Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 6 201

Førsteinntrykk: Vi prøvekjører Oyster LD43

Det er noe eksklusivt over østers. Vi nyter den med glede på sjøen. Oyster LD43 er som en østers, helt rå.

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører Oyster LD43

Blått til lyst

Det er noe eksklusivt over østers. Vi nyter den med glede på sjøen. Oyster LD43 er som en østers, helt rå.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Britiske Oyster er kjent for å lage eksklusive seilbåter. Båter som er store, elegante og velbygde - engelskmenns svar på Swan. Men nå har de også tatt frem en motorbåt, Oyster LD43. Formspråket er klassisk, men samtidig moderne. Vi kjenner igjen formene fra tradisjonelle britiske båter, med litt forhøyet fordekk og lavt styrehus som er trukket noe tilbake. Samtidig har designerne greit å gi den et ytterst moderne preg, proppfull av det nyeste innen teknologi. Den kan minne litt om Fjord 40, men er ikke så ekstrem. At skroget er mørkeblått gir ekstra eleganse. Oyster motorbåten produseres hos Broom Boats.

 

Enkel innredning

Umiddelbart kan det være litt vanskelig å definere hva slags båt det egentlig er. Den er sjødyktig, har lukket styrehus og alt som trengs for å leve behagelig om bord. Likevel vil den nok mest fungere som en stor daycruiser med overnattingsmuligheter – kanskje en weekendcruiser. Innredningen er enkel, men finurlig. Den har bare én lugar, og den befinner seg helt fremme og er innredet med en stor, sentrert dobbeltkøye. På babord side under dekk er det en rommelig L-formet bysse med moderne hjelpemidler; mikrobølgeovn, nedfelte kokeplater, vasker i rustritt stål, benkeplater i corian og godt med skapplass. Vis á vis byssa er det stort toalett og separat dusjrom. Men det er salongen som er imponerende. Styreposisjonen er på babord side, med høyrygget stol som kan justeres i alle mulige retninger. Tilsvarende stol er på passasjersiden. Bak disse solene er det to store U-sofaer i lyst skinn. Disse er hevet noe i forhold til dørken ellers. Hver sofagruppe har bord som kan ”brettes” ut. Legger man ut begge bordene får man en enorm spiseplass. Mot akterdekk er det store glassflater med skyvedør. På akterdekk er det to L-formete sofa og et teakbord som kan foldes ut. Bordet inneholder også kjøleboks – kanskje for den omtalte sjampanjen. Over akterdekket kan det trekkes ut en bimini-topp. Hekken har åpning ut til en stor, integrert badeplattform med teak. Alt treverk i interiør er også i teak. Vi synes nok at et lysere treverk hadde stått bedre til den moderne linjeføringen. Dessuten mener vi teak begynner å bli litt ”forhistorisk” rent miljømessig. Dog kan den leveres med andre treslag i innredning. Vår prøvebåt var utstyrt med lang pulpitt/rekke. Vanligvis leveres båten uten pulpitt, men eieren av denne båten ønsket den. I følge produsenten ødelegger den litt av båtens elegante linjer, og de mener man ikke har noe på dekk å gjøre når man er på sjøen. Det er god plass til anker, tauverk og egne rom for fendere.

 

Flere versjoner

Nylig har Oyster også kommet med 43 foteren i utgave med to kabiner, da under betegnelsen OM43 twin cabin. Her har de flyttet byssen opp i salongen, til styrbord side – bak førerplassen. Den ekstra lugaren er kommet dit byssen var. Det er kommet doble. fremovervendte passasjerseter på babord side og bak den er en L-formet sofa med tilhørende bord. Med denne versjonen er det nok blitt mer en ”familiebåt”. I disse dager lanseres en flybridge-versjon av OM43. – Vi har jobbet svært mye med denne versjonen, for vi har lagt vek på å ikke ødelegge båtens elegante linjer, forteller Paul Harding som er salgssjef i Storbritannia for Oyster motorbåter. Vi har ikke sett denne utgaven i virkeligheten, men på tegningene ser det ut som om de ha fått det til.

 

Førerplassen

Føreplassen er stor og oversiktlig. Førerstolen er som nevnt rene ”stresslessen”. Kanskje den beste båtstolen vi har prøvd. En 12 tommer kartplotter fra Raymarine E-serie dominerer instrumentpanelet, hvor konsollen er kledd i samme lyse skinn som på setene. Instrumentene er oversiktlige, men vi kunne tenkt oss noe strammere plassering. De står litt ”hulter til bulter”. På vår prøvebåt var setet noe høyere enn det som er standard. Det gjorde at rattet føltes som om det stod for lavt, i knehøyde. Vi kunne uansett tenkt oss bedre regulering på rattet. Spaker og kontroller sitter ellers der de skal. Utsikten fremover og til sidene er god, og sidevinduet kan åpnes. Båten finmanøvreres i lav fart med mus, som vi vil komme tilbake til. Under dørken står det to Cummins, hver på 480 hester, tilkoblet Hamilton vannjetaggregater. Hver motor står under U-sofaene, som løftes opp elektrisk for å komme til motorrommene. Det gjør at det er grei adgang til maskineriet, men det må gjøres litt rydding før man løfter opp lukene. Alt teknisk virker oversiktlig og greit.

 

Muse-styring

Vi fikk anledning til å prøve Oysteren på Isle of Wight, ved Southampton. Skroget i båten er delvis bygget i karbonfiber og kevlar. Det gjør at båten er forholdsvis lett, men samtidig solid. Forskipet har en ganske dyp V-bunn og den oppførte seg helt eksemplarisk i sjøen. Den har ingen planingsterskel og viste ingen tendenser til å reise seg i vannet. Vi logget toppfarten til ganske nøyaktig 30 knop, med en behagelig marsjfart på 25 knop. Med vannjettene fra Hamilton er det ingen ting som stikker ut under båten, verken ror eller propeller. Det gjør at man faktisk kan kjøre helt inn på stranden. Hvor det er aktuelt behøver man heller ikke å bekymre seg for at båten skal ligge tørt ved lavvann. Med det unike MouseBoat-systemet er det uhyre enkelt å manøvrere båten til og fra kai. Båten styres rett og slett i lav fart med en mus, formet som en båt. Oysteren kan dreies rundt sin egen akse og kjøres sidelengs. Det er altså ikke brukt for baugpropell. Føres musen fremover går båten fremover, føres den bakover bakker båten. På samme måte går den sidelengs den veien man fører musen, som står på en magnetisk metallplate. Kommer man på ville veier er det bare å slippe musen, og så nullstiller den seg. Allerede etter 10 minutter behersket vi teknikken rimelig greit. – Ungene er ofte de beste til å manøvrere denne båten. De er mer vant til dataspill, flirer Paul Harding. I Oysteren er det større sjanse for å lide av musesyke enn av sjøsyke.

 

Konklusjon

Oyster har brukt mye tid både ved tegnebordet og i prøvetank for å få frem et velfungerende skrog. Vi fikk ikke prøvd båten i stor sjø, men ut i fra det vi prøvde er det et velfungerende skrog. Båten er meget elegant, både eksteriørmessig og interiørmessig. Det er en båt som tar seg like godt ut i havna som på sjøen. Den er en designmessig perle. På en unik måte har de greid å kombinere klassisk design med moderne linjeføring. Bruksmessig er den litt vanskelig å definere. Utgaven med én lugar er nærmest en stor daycruiser eller weekendcruiser. Selv kaller Paul Harding det for en ”partybåt”. Utgaven med to kabiner, med eller uten flybridge, vil nok være en velfungerende turbåt. Oyster er kjent for å levere båter av høy kvalitet, noe det ser ut som de har videreført til sin første motorbåt. Dette er nok en båt man ikke kommer til å se mange av i Norge. Først og fremst på grunn av prisen. Men da får du mye med på kjøpet; elektronikk, generator, autopilot, inverter, nedsenkbar TV/DVD, aircondition, Oyster porselenservise og mye, mye mer.

 

Tekniske data:

Lengde (med plattform):

   

13,26 meterBredde:

                                

4,09 meterDybde:

                                 

0,68 meterDieseltanker:

                                  

1600 literVann:

                                   

340 literVekt:

                                     

9.500 kg

Fart:

                                      

30+ knop

Motor:

                                   

2 x Yanmar 6LY3M-ETP 480 hk

Drev:

                                     

2 x Hamilton 292 vannjet

Kontroller:

                           

Hamilton Blue Arrow MouseBoat control

Pris:

               

                       

Ca. 6 millioner kroner + norske avgifter (mva., hk-avgift)

På nett:

                                

www.oystermarine.com