Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 14 2008

Førsteinntrykket: Hansvik 630 HT

Publisert Sist oppdatert

Førsteinntrykket: Hansvik 630 HT

Ækt trønder


Du skal ha noe godt å tilby om du våger deg inn i det overfylte daycruisermarkedet i dag. Hansvik tror sterkt på sin nye 630 HT. Det har de grunn til.


TEKST OG FOTO: AMUND RICH.LØKEN

Hansvik er et båtbyggeri som tradisjonelt har lagt større vekt på sjøegenskaper og praktisk nytte enn raffinert design, for dette har vært de viktigste kravene fra yrkesbrukere og profesjonelle hobbyfiskere. Den tankerekken ble ikke brutt, men supplert, da de for alvor beveget seg inn i fritidsbåtmarkedet med moderne, voksne cabincruisere.
Og nå går båtbyggeren enda et steg videre. Men den nye daycruiseren 630 HT er også designelementet meget vel i varetatt. Den innleder en ny generasjon ”småbåter” fra Rørvik, og det er et strategisk trekk for å nå nye markeder. Kellox er tungt inne på eiersiden i Hansvik og preger hekkene med Tohatsu og Honda-motorer.
Flerbrukskonsept
630-tanken med 630-skroget er et godt sjakktrekk med tanke på god kundetilpassing og produksjonsutnyttelse. En 630 er nemlig ikke bare en 630. Jo, det vil si at skroget er det, men ikke nødvendigvis det over. Her har konsepttanken slått ut i full blomst. Mens 630 HT henvender seg til familien som ønsker en god dagstur, eller til nød en overnatting eller to, står lanseringen av to spennende kombibåter for turen neste år. Dette er to båter med bakvegg og skyvedør, hardtopp med store glasluker, og med valgfritt forover- etter bakovervinklete ruter. Her aner vi en lekker arvtager til de tradisjonelle speedsjarkene fra Hansvik. Utviklingen av dette konseptet har vært et frodig samarbeid med Hansvikene og suksessdesigneren Espen Thorup.
Men vi konsentrerer oss om HT-versjonen denne gang, en småpen, linjelekker dame som innbyr til fart og glede selv i litt ruskevær. For en båtbygger som har Atlanteren som sin nærmeste nabo er det vel bare naturlig å tenke ly, og slik som klimaet har endret seg kan det saktens være behov for litt beskyttelse også for båteiere i andre farvann.
”Boutstyr” på plass
Vi klyver om bord gjennom en stor luke i frontluken, bred og praktisk åpning som går over i en behagelig trapp ned i båten. Her blir vi møtt av salongen, en sofa på hver side med bord i midten, en romslig løsning i en etter forholdene liten båt. Sofaene fortsetter inn over dekk, slik at de også kan tjene som køyer for to voksne. Tørt under hardtoppen har de også funnet plass til en vask og et kokeapparat, alt samlet i en smart ”åpne- og brett-ut”-løsning. Skap og stuveplass er det mye av, blant annet et to meter langt rom under dørken, velegnet til fiskeutstyr og vannski. Trappen ned er også dør til rommet under dekk og skjuler et etter forholdene romslig toalettrom med porta-potti.
På styrbord side finner vi en enkel styrekonsoll, med frekke hvite Honda-instrumenter. Her er det også gjort plass til en 6 tommers kartplotter. Båten har to gode stoler i fartsretningen og en sofa, som også kan tjene som solseng eller køye når den slås ut, helt akter. Kalesjen er skjult i en elektrisk luke i hardtoppen.
Massivt
Båten har en 18 graders v-bunn, men klarer seg forbausende bra i sjøen, både i kraftig sving og i høye bølger. Den er åpenbart bygget med røff bruk for øye, for den er massiv og stødig, og lar seg lite påvirke av folk som flytter seg rundt. Men en 150 hester gjør båten lett i overkant av 40 knop, men hele konstruksjonen er så solid at det ikke gjør noe å henge en 200 hester på hekken, om det av en eller annen grunn skulle være påkrevet. 150 hk virker ideelt her.
Kalesje, hydraulisk styring, teakstyle dørk, rustfrie rekker, baugstige, bensintank, vanntank, vask og kokeapparat er standard. For en drøv halv million er det bare tut og kjør.

FAKTA:

Modellbetegnelse: Hansvik 630 HT

CE-kategori: C

Produksjonsland: Norge

Lengde i meter: 6.30

Bredde i meter: 2.50

Vekt tørr båt u/motor: 1050 kg

Drivstoff i liter: 175

Vanntank: 70 liter

Antall køyer: 4

Motoreffekt: 150-200 hk

Fart: 43 kn (150 hk)

Antall personer: 9

Pris: fra 420.000

Design: Espen Thorup