Bruktbåt-test: Wester 18

SMART: Kombinasjonen deksel over motoren og en solpute gir både lyddemping og en bra solseng.

Seiglivet klassiker

Eivind Ambles Wester 18 er en seiglivet daycruiser som har vært produsert siden 1978. Vi har testet en 1995-modell av klassikeren, motorisert med en 90 hk totakts Suzuki-motor. Den er ikke moderne, og den er ikke spesielt fornøyelig å kjøre. Derimot er den ganske praktisk og befriende enkel.

Publisert Sist oppdatert

Wester 18 har hatt et langt liv i den norske båtfloraen. I 1987 ble båten første gang lansert med innenbordsmotor, en 146 hk Volvo Penta, og et stykke inn på 2000-tallet ble det atter en gang pustet liv i den gamle modellen da Mercruisers 116 hk diesel fant veien om bord. Navnet ble Wester 560. Da Bengt-Erik Iversen spekulerte ut konseptet "skjærgårdsjeep" var det skroget til Wester 18 som ble tatt i bruk og Sunrise 550, senere Scand 550, så dagens lys. Vi har testet et meget velholdt eksemplar av Wester 18 med en 90 hk Suzuki totakt - både båt og motor fra 1995.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER