Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2002

Redningsselskapet

Publisert Sist oppdatert

Redningsselskapet

Garnbåt berget

Bare en time etter at garnbåten "Nordhaug Senior" med tre mann ombord sendte ut Mayday, var redningsskøyta "Nils C. P. Aure" kommet til unnsetning. Det var dårlig vær i området da garnbåten mistet all motorkraft og begynte å drive mot land. Hovedredningssentralen fikk inn nødmelding og sendte straks ut et Sea King-helikopter og redningsskøyta. - Redningsskøyta kom fram litt før helikopteret. Da hadde mannskapet tatt på seg overlevningsdraktene og gjort seg klare til å forlate båten, forklarer Ørjan Delbekk, assisterende redningsleder ved hovedredningssentralen. Redningsskøyta fikk slept "Nordhaug Senior" inn til Stamsund.

Til tjeneste over og under vann

Vinteren er høysesong for skipper Jan Kristiansen, Asbjørn Thomassen og Eidar Knutsen ombord på "Skomvær III" og deres kolleger på de øvrige redningsskøytene i Lofoten. "Skomvær III" ligger fast i Svolvær hele året, men flytter til Røst under Lofotfisket. Imens tar "Nils C. P. Aure" seg av Øst-Lofoten.
- Røst har et yrende liv om vinteren. De siste årene har det beste fisket foregått ved Røst. Det er blitt færre båter i Svolvær, sier skipper Kristiansen, som har over 30 år bak seg på redningsskøytene. På det mest hektiske kan de ha opptil 20 oppdrag på en dag, og som oftest er det bruk i propellen og motortrøbbel som er tema.
- Det er sjelden vi får anledning til å sove en hel natt. Er det godt fiske og fiskerne er positive, smitter det over på oss. Mannskapet stiller en topp moderne redningsbåt til disposisjon. Den er utstyrt med brannslukningsutstyr, undervannskamera, linekasteranlegg og oksygenutstyr.

Pensjonist med stor pengegave

RS "Odd Godager", som er stasjonert i Arendal, har nettopp hatt et svært hyggelig besøk. Pensjonist Knut Kittilsen, som bor like ved skøytestasjonen og som ofte har besøkt mannskapene om bord, har fått brev fra Høvik om "Støttemannskap".
- Han syntes det var så mye styr med å bli fast giver at han heller ønsket å bli ferdig med det, forteller skipsfører Ingvar Guttormsen. Han, maskinist Petter Kristoffersen og distriktssekretær Åge Olsen tok i mot Kittilsen og gaven på ti tusen kroner til redningsselskapet.

Kollisjon ved Nærøysundbroen

Mannskapene på RS "Askerbæringen" har sendt bilder og rapport fra en redningsoperasjon nær ved stasjonen deres ved Rørvik i Nord-Trøndelag. Bildet er tatt under redningsoperasjon etter at M/S "Kvalskjær" og M/S "Kongstein" kolliderte under Nærøysundbroen. M/S "Kvalskjær" kom fra Vestfjorden med sildelast, og skulle til Måløy, mens M/S "Kongstein" hadde kurs for sildefeltet i Vestfjorden. Det var snø og dårlig sikt i kollisjonsøyeblikket.
Mannskapene skriver at de mottok melding om kollisjonen kl 1240 og var ved fartøyene kl 1245, gikk umiddelbart til siden av "Kvalskjær" hvor de begynte å lense. Kl 1315 var forpeaken lens og fartøyene skilt og de lå fortsatt på siden av "Kvalskjær" mens den gikk til kai. Dette for å sikre dersom det ble mer vannintrengning, men det gikk heldigvis bra.

To redningsskøyter og ett skip

RS "Ruth Opsahl" ble tilkalt da lastebåten MS "Nordland" på 2500 tonn gikk på grunn ved Angersholmen.
- RS "Skuld" kom til ved 20-tiden og avlastet, og senere kom en taubåt fra Taubåtkompaniet. Den hadde fire, fem timers gange fra Sandnessjøen og er utstyrt for slike store berginger som dette. Det er ikke vi, sier skipsfører på RS "Ruth Opsahl", Odd Dalen. Han forteller at det var greit å få avlastning fra RS "Skuld" siden skøyta hans var på vei til en fiskebåt ved Træna som trengte hjelp.