Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 1 2011

Førsteinntrykk: Vesling 490

Jon Herman Linges Vesling er på fjorden igjen – i ny drakt. En morsom åpen dagsturbåt , men den må for all del ikke overmotoriseres.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Noen av de legendariske gamle Lingebåtene har gjenoppstått. Pluggene lå lenge lagret under presenninger på Linges prakteiendom i Asker, men de unge entusiastene Jørgen Sommerfeldt- Colberg og Marius Ringlund, i det relativt nyetablerte Stormer Marine, gjorde noe med det. Ungguttene tok kontakt med enken etter Jon Herman, Tuva Linge. Det ble god kjemi og karene fikk den tillatelsene de trengte for å føre arven med noen av de mindre velkjente Lingebåtene videre.
I første rekke er det velkjente Musling 430 og Vesling 490 Open som har sett dagens lys. Disse båtene kommer i tiden fremover i flere varianter, men det er også mulighet for at andre Lingebåter finner veien ut på sjøen igjen.

40 år etter

Vi har fått et førsteinntrykk av Vesling 490 Open. Originalutgaven ble første gang satt på vannet i 1971 under navnet Wesling. Den doble V-en kom som en følge av produksjonen som den gang fant sted hos Westermoen, et båtbyggeri som tidligere hadde navnet Båtservice Verft AS hvor Jan Herman Linge etter krigen selv jobbet som ingeniør til midt på 1950-tallet.
Weslingen skulle gi både Bror With og Skibsplast kamp. Det greide den ikke, for den ble aldri produsert i noe stort antall. Først og fremst var det et prisspørsmål, for båten var både innovativ og spennende med sin noe spesielle konstruksjon. Linge selv trodde nok suksessen skulle bli større. Bare noen år i forveien slo han igjennom med den noe større Fjordlingen, en sjøgod båt som også hadde en oppsiktsvekkende hardtop-løsning og ikke minst en vanntunnel i skroget.

Effektiv vanntunnel

Noe av det samme overførte han til Weslingen, både en kraftig V-bunn som ga et stort fartspotensiale og ikke minst hans egen patenterte ballasttunnel, en gjennomgående åpen kanal nederst i V-bunnen. Når båten ligger i ro, fylles den med 250 liter vann som gjør den svært stabil. Når båten er i bevegelse, og passerer fem knop, forsvinner vannet ut av tunnelen og blir fylt med luft i stedet. Det gjør båten lettplanende og morsom i sjøen.
Den nye generasjonen Vesling har akkurat den samme konstruksjonen. Den fungerer etter oppskriften. Vi tror det er vanskelig å oppdrive en like ”liten” båt med den samme stabilitet når den ligger i ro. Det er også riktig at båten lett kommer opp i plan og har et stort fartspotensiale. Vår båt hadde under prøvekjøringen en 60 hesters firetakters Honda, absolutt nok. Den kraftige V-bunnen skal klare enda større motorkraft, men vi roper et lite varsko. Selv med 60 hester hadde den en begynnende tendens til chinewalking, det vil si at den med ytterligere fartspådrag kunne blitt farlig. Chinet er den lille flaten på hver side av skroget som danner overgangen mellom skrogbunnen og siden. Når båten balanserer vekselvis på disse, og ikke har vannkjenning med bunnen, er den ute av kontroll.
Mer enn nok med 60 hk
Vi skal ikke overdrive fenomenet fra denne prøveturen, men man skal være oppmerksom på det om man velger enda større motor på en lettvekter på 16-fot. Det hører også med til historien at produsenten i dette tilfelle ikke var fornøyd med motorinstallasjonen. Motoren var plassert for høyt (lavt) i vannet og med en langt fra optimal propell. Båten oppfører seg eksemplarisk i stor fart og krappe svinger når bunnen får lov til å gjøre akkurat det den er konstruert for.
Større motor er absolutt ikke å anbefale, og spørsmålet er vel også hvorfor 60 hestekrefter og 38 knop ikke er nok på en helt åpen 16-foter?

Lekker og velutstyrt

Båten bærer i og for seg sitt navn med rette, for noen stor dagsturbåt er det ikke. Den er fin til en enkel fisketur, bading og som lettvekter til å ta med seg på båttilhengeren til og fra hytta. Vi har stor sans for designet. Båten er modernisert på mange områder, men likevel har den fortsatt sitt flotte retrospektive skarpe uttrykk. Plastarbeidene er godt utført hos Risør Plast AS.
Vesling 490 har en stor og meget solid syrefast rekke. Midt i båten er det en senterplassert styrekonsoll med vindskjerm, etter vår smak er den plassert litt for langt framme. Testbåten var utstyrt med et fint jockeysete for god støtte under kjøring, rett og slett den gamle ”Lingehesten” i ny drakt.
Båten har et låsbart stuverom i motorbrønnen, et godt tankrom under sitteplassen akter og et låsbart stuverom i baugen. Et lite og praktisk nedsenket dekk i baugen gir en trygg adkomst om bord.
I 1976 kostet en slik båt med en 40-hester 20.000 kroner. Prisen var steget til 70.000 rett før den ble tatt ut av produksjon i 1991. Som gjenoppstått koster den rett i underkant av 160.000 kroner med en 60 hk Honda på hekken.