utgave nr 5 2009

Styrbord & babord: Sjarm-sjarken

Det måtte bli fisketur med Hansvik 630 Comfort Speed. Vanskelig å yte den rettferdighet på annet vis. På første forsøk har Hansvik utviklet en flerbruksbåt som har alt. Den bør bli en suksess i nordisk skjærgård.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: STYRBORD OG BABORD

Styrbord kjente lukten av Babord helt inn i det oppvarmede styrhuset. Iført islender og oransje oljehyre minnet han om en mandarin med nellikspiker i. Dertil pattet han på en sur snadde. Han sto begeistret og rattet i 32 knop på akterdekket.
– Dætte e’ skikkeli’ utebåt. Om dætte var min båt hadde eg aldri sittet dær inne! Skrek bergenseren inn til Styrbord, mens sluddet pisket mot vinduene og regnvannet fra styrhustaket dryppet på den røde luen hans. Vi hadde funnet båtens første feil: Det manglet en dreneringslist i akterkant av taket. Babord på sin side av bakveggen enset knapt vannet og puffet fornøyd på pipen. Røyken veltet som fra en semidiesel. Noen dråper til så går ikke han på alle sylindrene, tenkte vi, og tok frem et lite rekesmørbrød.
- En riktig tøffing. Nesten som en liten fiskebåt, sier Styrbord og legger en dobbel pris under overleppen etter måltidet. Han smiler bredt mens vi suser ut Byfjorden i Bergen, på vei mot fiskefeltet. Men stort glis og snus er en dårlig kombinasjon.

En ukes tur


Han heller mot babord i alt og ett, denne Babord. I bunn og sjel er han seiler. En miljøengasjert fotokunstner som fører samtaler med hunden sin. Gudbevares, et godt menneske. Men, hvorfor skulle han på død og liv fiske? – Fisketorget?, forslo Styrbord mildt. Neida. Babord pakket ned harper og sluker i dertil svært egnede rom i Hansvikens akterdekk. Og fastslo med tilfredshet at dekket var utstyrt med solide stangholdere på toppen av et riktig høyt og sikkert fribord. Her var det tillaget for fritidsfiske på høyt nivå. Det egget lysten på stortorsken ytterligere. Babord insisterte selv på å kjøre, og la båten i en behagelig marsjfart på rundt 28 knop. 150-hesteren fra Honda på akterspeilet murret firetaktfast, men selv en mindre variant helt ned mot 100 hester ville være tilstrekkelig.

Babord bemerker at med styrhuset så langt fremme føles det litt som å kjøre en gammel folkevognbuss. I litt sjøgang blir det nesten som å være på innsiden av et akvarium. Styrbord, som påberoper seg å ha greie på litteratur, henviser til Jakob Sandes dikt ”Etter ein rangel”. – Den er litt som man er etter en bytur; en smule tung i toppen. Det slår ut i ganske kraftig krenging ved skarpe svinger. Fra Styrbords varme tilholdssted noterte han seg at den ganske fortunge farkosten reagerte overraskende lett på trim, og veslevoksent og aggressivt kjempet seg frem mot Vatlestraumen der stortorsken til Babord ventet. Med tyngdepunktet langt fremme har Hansviken en marginal planingsterskel, og kan utmerket godt kjøres i både 12 og 17 knop.

Nautisk combicamp


Siden Babord kjørte, hadde Styrbord rikelig anledning til å studere interiøret. Førerposisjonen er blant de beste i klassen, med plass til plotter og fint arrangement av instrumenter og funksjoner. Både Styrbord og Babord var skjønt enig om at fothvilerne var en god idé, men at de ikke ga nok beskyttelse for putene. Både fører- og passasjerstol bød på utmerket sittekomfort, og vi så umiddelbart for oss gode muligheter for å tilberede et enklere måltid i den todelte og innholdsrike byssen lengst akter i styrhuset.
- Dette er nesten som en av disse combicampene som er så populære der jeg kommer fra. Her har man alt man trenger for å dra på tur, sier Styrbord entusiastisk. Babord må si seg enig. Salongen byr på grei overnatting for to, spisebord, masse skapplass, vask, et lite kokeapparat og Porta-potti – nødtoalett for dem som ikke er blyg.
– En Wunderbaum gjør susen om man må bruke doen, slår Styrbord fast. Selv med lånt, litt for stor varmedress, vil han helst sitte inne ved varmeapparatet. For det er faktisk et lite varmeapparat i båten. Babord er kledd for fisketur og mener at i denne båten er det utestyring som gjelder.
– Innestyring er for østlendinger og pyser. Har du sett en fisker som sitter inne og fisker?, spør Babord
Babord falt så for båtens bokomfort at han glatt kunne reist på en ukes tur, sa han. Og han hadde for så vidt rett, for stueplass er det rikelig med om bord, og strengt talt har man alle fornødenheter med seg.

Fiskere i mellom


Babord holdt seg for det meste på akterdekket, og da han hadde fått ut slukene sine, forsvant han inn i seg selv og ble stående som en levende tobakksreklame og rykke rytmisk i snøret. Med årene har vi med vekslende glede kjørt et antall såkalte ”pesche promenade”, som franskmennene kaller de små styrhusbåtene med stort akterdekk. Og det slo oss at her har Hansvik utviklet det første nordiske alternativet – og det med en treffsikkerhet det står respekt av. Båten innbyr til så forskjellige aktiviteter, fra fiske til vannski, at den kan brukes året rundt.

Mens Babord ventet på torsken, måtte Styrbord overta styringen ute. Selv han måtte konstatere at her ligger selve kjernen i konseptet: Fra plassen under takskjegget har man glimrende sikt gjennom frontrutene på sakte fart, og båten er lekende lett å håndtere. Et fantastisk rorutslag, og dertil en nydelig servostyring fra SeaStar, gjør båten til en utrolig fleksibel og praktisk bruksbåt. Men, det mangler dødmannsknapp på den utvendige styrekonsollen – der man trenger den mest.
– Egentlig er det en utrolig romslig 21-foter. Den er som en liten bakveggbåt, sier Babord. Noe av det han er mest begeistret for er det store, selvlensende akterdekket på hele 3,5 kvadratmeter.
Styrbord mister raskt tålmodigheten når det gjelder fiske. Dessuten har det begynt å snø. Babord mistenker Styrbord for å begrense fiske til å hente opp Findus fiskefingre fra frysedisken. Dessuten nekter han å gi fra seg rekene fra sine medbrakte rekesmørbrød som agn. Han vil prøve båten i mer enn dorgefart. – Greit, det nytter likevel ikke å fiske på fallende sjø, sier Babord og later som han har greie på slikt. Eller var det på stigende sjø?

I samme øyeblikk våknet Babord med et rykk! Han så en fiskebåt. En ordentlig sjark. Han rev til seg snøret og sprang inn etter kameraet. Kjør! Sa han og vaklet frem på fordekket. Det gikk fint, takket være mange og helt riktig plasserte rekker – men mye plass på dollbordene er det ikke. Babord huiet og skrek kommandoer fra fordekket. Møtet mellom fiskere skulle festes til film, og den sindige yrkesfiskeren trakk på smilebåndet og poserte villig i kjølvannet vårt.

Tosken og torsken


– Svart hav!, utbrøt Babord molefunket da han trakk inn snøret for andre og siste gang. Han hadde godtet seg over at Styrbord ikke var nevneverdig bevandret i fiskeriene, men nå sto han selv tilbake og var like sur som snadden. Den hadde sluknet den også, sammen med håpet om fersk middagstorsk. Han hadde antakelig lovet bikkjen nytrukket filet da far kom hjem fra havet, og gruet seg til reaksjonen. Det satt langt inne, men stemningen om bord var blitt så dårlig, at Styrbord trakk inn i styrhuset og hentet posen fra Fisketorget. En torsk så fersk at rigor mortis ikke engang hadde inntruffet, ble hentet frem fra posen og lagt i Babords hender.
– Jævla tosk! Sa Babord med et rørt smil. Igjen ble det fyr i snadden, og med kniven i den ene hånden og torsken i den andre, krøp han ned på badeplattformen og sløyet og skylte dyret mens røyken drev inn over akterdekket. I en eneste bevegelse slengte han fangsten på dørken, grep rattet og vendte baugen mot byen. Han skulle hjem! Han og torsken, til poteter, gulrøtter og lettsaltet vann. Og bikkjen.

Konklusjon:
Med Hansvik 630 ComfortSpeed har produsenten fylt et hull i markedet. Vi har kjørt prototypen, som har svært mye på plass allerede. Den er letthåndterlig og trygg, med et bredt bruksområde; fiske, vannsport, hyttebåt og turbåt. Og den har i praksis det meste man trenger for en overnattingstur: vask, kokemuligheter og toalett – og ikke minst varmeapparat. Den skiller seg fra sine franske konkurrenter med standard utvendig styreposisjonen, og den oppleves som skreddersydd for våre farvann.

Hvem er Styrbord og Babord?
I denne serien setter vi båter under lupen uten hensyn til størrelse eller pris. Konservative Styrbord og liberale Babord nøyer seg ikke med å legge tradisjonelle testkriterier til grunn for båttesten. De tar båten ut og bruker den – slik den skal brukes. Med skrått blikk, både på hverandre og båten, gransker de alt fra småbåter til rådyre fartøy.

FAKTA: HANSVIK 630 COMFORT SPEED
CE-kategori:
Produksjonsland:
Lengde i meter:
Bredde i meter:
Dyptgående i meter:
V-bunn i grader:
Vekt tørr båt i kg:
Drivstoff i liter:
Ferskvann i liter:
Septik i liter:
Antall køyeplasser:
Max antall personer:
Motoreffekt fra-til i hk:
Motor testbåt:
- Sylindervolum:
- Antall sylindre:
- Effekt i hk (kW):
Toppfart i test i knop:
Støy ved toppturtall i dBA:
Pris fra i kroner:
Pris testbåt i kroner:
Opplysninger: www.hansvik.no