utgave nr 6 1993

Rana 14 SP

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører Rana l4 SP

Sporty landstedbåt

Rana 14 SP er en av de siste båtene fra konstruktøren Trogrim Gaardens tegnebrett. Skrogmessig sett en fin konstruksjon, produksjonsmessig spennende med innerskrog som ligger an mot ytterskroget og gir meget god plass innvendig. En plass som kunne vært utnyttet enda bedre.

Av Hans Due

Etter at Præsteng Industrier og Rana Invest gikk sammen om å kjøpe det konkurstruede Rana Industriplast, har sammenslåingen av de to båtbyggeriene i Rana gitt et modellutvalg på nærmere 40 forskjellige båter. Både Rana-båtene fra Industriplasten, Ranaplast-båtene fra Præsteng og GH-båtene, blir nå produsert i samme selskap. Ved en eventuell sanering av modellutvalget, føler vi oss sikre på at den nye 14-foteren vil overleve.
Selvlensende landstedbåter er det eneste fornuftige. Folk som har båt på hytta skal ikke behøve å måtte ta båten på land mellom hver helg fordi de er redde for at båten skal fylles av regnvann i mellomtiden. Og tar man seg en fisketur, skal det være enkelt å spyle og vaske båten innvendig for fiskeslo og blodsøl uten at man må bruke ekstra tid med øsekaret etterpå.
Rana 14 Sport har et enkelt og greit selvlensesystem gjennom akterspeilet uten slanger og kraner som skal stenges og åpnes og med fare for tilstopping. Lensingen i denne båten går gjennom bensintankrommet under aktertoften og rett ut gjennom akterspeilet. Lensehullet kan stenges med en klaffventil som til daglig er åpen. Stenging skjer ved å stramme en gummistrikk. Men selv med to velvoksne personer akterut, kommer ikke vannet inn på dørken. Båten skal lastes godt ned før selvlensingsventilen må stenges.

Sjøegenskaper

Vi prøvekjørte båten med en tresylindret 30-hesters Yamaha påhenger på hekken. Båten skvatt lett opp i plan, og oppførte seg forøvrig eksemplarisk. Ingen våt sprut inn i båten i bølger, ingen hugging ved krappe svinger, og ingen propellkavitering ved samme manøver. En forholdsvis dyp V-bunn (24 grader) ga myk og behagelig gange.
Vår testbåt hadde styrekonsoll, hvilket ikke er standard, men som vel de fleste vil velge, i hvert fall med motorer større enn 10 hk. Til styrekonsollen blir det nå laget en vindskjerm også. Med en 10-hk på hekken har man logget 17,7 knop med en person ombord. Med en 30 hk. Mariner, er båten radarmålt til 28 knop med to 90 kilos personer ombord.

Innredning

Fra ripa og ned til benkene ligger innerskrog og ytterskrog mot hverandre. Det gjør at båten får meget stor bredde innvendig. En langsgående benk rundt hele går fint an å sitte på, hvilket gjør at 7-8 personer får plass ombord. Midttoften har drenert stuerom, og i stuerommet under akterbenken er det plass til tre bensintanker, eller en bensintank og dregg og fortøyningsutstyr. Begge stuerommene er drenerte.
Vi kunne ønsket oss et tørt, låsbart stuerom under toften i forpiggen, noe produsenten har utelatt av kostnadsmessige årsaker. Likeledes er det uutnyttet plass på hver side av motorbrønnen som gjerne kunne vært brukt til f.eks et drenert rom for dagens fiskefangst.
Årene i en landstebåt blir ofte overlatt til seg selv, rullende fram og tilbake på tofter. Men i denne båten har man laget en tunnel gjennom styrekonsollen som årene kan træs gjennom. Samtidig festes de med en strikk, og er ikke i veien for noe samtidig som de holdes støtt og skikkelig fast. Bra! På dørken og alle tofter er det antisklimønster.

Data
Lengde: 4,30 m.
Bredde: 1,90 m.
Vekt: 200 kg.
Motor: 10-30 hk.
Pris: Kr. 22.900,- u/styrekonsoll
Styrekonsoll:Kr. 3.200,-
Produsent: Rana Plast A/S, 8640 Hemnesberget. Tlf. 087-93 300/93 000.