Nr 9. 2013

Kaikanten: Med Hole på skjæret mm

Bertrand Marcussen, tidligere daglig leder og styremedlem i Scand Boats AS, er personlig dømt til å betale tilbake 231.000 kroner til en kunde. Pengene skal dekke forskuddsbetaling av en Scand Baltic som ikke ble levert før selskapet gikk konkurs.

Publisert Sist oppdatert

Hole på skjæret

 

Sommeren uten feilskjær

 

Den svenske avisen Aftonbladet presenterte en gang en blank side til sine lesere – bare med en liten forklaring: Här skulle vi ha presenterat de svenska OS-framgångarna. Det blev inga.

Litt i samme duren hadde vi tenkt å presentere våre egne båtfiaskoer i sommer, men den ble ingen.

En sommer uten at noen ting har gått i stykker og ikke ett eneste (feil) skjær er blitt besøkt. Det har faktisk ikke skjedd noe verre enn at en mygg nærmet seg, men to meter fra båten svingte den unna og valgte i stedet skuta ved siden av.

Det ble riktignok litt småbanning da lyset i kabinen ikke virket. Godt egentlig at vi ikke bannet så det lyste, for det viste seg bare at lyssystemet har en hovedbryter. Det utgjorde en betraktelig forskjell å skru på den.

Sommerens flaks om bord i Fleksnes har vært så formidabel at den må oppsummeres:

* En ølboks veltet ned fra bordet. Selvfølgelig var den tom.

* Dieselen sprutet opp fra påfyllingshullet fordi trykket ble for stort, og noen dråper kom inn i båten.  Damen med den nye silkekjolen hadde flyttet seg til den andre siden 15 sekunder tidligere.

* Da pliktturen med den grinete slekta skulle unnagjøres, vrikket det største beistet ankelen og alle meldte avbud.

* Hun som alltid putter syv meter toalettpapir inn i det trange avløpsrøret hadde fått forstoppelse og benyttet ikke toalettet i det hele tatt.

* Den eneste dama som har badet naken i Store Oustsund i sommer gjorde det akkurat da M/S Fleksnes passerte.

* Da båten ved sjette forsøk ikke ville starte, tenkte jeg at det skal bli godt å få litt igjen for kontingenten til redningsselskapet. Men så tenkte jeg at det kan bli en stund å vente og fant å prøve en syvende gang også. Da startet selvfølgelig Jan Mar, eller Yanmar, som han heter i Japan.

* Farget plastpapir som skulle skremme måkene viste seg å farge ganske kraftig da det ble vått. Intens gnukking på dekket med Black Streak Remover, grønnsåpe og zalo gjorde at litt av rødfargen forsvant, men ikke alt. Oppgitt og ergerlig dro jeg hjem, men da jeg kom ned neste dag hadde – i flaksesommeren 2013 – rødfargen selvfølgelig forsvunnet av seg selv på grunn av den sterke solen.

* Prisen på ferske reker i gourmetbutikken på Høvik oversteg ikke en eneste gang usle 228 kroner kiloen.

* Den nye kalesjen til 11.000 kroner har absolutt ingen tiltrekningskraft på måker med løs mage.

Det neste blir vel at reportasjelederen i Båtmagasinet ringer og sier: Hole på skjæret, en samlet redaksjonsledelse har besluttet å øke honoraret ditt med hundre prosent!

Den sommer'n!

 

Hole

 

 

Av Amund R. Løken

 

Kjøperen kom over annonsen på Finn.no og fikk en avtale med Bertrand Marcussen om en Baltic hos Scand Boats AS. Leveringen skulle skje i mai 2012. Kjøpesummen var 750.000 kroner, hvorav 225.000 kroner i kontanter og det resterende som verdi på en innbyttebåt. Den aktuelle Scand-båten var en innbyttebåt fra en annen kunde som på dette tidspunkt hadde en fabrikkny Scand i bestilling. Men så viste det seg at Scand Boats AS ikke hadde penger til å ferdigstille denne båten. Kunden holdt da igjen sin innbyttebåt. Dette er den aktuelle som båten denne saken dreier seg om.

Personlig ansvarlig

Båtbyggeren gikk konkurs i juli 2012. Julaften samme år tok kunden ut stevning mot daglig leder og styremedlem Bertrand Marcussen personlig. Stevningen inneholder et krav for det økonomiske tap kunden har lidt som følge av uaktsomme pliktbrudd, handlinger og unnlatelser, både forut for, i forbindelse med og i etterkant av avtaleinngåelsen. Bertrand Marcussen inngikk avtalen, men unnlot i følge dommen å opplyse kjøper om helt sentrale forhold både forut og i forbindelse med avtaleinngåelsen. Kjøper fikk på dette tidspunkt heller ikke opplyst at båten fortsatt var i forrige eieres «varetekt» fordi Scand heller ikke kunne levere båten han hadde bestilt.

 

 

Tar Polar til Haslatangen

I følge Grimstad Adressetidene vil de tomme produksjonslokalene til Scand på Haslatangen snart ha ny båtproduksjon. Etter Scand-konkursen har den tidligere daglig leder Bertrand Marcussen sikret seg noen halvfabrikat av populære Scand-modeller som han vil ferdigstille.

Etter salg av Polars produksjonslokaler i Byglandsfjord akter han å produsere populære Polar 20 og 22 på Haslatangen, men det kun frem til han måtte få gjennomslag for å bygge boliger på den praktfulle Scandtomta på Haslatangen. Han jobber aktivt for å få omregulert industritomta til boligformål.

 

Bildet:

POLAR TIL HASLATANGEN: I påvente av tillatelse til å bygge boliger på Haslatangen vil Bertrand Marcussen produsere Polar 20 og 22 i Scands gamle lokaler. (Foto: Grimstad Adressetidende).

 

SeaRider fra Nor-Dan

I et av båtmarkedets desidert verste år, 2009, pumpet entusiaster, med Dag Wright i spissen, nytt liv i Nor-Dan Boats. Produksjonen ble flyttet fra Polen til Sørlandet, og alle krefter ble samlet om en ny og robust daycruiser; Nor-Dan 830W. Båten er tatt godt i mot av pressen og fremstår som en velutstyrt og robust daycruiser med overnattingsmuligheter. Frem til i dag er det produsert ni båter.

- Markedet tatt i betraktning er vi fornøyd, sier daglig leder Dag Wright Cappelen som leder selskapet fra sitt hjem på Moelv.

Selv om No-Dan er et innarbeidet varemerke, følte selskapet behov for å få noe mer ut av det. Med hjelp av reklamefolk har de valgt å gi båten tilleggsnavnet SeaRider. Slik ser den nå ut.

 

Sommerens blikkfang

Superyachten Lady M er utvilsomt sommeren blikkfang og snakkis blant båtfolket. Mange har møtt den 65 meter lange skjønnheten på hennes fred langs hele norskekysten.

Yachten ble sjøsatt ved det amerikanske verftet Palmer Johnson i mai i år og tok nokså umiddelbart jomfruturen sin over Atlanteren til Norge.

Skipet er spekket med luksus fra baug til hekk. Hun har et eget helikopterdekk. Det vil si, dekket er inntakt når vannet i det voluminøse svømmebassenget er tappet.

”Lady M” er registrert på Georgetown på Cayman Islands. Eieren har hittil greid å holde seg anonym, men her dreier det seg om folk med penger i overflod. Det har vært spekulert i om det kan dreie seg om en russist tjenestemann, men det er ikke bekreftet.

Uansett, det er hyggelig at verdens mest attraktive yachter lar seg tiltrekke av en av verdens mest attraktive kyststriper.

 

Bildet:

”LADY M”: i godt driv langs sørlandskysten.(Foto: Andreas Sandtveit).

 

BÅTBITEN

I konkurransen ”Båtbiten” presenterer vi en del av en båt. Det er det opp til våkne lesere å fortelle oss hvilken båt den tilhører (tilstrekkelig med fabrikat eller merke).

Løsningen må vi ha på mail til

batbiten@aller.no innen: 10. september.

Vi kårer en vinner som vil motta Båtmagasinets T-skjorte.

 

Svar på forrige båtbit var Joda, nærmere bestemt en Joda 850 TC. Vi fikk mange rette svar. Ett kom fra Roar Solheim i Tvedestrand

T-skjorte er på vei. 

 

Hydrofoilen tilbake

Midten på 60-tallen var hydrofoilen hyppig brukt som hurtiggående passasjerbåt langs kysten (om den da ikke sto på slippen med skader). I nyere tid har det vært stille rundt den flyvende båttypen.

   Men den dukker opp med jevne mellomrom. Båtmagasinet har vært på prøvetur med den svenskbygde Foiltwister FT58, en prototyp som etter planen skal settes i produksjon i et langt større format (plass til 20 personer).

   I følge forklaringen på Wikipedia er en hydrofoil en «vinge» montert under skroget. Hver båt har gjerne to vinger, en noe foran midtskips og en akter. Under fart løftes skroget opp av vannet. Når skroget er ute av vannet reduseres motstanden fra vannet og båten kan oppnå større hastigheter og en meget økonomisk gange.

   Svensken bygger på det samme prinsippet men produsenten  Elektrofoil AB  har en helt spesiell metode for å stabilisere de delene som befinner seg under vannet. Ved hjelp av vridbare blad stabiliserer båten seg selv.

Når båten har lettet gjør den 25 knop og piloten, eller skipperen, kan lose seg, uberørt av vind og bølger som måtte befinne seg under ham.

 

Bildet:

RARING: Foiltwister er en morsom raring, der den suser av gårde i 25 knop. (Foto: Lars Kristian Larsen).