utgave nr 4 2005

Båten min: Flipper - Herwa fra Helgeland

Publisert Sist oppdatert

Båten min: Flipper

Herwa fra Helgeland

At det ble laget Herwaer på Helgeland var det få som visste. I Brønnøysund fant vi en av dem, Erlend Nilsens Flipper fra 1976.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Røde sjøhus speilet seg i blikkstille vann på Brønnøysund havn. Den nordnorske kveldssolen har vært en sjelden gjest den siste tiden. Men denne fine sommerkvelden i 2004 står den høyt og har lokket folk ut på sjøen.
En av dem som var blitt fristet til å kaste fortøyningene, er Erlend Nilsen, som farer rundt i en ukjent farkost inn på havna. Designet røper at båten er fra 1970-tallet, om ikke enda eldre. Følgelig kom den ut av formen lenge før eieren smilte mot solen første gang. Forkrommede Flipper-merker på skrogsiden gjør den til et interessant objekt for en journalist som lar midnattssolen bestemme arbeidstiden.

Hjørnestein

Jeg vinker følget bort til brygga. Ved rattet sitter eieren i lutter begeistring over å kunne suse rundt i sin nittende sommer. Erlend Nilsen er over gjennomsnittet båtinteressert, og mer enn villig til å fortelle om båten sin. 19-åringen satser på sjøfartsfag ved den videregående skolen i Rørvik, og er hjemme for å sommerjobbe seg frem til skolehøsten igjen. Flipperen er en hjørnestein i fritiden. Selv om sesongen er kort, renner det fort 500 liter bensin gjennom forgasseren noen hektiske sommeruker. 25 Johnson-hester fra 1980 er tørste. Det som er igjen av penger når tanken er fylt, blir investert i båten.
- Jeg fikk båten billig og måtte pusse opp en god del før jeg fikk den på vannet, forteller Erlend. Da gamlebåten, en 14-fots Rana med 9.9 hk, var solgt, kunne han legge 3.500 kroner på bordet da nybåten skulle finansieres. Oransje i skroget og rød inni var ikke Erlends stil. Med hjelp av Jotuns hardtop og en topcoat fra samme sted ble Flipperen ravnsvart i skroget og tidsmessig grå innvendig. Utstyrskatalogen fra Maritim har Erlend finlest fra A til siste bokstav, og gått til innkjøp av nye seter.
Erlend Nilsen falt for skrogfasongen. Det samme gjorde Helgesen og Co. på Hamnøya i Vevelstad i Nordland da de fikk se en gammel Herwa passbåt på 1970-tallet. Familiebedriften Helgesen og Co. hadde spesialisert seg på plastlegging av gamle trebåter, støpe badekar og produsere 10-fots joller. Og en og annen 13 og 16-fots passbåt. Erlends Flipper er en av 13-foterne, etter alt å dømme en Herwa konstruert av Samuel Berge og Herbert Waarum i Grimstad. Herwa sluttet å produsere båten i 1970, men i sin livshøst fikk den en liten opptur på Hamnøya i Nordland. Der så et dusin eksemplarer dagens lys midt på 70-tallet. Etter det Herbert Waarum minnes, laget Herwa rundt 400 slike båter - en åpen standardversjon med tofter, og en med tredekk eller alternativt plastdekk. Hvordan Herwaen havnet i Nordland er helt ukjent for Waarum, men han minnes halvmuntert at det har dukket opp Herwa-båter fra fjernere steder i verden enn Hamnøya.
Åge Helgesen støpte noen av båtene sammen med faren, og Erlends båt husker han spesielt godt. Den laget han nemlig til seg selv, og forsterket den godt slik at den skulle tåle en 50-hesters motor. Motoren kjøpte han brukt i Miami i USA den gangen han seilte ute. I den samme butikken fant han to forkrommede Flipper-skilt som fulgte med i bagasjen og ble montert på den oransje 13-foteren med svart dekk.
- Det var en riktig solid båt. Med en 50-hester gjorde den rundt 40 knop. Den ble prøvd med en 70-hester også, men det var i overkant, minnes Helgesen, som først solgte båten i 1990.
Flipper, Herwa eller ganske enkelt navnløs. Et stykke båthistorie er det, og Erlend Nilsen har fått en ny drøm: 50 hester på hekken!