Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 8 2012

Havner: Fedje i Nordhordland

Landsbyen i havet: Fedje, eller Feie som de sier lokalt, ligger som en massiv bølgebryter mot storhavet i vest. Det nakne kystlandskapet og den konsentrerte bebyggelsen gjør Fedje til noe spesielt.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

 Fedje er et samfunn som bare er sluppet ned i havet. Selv kaller de det for ”landsbyen i havet”. Det er betegnende.

Å komme til Fedje er som å oppleve både et nordnorsk fiskevær og det skotske høyland på en gang. Bebyggelsen ligger tett rundt havna, mens terrenget preges av myke heier, steingjerder og spredte treklynger. Som i Skottland er det til og med en bestand av villkaniner. Men så er det da også kortere luftlinje fra Fedje til Shetland enn til Oslo. På utkikkspunktet Vidnappen, ved en nedlagt radarstasjon fra krigen, er det satt opp et ”veiskilt” som viser avstand til ulike mål; Til Oslo er det 346 km. Til Shetland 318 km.

 

Hvalfangst

Kommunen består av hovedøya Fedje og et hundretalls mindre øyer, holmer og skjær. Den lille øya på ni kvadratkilometer ytterst i havgapet, rett sør for Sognefjorden og vest for Austrheim i Nordhordland, er livskraftig med sine cirka 600 innbyggere. Nye hus bygges stadig, mens noen av de gamle blir til sommerhus.

   Mange av dem som bor her tar nok fergen over fjorden for å gå på jobb. Blant annet er Mongstad en stor arbeidsplass. Det var stor aktivitet her under det store sildefisket på 1920-tallet. Her hadde Chr. Bjelland hermetikkfabrikk fra 1953 til 1982, det ble produsert tran og fisk ble foredlet. Den nedlagte fabrikken huser nå Havstad Tinn, som i perioder produserer gaveartikler og annet i tinn. I sardin-bygget er det nå er kommet et båtbyggeri. Bjørn Ådne Kvalvik lager flotte robåter; Sognebåter og Nordfjordbåter. Stikk gjerne innom for å se hvordan Ådne skaper de tradisjonsrike småbåtene.

   Og som i Skottland ble det i årene 1880 til 1920 gjort forsøk torvutvinning. Så optimistisk var man at det til formålet ble anlagt jernbane på øyen allerede på 1880-tallet, lenge før Bergensbanen ble åpnet. Jernbanen ble brukt til å frakte torv fra Stormark og ned til havnen for utskiping.

   Helt frem til i dag har hvalfangst vært en viktig del av livsgrunnlaget på Fedje. På det meste var det 12 hvalskuter her. Fortsatt er det én båt som driver med hvalfangst, men nå i begrenset omfang. I sesongen er det utsalg for hvalkjøtt i lokaler ved fergeleiet. Sørg for å få med deg hvalpølsen, den er kjempegod. Foruten de tradisjonelle næringsveiene finnes det sikkerhetssenter og lager for oljevernutstyr her. Losstasjonen og Trafikksentralen er også viktige arbeidsplasser. Det er planer for et større leilighetshotell i moderne stil. Mange fiskeentusiaster, både norske og utenlandske, søker mot Fedje. For dette er virkelig et eldorado for havfiskere. Skjæret i sjøen er at mange frykter for utslipp fra den mye omtalte U-båten U-864, som myndighetene ikke kan bestemme seg for om de vil heve eller dekke til.

 

Naturlig stopp

Er du på vei nordover fra Bergen til Sogn i båt, har du to muligheter. Du kan gå den indre farleie gjennom strømmene i Lindås, som absolutt er en opplevelse, eller du kan gå opp Byfjorden eller Hjeltefjorden og forbi Herdla. Velger du den ytre ruten er det naturlig å gjøre et stopp på Fedje, som gjerne fortjener noen dagers opphold. For her er gode turmuligheter, blant annet en fin Nordsjørute ut til Fyrsundet – hvor du kan se over til det flotte fyret på Hellisøy. Har du sykkel med er det ypperlig å ta en tur på Fedje, veiene er flate og høyeste punkt på øyen er ikke mer enn 47 meter over havet.

   I gangavstand fra havna er det anlagt en fin og trygg badeplass med sandstrand og grillmuligheter. Tidligere var det populær gjestehavn ved Kræmmerholmen, et gammelt privilegert handelssted som i mange år hadde en meget bra restaurant. Dessverre stengte de dørene for et par år siden, og det er ikke lenger mulig å legge til her. Derimot er det en grei gjestehavn ved Holmen Kafé, som har pub på kveldene.   

   Gjestehavnen byr på vann, strøm og har ellers et nøkternt tilbud til båtfolk. Alternativt kan du legge deg til ved Havstad Tinn eller ved frysekaien i nærheten av sentrum. Her er planer for ny gjestebrygge. Stort sett vil du alltid finne en ledig kai på Fedje. Vi har ligget her i all slags vær, og aldri hatt problemer. Havna i Kyrkjevågen er nærmest forbausende stille og lun, uansett vindretning. Trenger du dagligvarer, finnes det en stor butikk som har alt du måtte trenge. Fra gjestehavnen ved Holmen Kafé er det en 15 minutters spasertur rundt vågen til butikken. I mange år var det en liten manuell, kabelferge du kunne ta over vågen, men den havarerte på grunn av uvettig bruk for et par år siden. Forhåpentligvis vil den komme i drift igjen, for den er i seg selv en attraksjon.

   Relativt nytt er en trivelig kafé i sjøkanten femti meter fra fergekaien. På Pernillekaféen serverer vertskapet, Lene Renate og Trond Ågotnes, gode og solide retter. Til rettene har de alle rettigheter.  Prøv gjerne hvalgryten eller fiskesuppen, og er du der på en torsdag serveres selvfølgelig raspeballer. Det er turistinformasjon i samme lokalet.

 

Travel losstasjon

Helt siden første verdenskrig, da handelsskipene gikk i konvoi, har Fedje vært et viktig knutepunkt for skipstrafikken. Allerede på denne tiden var det en slags lostjeneste her ute. Siden midten på 50-tallet har det vært ordinær losstasjon med egen losskøyte. I dag er losstasjonen på Fedje Norges mest moderne og trolig den travleste. Losbåten er stadig på farten, både dag og natt. Innseilingen til oljeterminalene på Mongstad og Sture går rett forbi, og de store tankbåtene kommer seilende på rekke og rad. Er de mindre enn 30.000 tonn, loses de på vanlig måte. På de største settes losen om bord med helikopter. I 1992 ble den nye trafikksentralen for Vestlandet bygget på Fedje. I tillegg til losformidling for Fedje Losstasjon, overvåker trafikksentralen all skipstrafikk i området. Losbåtene ligger sentralt plassert i havnen, og losstasjonen tar gjerne i mot besøkende. Selve trafikksentralen er stengt for publikum, men terrassen i andre etasje er åpen for besøkende. Her fra kan du nyte utsikten over Fedje, Holmengrå og langt opp i Sogn til den karakteristiske Norskehesten på øya Alden.

 

Freden på fyret

På sørsiden av Fedje finner vi det karakteristiske Hellisøy Fyr. Bare det smale Fyrsundet skiller Hellisøy fra hovedøya. Selv om du kanskje ikke er klar over det, har du sikkert sett fyret mange ganger. Det er brukt i en av NRK sine pausesnutter, der vi ser fyret i fugleperspektiv. Eller kanskje minnes du en lettkledd, ung Liv Ullmann springe rundt her. Deler av TV-dramatiseringen av Ibsens ”Fruen fra havet” ble tatt opp ved Hellisøy på slutten av 70-tallet.

   Det røde støpejernstårnet med to hvite belter ble først tent i oktober 1855. Med sin høyde på 33 meter og en lyshøyde på 46 meter over høyvann er det et markant punkt på Fedje. Husene som står der i dag ble reist i 1903, etter at de gamle brant ned året før. I 1954 ble fyret elektrifisert. På denne tiden ble også driften lagt om, slik at familien til fyrvokteren ikke lenger skulle bo på fyret. Hundre år etter at fyret ble bygget var det ikke lenger rom for slike ordninger - livet på fyret ble for ensomt. I 1992 ble fyret automatisert. Det er nå lagt til rette for publikumsbesøk. Blant annet er det i sommerhalvåret mulig å dra på fyrsafari til vakre Hellisøy Fyr. Du kan fortøye ved kaien i Fyrsundet, men det anbefales ikke å ligge over. Det kan raskt blåse opp og da kan det bli store bølger og svell i Fyrsundet. Det er mulig å leie fyrvokterboligen for overnatting, men for tiden er det lang venteliste. For det er en opplevelse å leve som fyrvokter noen dager, på en liten øy helt for seg selv. Vokterboligen er restaurert tilbake til slik den var da fyrvokterne levde her. For noen år siden kåret den engelske storavisen ”The Observer” Hellisøy fyr til å være blant de 15 fredeligste stedene på jorden. Kanskje kan selv finne roen og freden på Fedje.

 

Fakta om Fedje

Posisjon:                   N 60 46 .966, E 004 42.787

Den norske los:       Bind 3, Jærens Rev-Stad

Sjøkart:                      Båtsportkart, Serie M eller hovedkart nr 23

Havneguiden:          Bind 4, Bergen-Kirkenes

Havneleie:                Kr 150,-

Annet:                        Gjestplasser ved Holmen Kafé (flyebrygge og betongkai), ved Havstad Tinn og langs frysekaien ved Pernillekaféen. Det er flere kommunale kaier, men det er hovedsakelig høye betongkaier. NB: ikke lenger gjesteplasser ved Kræmmerholmen. Også mulig å finne kaier eller ankre opp i Vestvågen, Rognsvågen og Sildevågen.

Seilingstips:              Innseilingen er fra nord og er godt merket, helt uproblematisk. Vær oppmerksom på fergen som kommer og går. Har du problemer med å finne innseilingen til havna, kan du bare følge etter fergen. Vær likeledes oppmerksom på losbåten som stadig er på farten. Havnen er lun, men farvannet rundt Fedje kan tidvis

by på utfordringer. Ikke minst kan Fedjeosen være tøff. Vær oppmerksom på at det er stor trafikk av tankbåter og andre større

                                   skip til/fra Mongstad og Sture. Lytt på VHF.

Mer informasjon: www.visitfedje.no