utgave nr 9 2011

Test: Nimbus 27 S/HT Lykke som liten

Engang var 27 fot en stor båt – i dag må den regnes som liten. Det er et tegn i tiden at de store produsentene lanserer små modeller som sine største nyheter. Nimbus 27 S/HT er et godt eksempel på en liten bobåt som har det aller meste – unntatt nok sitteplasser.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I sin barndom var fritidsbåtlivet enkelt. En sjekte, en primus, et telt. Guds frie natur var salongen, byssa satte man i fjæra eller på motorkassa, man vasket seg i sjøen og gjorde fra seg der det sømmet seg. Jo høyere opp på en flybridge vi kommer, desto lenger har vi fjernet oss fra det båtlivet som handlet om enkelthet og nærhet til elementene. Skulle vi ha levd ut det enkle båtlivet i dag, kunne vi like gjerne ha gjort det i en Nimbus 27 S/HT. WA-løsningen gjør den enkel å håndtere, den har komfortabel soveplass til fire, komplett bysse og toalettrom med dusjmulighet, muligheten til å sitte tørt og godt, eller til å åpne opp og slippe naturen inn. Alt på 27 fot, som drives lett og ledig frem av en liten Volvo Penta D3-motor.
Båten er den minste i den svenske produsentens Nova-linje, og er en videreutvikling av walkaround-båten Nimbus 27 S, som i HT-versjon har fått hardtop med stor takluke og aktervegg i kalesjeduk. Walkaround-versjonen har vært på markedet i noen år, mens 27 HT ble lansert i 2010 og er relativt ny på markedet.


Sjøegenskaper (nøytralt)

Nimbus 27 S/HT har gjennomsnittlig gode sjøegenskaper som ikke etterlater sterke inntrykk hverken i negativ eller positiv retning. Den relativt korte båten har en forholdsvis bratt planingsterskel og man må være bestemt med den turtallsvillige D3-motoren på 220 hk når båten skal opp i plan. Når den er oppe kan man derimot roe ned farten fra toppfart på 32 knop til rundt 20 og fortsatt ha en komfortabel planingsfart. Båten har to step i skroget, uten at vi kunne registrere noen merkbar forskjell på sjøegenskapene i noen retning. Båten sitter meget godt i svinger og tillater en sporty kjørestil uten å hugge i skarpe svinger, slik problemet ofte kan være med step-skrog. Skroget er tørt og fint og kaster sjøen godt ut til sidene.


Uteplassen (smil)

Løsningen med en bakvegg i kalesjeduk som lett kan fjernes, gjør at akterdekk og salongdørken er forbundet uten terskel. Båtens størrelse tatt i betraktning, har den et romslig akterdekk, og ved å benytte muligheten til å åpne akterspeilet, får man en veldig nærhet til sjøen både fra salongen og akterdekket. På babord side på akterdekket er det en fast benk som kan suppleres med pute og ett ryggstø. Dessuten kan man vende ryggen på den aktre benken på uteplassen slik at man får en L-sofa på akterdekket rundt et bord på søyle. Her sitter tre personer greit. På rekkverket er det et fenderstativ med plass til fire store fendere. Siden rekka som utgjør akterspeilet kan fjernes, får man en ekstra stor badeplattform med stor dreggkasse på styrbord side og en meget solid badestige i senterlinjen. Lengst ut til babord er det en ankervinsj med ankeret godt beskyttet av en stålbøyle.
Dekkslayouten for øvrig er slik vi kjenner den fra Nimbus’ øvrige Nova-modeller, med overbygget plassert a-sentrisk slik at man får et bredt, nedsenket sidedekk på styrbord side som gjør det meget lett å bevege seg frem på fordekket. Riktig plasserte og kraftige håndrekker gjør det lett å bevege seg frem og tilbake mellom for og akterdekk. På fordekket munner siderekka ut i en kraftig på pulpit på det praktiske baugnebbet. Lanternene er integrert og godt beskyttet i nebbet. Her i dekket er det en dreggkasse med god plass til dregg og tauverk.
I akterdekket er det tre luker som alle holdes oppe av kraftige gassløftere. På styrbord side er det et stort og praktisk stuverom hvor bord og søyle til akterdekket har sin faste plass, og via rommet har man også god enkel adkomst til stengekran for selvdrenering, varmtvannsbereder m.v. Både stuverommet og motorrommet har egne lamper. I rommet på babord sider er det en drenert recess hvor propanflasken kan festes. Her er også plass til tauverk osv.
På dekk har båten har til sammen seks solide kryssholt og god rekke også rundt akterdekket. Den har en kraftig mast i akterkant av overbygget med plass for blant annet lyskaster og radar.


Salong (nøytralt)

Takket være akterveggen og takluken i kalesjeduk, sistnevnte løper i skinner og åpnes med en håndbevegelse, åpner man opp salongen helt. Store vindusflater gir god utsikt for alle mann.
Siden 27S HT er en liten båt, er plassen forøkt utnyttet maksimalt med fleksible løsninger - som at man kan vende ryggen på den aktre benken, men fremfor alt vende den doble passasjerbenken på babord side. Med nød og neppe er det sitteplass til fire sitteplasser rundt bordet under hardtopen, men i praksis kun tre. Bordet kan felles ned slik at man får ekstra dørkplass. Det er en lampe i tilknytning til klaffebordet, og det er en tilsvarende lampe på svanehals i byssa. I tillegg er det to downlights i hardtopen i akterkant.
I dørken mellom benkene er det en stor luke som leder ned til et kombinert teknisk rom og lasterom. Her er det en løs dørk over batteriene og vanntanken som er lett tilgjengelig. Her er det også god adkomst til septiktanken, dieselvarmer og defroster, samt lader. Alle skroggjennomføringene båten er sikret med doble slangeklemmer. Batteriene, derimot, kunne vært bedre festet.

Førerposisjon (smil)

Ergonomien på førerplassen er meget bra, med logisk og lettbetjent integrering av alle funksjoner i konsollen. Mellom føreren og plotteren er det god plass til å legge fra seg småting. I tillegg er her også tekstillommer montert på skottet. Konsollen har 12 volt uttak og to koppholdere. Motorinstrumentene oversiktlig plassert i en egen konsoll, og et solid og stort kompass er på plass. Konsollen har plass for innfelling av en 12’’ kartplotter. Vinduene har kraftige viskere på parallelarm. Førerstolen byr på god komfort.
Foran passasjerplassen på babord side er det et praktisk kartbord med pleksilokk over.
Utnyttelsen av stuveplassen om bord er sinnrik og optimal. I tillegg til lasterommet er det store skuffer under passasjerbenkene, og i skuffen under akterbenken er det også en fastmontert søppeldunk. Via denne benken har man også enkel adkomst til panel for landstrøm og hovedstrømbrytere.


Hovedlugar (smil)

Via en bred åpning kommer man ned i lugaravdelingen forut som har full ståhøyde og god bokomfort. Her er det en U-køye som kan konverteres til en romslig og god dobbelkøye ved hjelp av en ifyllingsplate. Det er store, åpne stuverom under køya. Samme sted har man også adkomst til baugpropell.
Lugaren er belyst med to leselamper i tilknytning til køya, samt to downligths oppunder dekk. I dekket er det også en dekksluke som kan åpnes samt blendes, og i skrogsiden et koøye.
Polstring og trearbeid holder høy kvalitet med skandinavisk design i valg av tekstiler og farger.
Mellom stikkøya og hovedkøya er det et en skapmodul med et hengekskap og et underskap. Her er også en hylle med høy slingrekant rundt. I tilknytning til dette skapet er det montert et 220 og 12 volt uttak samt betjeningspanelet til varmeren. Det er kjekt å slippe å stå opp om natten for å justere varmen.
Inn under uteplassen er det en meget romslig og komfortabel stikkøye hvor to slanke mennesker får plass. Båten er godt ustyrt med knagger. Betjeningen av de manuelle lensepumpene sitter i forkant av trappen opp til uteplassen.


Byssa (nøytralt)

Aktenfor førerplassen er det en komplett bysse med god arbeidshøyde ved benken. Den er utstyrt med et tobluss propandrevet kokeapparat og en skikkelig stålvask med et solid ettgrepsarmatur. Førerstolen kan vippes frem slik at man får noe ekstra avsettingsplass, men siden benkeplaten vippes samme vei, får man ingen fullgod utnyttelse av denne plassen. Byssa fortjener en bedre løsning.
For øvrig er det rikelig med stuveplass i byssa, på høyde med hva man ofte finner i langt større båter. I benken er det fem romslige skuffer og et skap. Nimbus leverer båten komplett utrustet med dekketøy, glass, kopper, bestikk som har sine faste plasser.


Toalettrom (smil)

På babord side ligger toaletterommet, som også har dusjmulighet. Her er det full ståhøyde og god plass rundt det manuelle Johnson-toalettet i akterkant av rommet. I den helstøpt benken er det felt ned en stålvask med ettgrepsarmatur og hånddusj. I et skap i benken er dorullholderen montert sammen med en søppeldunk. Det er også rikelig med knagger her inne, samt tannglass for to personer samt noen småhyller. 220 voltuttak til hårføner og barbermaskin er også tilgjengelig.. Oppunder dekk er det et matt glassfelt som slipper inn godt med lys i kombinasjon med et koøye som kan åpnes. Den elektriske belysningen er en downlight.


Motorrom (smil)

Motorromsluken i akterdekket frilegger hele motorrommet. Testbåten var motorisert med en Volvo Penta D3-220 som har relativt beskjedne ytre mål og som dermed gjør at man har suveren adkomst på alle sider av motoren – både til daglige inspeksjoner og større vedlikeholdsoperasjoner. Sjøvannsfilteret er montert lett tilgjengelig på motoren, men man har også utmerket adkomst til grovfilter med dreneringsmulighet på babord side.
På styrbord side er det en tavle med plass til vannpumpe og pumpe til trimplan. Kassen til dreggtauet kommer man enkelt til på babord side.
Rommet er utstyrt med automatisk brannslukningsanlegg, samt automatisk lensepumpe. Lensepumpa er imidlertid plassert i motorrommet uten at det er tilrettelagt med lensesump eller oppsamlingstrau for oljesøl under motoren.


TESTFAKTA NIMBUS 27S HT
KONKLUSJON:

Nimbus 27 S/HT er komplett turbåt for et par eller en liten familie. Den er overraskende voluminøs under dekk, og er praktisk disponert. Bakvegg og takluke i kalesjeduk er betydelig enklere å håndtere enn en vanlig kalesje.
PLUSS
+ Romslige 27-foter
+ Praktisk dekkslayou
+ Mye stuveplass
MINUS
- Benkeplate i byssa
- Mangler oppsamlingstrau i motorrom
- Få sitteplasser
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 8,42 Meter
Skroglengde: 8,04 Meter
Største bredde: 2,84 Meter
Vekt tørr båt: 3.050 Kg
Vekt fullastet båt: 4.358 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,06 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 100
- Drivstoff: 240
- Septik: 70
- Varmtvann: 25
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Volvo Penta
Modellbetegnelse: D3-220
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 209
Ytelse kW: 154
Antall sylindere: 5
Max turtall ihht produsent: 4.000 omdr./min
Motoralternativer
- Alternativ 1 Volvo Penta D3-190
- Alternativ 2 Volvo Penta D4-260
Type fremdrift: DPS-drev
Propeller:
- materiale: Nibral
- stigning i tommer: F3
- antall blad: 3+3
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: Tudor 80 Ah
- antall standard: 3xForbruk 1xStart
- antall testbåt: 3xForbruk 1xStart
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,35
Ladespenning start i volt¹): 14,35
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde (sidedekk): 28
Uteplass akter: 120x205
Badeplattform: 60x205
Arbeidshøyde byssebenk: 87
Ståhøyde
- i salong: 180
- i byssa: 180
- ved førerplass: 153
- hovedlugar: 180
- stikklugar: -
- toalett: 167
Akterdør
- bredde: 152x180
- treskelhøyde: 0
Køyemål
- hovedlugar: 200x220
- stikkøye: 90x235

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT

Designkategori: C
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 8
Max antall pers. og last i kg: 1.308 kg
Max motorstyrke: 191 kW

FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: omdr.min omdr./min
Max fart: - knop
Marsjfart: - knop
Max støy²): - dBA
Støy ved marsjfart: - dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
4.100 32,5 82
3.800 28,2 81
3.500 25,0 80
3.200 21,8 79
2.900 17,5 77
2.600 12,0 76
2.300 11,0 75
2.000 9,3 72
1.700 8,0 71
1.400 7,0 67
1.100 6,3 64
8100 3,3 58

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Volvo Penta D3-220


TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft: 19˚C
- Sjø: 16˚C
Vindstyrke: 5-7 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 150 Liter
- Ferskvann: 0 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT

12’’ kartplotter X X
Batterilader med landstrøm X X
Trimflaps X X
Ankervinsj akter X X
Fjernstyrt lyskaster X X
Defroster og dieselvarmer X X
Kokeapparat to bluss X X
Baugpropell X X
Dusj X X
Stereoanlegg med radio X X
Teakdekk X X
Varmtvann X X

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 1.483.000 Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 1.640.000 Kroner
Konstruktør: Rolf Eliasson
Importør: For komplett oversikt, se www.nimbus.se

Produksjonsland: Sverige
Ytterligere opplysninger: www.nimbus.se


KONKURRENTENE

Aquador 26 HT Ikke testet i BM
Grandezza 27 Ikke testet i BM