Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 10 2001

Minitest: Bluechart kartsystem

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Bluechart kartsystem

Komprimert!

Det nye kartsystemet Bluechart fra Navionics bygger på det russiske kartsystemet TRANSAS. I syv bitte små kassetter skal hele norgeskysten legges inn.

Av Hans Due
Systemet er ikke bygget fullt ut for norskekysten ennå, men det kommer oppdateringer hele tiden. Mange havneområder er imidlertid bra dekket. Vi har kjørt strekningen Horten-Tønsberg med den nye, bærbare GPS-kartplotteren Garmin 176 som har fargeskjerm. Riktignok var den 3,8 tommer store skjermen noe i minste laget for å yte Bluechart full rettferdighet, men ett visst inntrykk fikk vil.
Strekningen vi gikk var ganske detaljert nedtegnet med dybdekoter, sjømerker, landriss og fyr. Man kan zoome seg inn til å få veldig detaljerte havnekart, og får de informasjonene man trenger for navigering på sjøen. Man kan godt tenke seg at det fylles ut med ytterligere informasjoner i kartet om hva som befinner seg på land også i form av servicetilbud for båtfolket. Vi hadde ingen problemer med å navigere etter kartet, spesielt fordi vår posisjon var merket med en tydelig trekant i kartet, og vi hadde kjøllvannsstripen nedtegnet som en prikkete linjen gjennom hele kartet. Innenfor kartet som dekket området, lå vår posisjon fast midt på, mens kartet hele tiden ble oppdatert slik at vi hadde oversikt over hva som lå foran og aktenfor oss.

Vektorisert

Kartene er vektoriserte. Det vil enkelt fortalt si at kartene er tegnet opp elektronisk og ikke scannet inn som bilder av et papirkart. At kartene er vektoriserte betyr også at man kan sjalte inn og ut informasjon etter som man måtte ha behov for det. For eksempel kan man ta bort all informasjon som befinner seg på land eller alle dybder som er mer enn 5 meter for å få bedre oversikt over hvor man kan gå trygt og sikkert.

Stort kartområde

På den lille kassetten vi fikk med GPS76 ligger det kart inne fra Gøteborg, hele Oslofjorden og til forbi Lista samt nordlige deler av Jylland i Danmark. Ikke alle områder er like godt dekket foreløpig, men det kommer som sagt oppdateringer hele tiden. Enkelte havneområder er meget godt dekket, blant annet Kristiansands havn. Går man inn i setup, kan man velge vekk en rekke informasjoner i 5 nivåer fra minst til størst. Andre havner er ikke like godt dekket foreløpig, blant annet Arendal, men det kommer på neste oppdatering.
Kartene er ikke sømløse. Det vil si at du vil merke når du går fra ett kart til et annet. Det er ikke sikkert de passer helt sammen fordi de vektoriserte kartene er basert på papirkartenes data. Noe stort problem er ikke dette, forskjellene utlignes ved at man for eksempel zoomer et steg eller to ut. På kartene er det også merket av spesielle punkter som for eksempel kan være et fyr. Fører man pekeren over punktet slik at det opplyses, kan man trykke på enter-tasten og få opp tilleggsinformasjon om fyret i et eget lesevindu, for eksempel fyrets karakteristikk, hvor langt det er til fyret og hvilken kompasskurs man skal holde. Fyresektorene var ikke tegnet inn på kartet vi prøvde, men det ligger ferdig i kartbrikken. Her må en softwareoppgradering til, men den kan man laste ned gratis fra internett.
Man kan når som helst flytte pekeren til et punkt på kartet og markere det som et kurspunkt som lagres i kartplotterens hukommelse. Man navngir kurspunktet som vises med symbol og klar og godt leselig tekst.
Vi oppdaget også en hyggelig bifunksjon. En del av hovedveiene og byer og tettsteder på land er tegnet inn med navn, noe som gjør at man til en viss grad også kan navigere etter dem på landeveien. Detaljerte bykart inneholder de imidlertid ikke.

Konklusjon

Bluechart er absolutt et system å satse på. De små kassettene som rommer et så stort kartområde er hendige og greie å oppbevare, og passer til små som store kartplottere. Prisen er ikke så verst, ca. 3.100 kroner inkl. moms pr. stykk - det vil si nesten 22.000 kroner for hele norskekysten. Vi håper ikke prisen vil stige etter hvert som oppdateringene gjør kartene mer detaljert, for man nærmer seg raskt en smertegrense for hva publikum vil godta.