utgave nr 1 201

Førsteinntrykk Finnmaster 59 SC: Prima vare

Finnmaster 59 SC har fått helt ny dekkslayout, men er basert på et noe eldre skrog. Utmerkete sjøegenskaper og mange smarte løsninger gjør dette til en ypperlig bruksbåt.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG KARI WILÉN

Praktiske løsninger er noe skandinaviske båtprodusenter alltid har hatt fokus på. Men bare de siste årene har mange produsenter – ikke minst de finske – optimalisert en rekke båter med tanke på praktisk bruk. Finnmaster 59 SC er intet unntak i så måte. Dette er en kvalitetsbåt der man har brukt solide løsninger og komponenter. Men fremfor alt er det meget lett å bevege seg rundt i båten, den har mye stuveplass og har veldig tiltalende sjøegenskaper.

Påkostet
Finnmaster 59 SC er i bunn og grunn en skjærgårdsjeep som er raffinert med mange smarte løsninger. Blant annet er førerkonsollen forskjøvet noen cm inn mot senter fra styrbord slik at man får et nedsenket dollbord også på denne siden av båten. Hovedpassasjen fra for til akter går derimot til babord for konsollen. Selve konsollen har meget god komfort, med to solide og komfortable stoler med oppvippbar lårpute. I konsollen er det et smart hanskerom, pluss et nett montert på skottet som fungerer som stuveplass for småsaker. Ratt og spak er ergonomisk montert slik at man finner en god førerstilling – enten man velger å stå eller sitte. Instrumentene er montert på hver side av en flate beregnet for en kartplotter opp til 8’’. Videre er førerplassen forsynt med praktiske koppholdere og 12 volts uttak. Foran førerkonsollen er det et smart stativ for fendere – en ypperlig løsning i en liten båt hvor man ikke alltid finner en bra plass for sådant. Rundt ryggen på aktersofaen er det en kalesjegarasje, noe flere og flere skjærgårdsjeeper kommer med.

På hver side av akterbenken er det trinn som gjør at man slipper å trå på putene når man skal bevege seg til motorbrønn og badestige, og tilsvarende er det gode trinn opp til fordekket. I de faste benkene på fordekket er det romslige stuverom, som sammen med rommet i akterbenken gir båten overraskende mye stuveplass i forhold til størrelsen. Lukene i benkene er også forsynt med gassdempere som gir et solid inntrykk. I rommet under motorbrønnen er batteriet plassert solid festet i en egen kasse som står separat i et rom, og tar man en titt på selvlensen er den utført i et solid stålrør.

Fine sjøegenskaper
Med en 115-hesters utenbordsmotor oppnår Finnmasteren en toppfart på 38 knop. Den har en behagelig marsjfart i området rundt 25-30 knop. Båten er meget lettplanende, med en moderat planingsterskel som gjør at føreren beholder god sikt forover gjennom hele fartsregisteret. 59 SC går mykt samtidig som den sitter godt i svingene uten tegn til å hugge. Det er kun ved kraftige manøvre i det øvre hastighetsområdet at propellen suger noe luft. Alt i alt har den meget tiltalende sjøegenskaper.

FAKTA: FINNMASTER 59 SC
CE-kategori: C
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 5,90
Bredde i meter: 2,30
Dyptgående i meter: 0,70
V-bunn i grader: 15˚
Vekt tørr båt i kg: 710
Drivstoff i liter: 137
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: -
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra-til i hk: 80-115
Motor testbåt: Yamaha F115
- Sylindervolum 1741 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 115 (84,6)
Toppfart i test i knop: 38
Støy ved toppturtall i dBA: 88
Pris fra i kroner: 312.349,-
Pris testbåt i kroner: 312.349,-
Opplysninger: www.yamaha-motor.no