utgave nr 5 1997

Minitest: Gobbi 23 Sport

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Gobbi 23 Sport


Ekstrem italiener

Ikke er den særlig elegant, ei heller spesielt sexy, men likevel ekstremt italiensk! Enten synes man den ser knallfin ut, eller helt grusom. Gobbien ga oss en god følelse - den er utrolig romslig og morsom å kjøre, og fremfor alt meget velbygget.

Tekst: ANNE MARIT KLOKK
Foto: HANS DUE

Italienske Gobbi er etter noen års pause, tilbake på det norske markedet med 23 Sport, en kompakt fartsbåt med soveplass til fire personer. Vi kjørte båten på Drammenselva rett før påske på flatt vann. Båten var utstyrt med en 5,7 liter V8 MerCruiser på 280 hk og Bravo 3 drev. Ved første forsøk var toppfarten 34,5 knop, og motoren sperret ved 4900 omdreininger. Etter å ha skiftet propell, gjorde båten 37 knop. Fartstestene ble foretatt med to personer ombord, tomme tanker og liten last.

Spesielt utseende

Båtens høyt buede akterparti minner om linjer fra en tett sportsbil. Båtens manglende dollbord understreker det spesielle utseende og gir stort bovolum både ute og inne. Det er overraskende hvor mye man har fått plass til i denne båten som tross alt bare er 23 fot. Du går greit ombord via den brede badeplattformen og videre inn en port på babord side. Men dette er også den eneste vettuge ombordstigningsplassen. Å krabbe over et glatt fordekk uten noe å holde seg i, er ikke å anbefale. Uteplassen har en stor buesofa til styrbord og langs babord side er det en liten vask, kjøleskap og en del skapplass. På hver side er det en høyttaler til stereoen. Døren inn til salongen er helitaliensk i ekstrem buefasong. I lukket stilling åpenbares to trinn med antisklimønster, slik at man via det midtre vinduet i vindskjermen, som kan åpnes, greit kan komme seg fram på dekk. På oversiden av døren er det sotet glass som skal gi ekstra lys ned til byssa rett under.
Førerplassen har komfortabelt dobbeltsete med skikkelig høyde i ryggen. Førersetet kan dras opp, slik at man står og kjører. Gassen er bra plassert ute i borde. Instrumentene er velplassert, men spakene for powertrimmen, som sitter innunder rattet, er litt vonde å få tak i. Vindskjermen gir overraskende god beskyttelse mot blåst og sprut.

Åpen løsning

Via to trinn er man inne i båten som har en åpen innredning. Rett babord er byssa med to gassbluss, vask, et skap under og en del hylleplass over. Forut en u-sofa med bord som kan gjøes om til dobbeltseng. Bordet kan enkelt flyttes ut og skaper da en stor solseng. Helt forut er det speil og to leselamper. Til styrbord er toalettet med høyde på ca 1,60 m. Trangt, men velutstyrt med hyller og skap og en brukbar vask. Inn under uteplassen er en dobbeltkøye, et krypinn uten forheng eller annet skille mot resten av salongen. Interiøret er i praktisk hardplast og lyse tekstiler. Tykke dørktepper er ikke særlig praktisk. Farger og materialer virker ellers gjennomtenkt og utgjør en hyggelig helhet.
Vi kjørte båten på flatt vann, men provoserte den i skarpe svinger og opplevde ingen overraskelser. Båten er myk og smidig og har ingen markert planingsterskel. Utseendet gjør at man tror at båten er litt tung i sessen, men er det slett ikke. Riktig morsom er den å kjøre. Støynivået var i høyeste laget med 90 dbA på full fart.

DATA

Norsk importør: Maritim Engros i Drammen. Tlf.: 32 89 65 25. Fax: 32 89 59 19.

Lengde o.a.: 7,85 m
Lengde:7,49 m
Bredde:2,50 m
Høyde i salong:1,68 m
Drivstoff:400 liter
Ferskvann:100 liter
Vekt u. Motor:2.200 kg
Motoralternativ:VP41ADDP.
Pris testbåt:Kr. 551.000,-