroll.
For mer informasjon: www.cmdmarine.com

VHF med hukommelse

Radio Holland Norway kom i sommer med en splitter ny VHF fra Sailor. Nykomlingen har fått navnet RT5022. Produsenten lover at over 50 års erfaring med VHF i bunnen skal gi en skikkelig solid VHF. Blant noen nye funksjoner kan vi nevne repeterende funksjon som gjør det mulig å ta opp de siste 90 sekundene, i tilegg til rød tekst for å skåne nattsynet og store taster og ergonomisk utformet håndsett. Ellers er den utstyrt mer en rekke nye funksjoner inspirert fra mobilteknologien som for eksempel adressebok til DSC (Digital Selcall).
For mer informasjon: Radio Holland Norway AS, Telefon 23 33 80 00. www.radioholland.no

Stilig antennefeste

Amerikanske Edson er ute med et antennefeste i rustfritt stål, hvor den sentrale ideen er at designen skal gå mer i ett med båten former. Festet skal ellers være lett å montere, i tillegg til at den trenger minimalt med inngrep i selve båten. Festet er fri for skarpe kanter. Det er utstyrt med en hurtiglås for rask montering eller demontering av antennen.
For mer informasjon: Erling Hovdan AS, telefon: 22 41 00 44 eller www.edsonint.com

Frisk firesylindret

Grunnet stor etterspørsel kom Mariner og Mercury i vår med en slankere og firesylindret variant av 200- og 275-hesteren, som kom i fjor. Verado-maskinene i den nye firetakterserien kommer i en 135-hesters utgave i tillegg til maskiner på 150- og 175-hester. Foruten tallet på sylindere er sistnevnte maskiner bygd over samme lesten som de to største kraftverkene fra amerikanske Mercury Marine. Det vil blant annet si en 1,7 liters rekkefirer med doble overliggende kamaksler og fire ventiler per stempel. Utenbordsmotorene er ellers utstyrt med elektronisk farts- og girkontroll, noe som innebærer ingen mekanisk overforinger mellom maskin og kontrollhendler.

Velprøvd nyhet

Sun 730 er den nyeste båten i Sun-familien fra Holms innredning i Skjeberg. Den er basert på en Nordkapp som har vært på markedet i flere år.
- God sitteplass til fem ute, og soveplass til fire voksne, lover båtbyggeren. Båten leveres med bensin- eller dieselmotor, med en 225 hk Volvo Penta diesel som anbefalt motor.

Data: Sun 730

Lengde: 7,3 meter
Bredde: 2,42 meter
Vekt: 1.800 kg
Dyptgående: 90 cm
Drivstofftank: 215 liter
Ferskvannstank: 65 liter
CE-kategori: C
Antall sitteplasser: 6
Antall lugarer/køyeplasser: 1/4