Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 9 1995

Vi prøvekjører: TG 6200 Sport Cruiser

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: TG 6200 Sport Cruiser

Kompakt "baklader"

Den er typisk finsk, TG 6200 Sport Cruiser. Selvlensende fordekk og styrhus akterut, eller det som svenskene kaller "korvkiosk-båt". TG er initialene til Tage Gustafson, konstruktør og båtbygger i 3. generasjon. Båten vi har prøvekjørt kan karakteriseres som en innelukket skjærgårdsjeep.

Tekst og foto: Hans Due

Selv om godværet slo til i Sør-Norge store deler av denne sommeren, har nok "dalstrøka innafor" og Nord-Norge vært mindre fristende for båtturer i åpne farkoster. Åpne skjærgårdsjeeper krever solid regntøy under slike forhold. Derfor er det et marked for jeeper med små styrhus og sitteplass til 4-6 personer. Vi kjenner dem igjen fra Targa-båtene, Minor og Sea Star, alle er finske og konstruert for fart i de "tusen sjöars land", men de egner seg også bra for norske innaskjærs farvann.

Sjøegenskaper

Båten går stødig i sjøen, om enn noe uspennende. Et skrog som ikke lar seg påvirke i særlig grad ved bruk av powertrim. Spørsmålet er om man i det hele tatt behøver powertrim. Det er kroner å spare på det.
Rundt 30 knop klarte vi å få båten oppi med en 90 hk. Force, ca. 45 liter bensin og en mann ombord. Verftet oppgir omtrent samme toppfart med en 70 hk. Yamaha, et resultat vi tillater oss å tvile på. Selv om den tresylindrete Force-motoren er Marine Powers billigutgave, burde den likevel være sprekere enn Yamahas 70 hk-versjon. Forøvrig syntes vi Force-motoren støyet vel mye, spesielt på lavere turtall.
Båten sitter godt i sjøen, selv i de krappeste svingene. Vi klarte ikke å få båten til å hugge om vi provoserte den aldri så mye. Båten virker kompakt og solid bygget. Ingen slamring i litt hard motsjø.

Innredning

Et selvdrenerende fordekk er et absolutt krav på slike båter. Dreneringen her går gjennom et rør i dørken og ut akterut. En brottsjø som slår inn over fordekket kan få alvorlige konsekvenser, for dreneringen vil neppe klare å tømme dekket før neste brottsjø. Derfor er denne båten ikke egnet til annet enn fart i skjermet skjærgård der sjøen får begrenset størrelse.
Forøvrig synes vi at løsningen er god. Det er høyt innvendig fribord som gjør det sikkert å oppholde seg her. Det er en benk forut med stuerom og låsbart lokk. Innunder det lille fordekket er det et åpent stuerom til fortøyningsgreier og eventuelt en kaffedregg. Fordekket har antiskli-belegg og to pulpitbøyler som gjør det enkelt å komme ombord og iland. I dørken på det nedsenkede fordekket er det dessuten holder for et lite bord.
En stor skyvedør fremme i styrhuset og en liten skyvedør akterut gjør at man kan vandre fritt gjennom hele båten uten å måtte klatre på dollbordet på utsiden av styrhuset. Men det går også an, fordi på taket er det langsgående griperekker og det lille akterdekket er utstyrt med gripebøyler. På hver side av motorbrønnen er det små badeplattformer, den ene med nedfellbar bade-/ redningsleider.
Styrhuset har sitteplass til 4-6 personer om man sitter litt trangt. To enkeltstoler i fartsretningen og to langsgående benker aktenfor disse. Passasjerstolen kan vippes opp, og innunder er en liten innstøpt håndvask og plass for et lite kokeapparat. Her er også plass for et lite bord mellom de langsgående benkene. Bordet kan legges mellom benkene og med en ekstra pute kan man få en dobbeltkøye.
Det er stuerom under benkene og et lite stuerom under akterdekket. Foran førerplass og passasjerplass er det to skap, og det er også mulig å legge fra seg småting i langsgående hyller under dollbordet. Det er en lampe i taket og en stor skyveluke som gjør båten åpen og luftig på varme sommerdager.
To kryssholt forut og to akterut gir bra fortøyningsmuligheter. På plussiden noterer vi også at to vindusviskere med parallellarmer er standard.

Data

Lengde:6,0 m.
Bredde:2,36 m.
Vekt:ca. 700 kg.
Drivstoff:90 lt.
Motor:60-90 hk. påhengsmotor.
Pris u/ motor:Kr. 155.000,- inkl. moms. I tillegg kommer frakt fra Stockholm.
Produsent:TG Boat, Porvoo, Finland
Importør:Kalnes Båtagentur, Hannestadfjellet 20, 1715 Yven.
Tlf: 69 14 37 96. Fax: 69 14 39 50

1.
TG 6200 Sport Cruiser er en ny type av de finske, såkalte bakladere. Den virker kompakt og velbygget.

2.
Ikke akkurat noen langturbåt til tross for sine nesten 20 fot, men det er overnattingsmuligheter for to personer og sitteplass til fire i styrhuset.

3.
Et selvdrenerende fordekk med høyt innvendig fribord er en fin plass å stå og fiske fra.