Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 9 2

Holder 1000-årig tradisjon i hevd

Publisert Sist oppdatert

Jann og Erling Alsli i Bindal er fjerde generasjon båtbyggere:

Holder 1000-årig

tradisjon i hevd

Det er Alsli-brødrene som har bygget «Nordlændingen» - verdens største Nordlandsfembøring på 47 fot. Navnene deres knyttes ofte til det ypperste man kan få av Nordlandsbåter. Alsli-familien har livnært seg av trebåtbygging de siste 133 årene - ja kanskje enda lenger.

Tekst og foto: ROAR BERG-HANSEN

I båtbyggeriet står den 39 fot lange «Hildringstimen» klar. Nysmurt og velluktende. En klar morgensol skinner inn gjennom de halvgjennomsiktige vinduene i langveggen og gir mykt lys til treverket i den vakre fembøringen. Nesten ferdig er den, men brødrene venter på en Volvo Penta som skal monteres. Derfor har de god tid i dag. Inn døra kommer veteranen selv, far Einar Alsli på 86 år. Litt dårlig til beins er han nå, og må bruke spaserstokk. Men, like fullt tar han sine daglige turer opp til båtbyggeriet. Ikke så mye for å gi gode råd. - Nei, guttene kan dette håndverket, ler han. Det er nok lukten av høvelspon og tjære som lokker. Einar bygde sin første båt som 16-åring, og den siste i en alder av 82! Alsli-karene har utvilsomt båtbygging i blodet - nedarvet gjennom generasjoner. - Vi vet med sikkerhet at vår oldefar Iver Olsen bygget sin første båt her i Alslia i 1867. Men vi utelukker ikke at fjerne forfedre andre steder kan ha bygget båter lenge før den tid. Arkeologiske funn i Bindal, sannsynliggjør at det har vært bygget båter her i bygda i førhistorisk tid. Bindalsfæringen har tradisjoner over 1000 år tilbake i tiden. Det er funnet båtgraver som bekrefter det, forteller Erling Alsli, den yngste av de to brødrene.

Tradisjonsbåter


Byggeteknikken for nordlandsbåtene er gammel, og enkelte båtbyggere sverger fortsatt hårdnakket til tradisjonelle arbeidsredskaper. Men Alsli-brødrene mener det er helt legalt å bruke moderne verktøy. - Hvis de gamle båtbyggerne hadde hatt syrefaste beslag, elektrisk høvel og drill, og skikkelig kopperstift, så hadde de selvfølgelig brukt dette. Nordlandsbåtene bygges fortsatt uten tegninger. Byggematerialet er helst gran, både i spanter og bordganger. - Vi forstørrer målene fra den ene båttypen til den andre - regner ut forholdstall, forklarer Erling (47) og Jann (51). Ellers er det båtbyggerens blikk og sans for nøyaktighet som er avgjørende for en symmetrisk og god båt. Nordlandsbåten bygges opp nedenfra, etter en skallbyggingsteknikk. - Det første vi gjør er å strekke kjølen og sette på forstevnen og akterstevnen. Så klinkes de fire nederste bordgangene fast, og de første spantene settes inn. Deretter klinkes fire nye bordganger, og ny spant inn. Spantene skjøtes med spesielle treplugger. Så kommer esingen, deretter ripa, og de siste spantene. Lim brukes ikke, men mellom bordgangene er det tjære og bomullsveik. Før i tiden brukte man hamp. På de store fembøringene er det tre og en halv centimeter overlapping på bordgangene. Tømmeret til storbåtene får vi fra Korgen i Nordland. I Bindal er ikke skogen stor nok, sier de to. Alsli-brødrene steamer ikke bordene. - Det er ikke nødvendig. Vi stempler av bordgangene med skorstokker fra taket. Så setter vi på selvlagde båtklemmer, eller tvinger av tre. De holder bordgangene eksakt på plass til de er klinket. Vinkler sjekkes med båtvater eller båtpasser.

Tro på trebåt


Storhetstiden for båtbyggingen i Bindal og for nordlandsbåten generelt var i andre halvdel av 1800-tallet. Oppsvinget i fiskeriene på den tiden førte til masseproduksjon av nordlandsbåtene. Man vet at trebåtbygging var attåtnæring på bortimot 40 steder bare i Bindal kommune. I årene 1871-75 ble det bygd over 900 trebåter i Bindal.Da plastbåt-revolusjonen kom på sekstitallet, var Einar Alsli mer enn betenkt. Men kona Gerda, sa følgende: - Det vil alltid være behov for trebåter, Einar. Hun fikk rett.Nordlandsbåten fikk sin renessanse, og er i dag svært populær. Og i Alslia sjøsettes det jevnlig båter. Ikke bare Nordlandsbåter i forskjellige størrelser, men også planende trebåter beregnet for påhengsmotor og høy fart. Alslia ligger for øvrig idyllisk til på en gresskledd skråning, med ruvende fjell i bakgrunnen, noen kilometer sørvest for kommunesenteret Terråk. Det er ingen veiforbindelse hit, og alle båtene må forlate Alslia sjøveien, slik de har gjort siden 1867.

«Nordlændingen» størst


Den 47 fot lange og 11 fot brede «Nordlændingen» er den største som er bygget her. Og da snakker vi om norske fot på 31,5 centimeter, presiserer Erling Alsli. Den ble sjøsatt 1. mai 1997, etter en byggeperiode på knapt et halvt år. «Nordlændingen» fylte opp hele båtbyggeriets lengde, og måtte legges på siden for å få stevnene ut porten. Når man ser de bratte, svingete bakkene fra båtbyggeriet og ned til lunnene i fjæra kan man undre lenge over hvordan de fikk sjøsatt den flere tonn tunge båten. Men med stokker og mange hjelpsomme never kom den trygt og greit til sitt rette element.Alsli-brødrene er blant de ytterst få heltidsbåtbyggerne i Bindal. Markedsføringen tar jungeltelegrafen seg av. For Jann og Erling er det nærmest naturstridig å skulle fremheve sitt eget produkt. Men det spiller i grunnen ingen rolle. Det er nok av fornøyde kunder over hele landet som vet å fortelle om kvalitetsarbeidet til de to ungkarene i Alslia.