utgave nr 8 2011

Førsteinntrykk: Galia 670MC - Norgesvennen

Galia 670MC - enda en polakk som stortrives i Norge. Dette er allværsbåten som kan brukes til det meste. Som weekendcruiser for aktive småbarnsfamilier gjør den seg best.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: Lars Kristian Larsen

Polske Galeon Yachts bygger også mindre båter. Båtene med utenbordsmotor går under navnet Galia, og har de senere årene tatt store steg mot å bli volumselgere også her til lands.
På Düsseldorf-messa i januar i år lanserte polakkene en skikkelig hyttebåt med overnattingsplass for to voksne og inntil fire barn. 670 MC har mange praktiske løsninger som gjør den egnet som noe mer enn en turbåt for solskinnsdager. Med den uforutsigbare norske sommeren vil man kunne trives på tur, selv når regnet høljer ned. For årets flotteste dager kunne vi ønsket oss mer uteplass. Det blir litt trangt om saligheten her akter. Men den utvendige førerposisjonen er meget god. Et sammenleggbart ståbrett gjør at også de minste førerne får løftet blikket over hyttetaket og mot horisonten. Herfra får man også god oversikt i for eksempel trange havner. Brettet kunne med fordel hatt en sikringsmekanisme, slik at det ikke klapper sammen, om man trår litt uforsiktig på det.


Akterlugar

I den lille lugaren under akterdekket er det plass til en mann på 175 centimeter. Vedkommende bør ikke lide av klaustrofobi. Men lugaren er nok ei morsom hule for to småtroll på båtferie med mor og far. Denne lugaren, som kommer til syne når trappa opp til akterdekket skyves til side, gjør at det blir litt mer tungvindt å gå inn og ut av hytta. Men det er for så vidt en liten pris å betale dersom man har behov for den ekstra overnattingsplassen.

Trygg ferd

Båten oppfører seg som forventet i sjøen. Med litt bølger føles det ikke spesielt behagelig å gi full gass dersom du sitter inne og ratter farkosten. Det slår litt, og det romslige styrhuset gir noe resonans. Men polakken virker godt sammenskrudd, og det er ingen irriterende skramlelyder å høre. Det durer av gårde. Trygt, retningsstabilt og solid, men litt høylytt. I 21 knops fart og med litt motsjø, er lydnivået nesten nøyaktig det samme som på midterste seterad i en Boeing 737-800 i marsjhøyde.
Føreropplevelsen er forøvrig ganske annerledes dersom du står på akterdekket og styrer fra fotbrettet. Derfra er det bare morsomt og behagelig. Høyt og herlig. Båten er såpass tung, med sine 2150 kilo, at en motor på minst 150-hester må til. Med 150-hesters E-tec-motor fra Evinrude får båten en toppfart på drøyt 31 knop med to mann om bord. Veien opp til toppfarten går via en ganske markant planingsterskel, noe som tilsier at en mindre motor vil jobbe svært anstrengt for å få familiehytta opp i plan.


Plass til mye

Det er tydelig at det er lagt stor vekt på innvendig plass i Galia 670 MC. Her er det høyt under taket og ellers fornuftig innredet. Toalettrommet bak førerposisjonen har havutsikt og er stort nok til å være brukervennlig. Sittegruppa har plass til fire personer, men benken lengst akter gir en foroverlent og noe ubehagelig sittestilling for voksne. Praktisk er det at salongbordet kan gjøres om til en liten dobbeltkøye, slik at man totalt har seks overnattingsplasser i båten. (2 voksne og 4 barn eller 4 voksne.) Ei minibysse med gassbluss og vask er på plass. Så også kjøleskuff. Godt med stuverom har det også blitt plass til i denne båten.

Kort oppsummert er dette en stor og innholdsrik 22-foter. Den kan oppleves litt trang, men det er få båter på denne størrelsen som gir deg muligheten til å ha med både egne og andres unger på komfortabel overnattingstur.

Fakta: Galia 670 MC

CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6.82
Bredde i meter: 2.51
Dyptgående i meter: 0,56
Vekt tørr båt i kg: 2150 (uten motor)
Drivstoff i liter: 200
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra - til i hk: 115-250
Motor testbåt: Evinrude E-tec 150
Sylindervolum: 2.589 ccm
Antall sylindre: 6
Effekt i hk (kw): 112
Toppfart i test knop: 31.1 16
Pris fra i kroner: ca. 428 600
Pris testbåt i kroner: 533 000 (Highline-pakke)
Opplysninger: www.fischemarine.no