utgave nr 12 2

VI PRØVESMAKER JULE-RIB'EN

Publisert Sist oppdatert

VI PRØVESMAKER JULE-RIB'EN

Selv har vi aldri vært begeistret for gris, og dens tilstedeværelse under julemiddagen i form av ribbe, pirrer sjelden smaksløkene. Mener nå vi. RIB'er, derimot, har vi større sans for. Den påkaller vår trang til å drive grisekjøring, selv uten aquavit. Da er det høytid, uten klokkeklang.

TEKST: ATLE KNUTSEN
I Loutraki sør for Athen, ved Egeerhavets bredd, hadde OMC utstyrt et dusin RIB'er av ymse slag med sine nyeste firetakts- og Ficht-motorer. Det var motorene som skulle presenteres, men motorer er ikke moro uten båter. Vi la våre ivrige hender på noen heftige eksemplarer og dro avgårde i 50-60 knop.
Rigid Inflatable Boat - forkortet RIB, skulle bety noe slikt som oppblåsbar båt med stivt glassfiberskrog. På norsk har vi forsøksvis kalt skapningen semirigid, der "semi" henspeiler på de to pontongene, mens "rigid" muligvis refererer til den stive eller "rigide" bunnen.
- RIB'en er en videreføring av den oppblåsbare gummibåten. De større RIB'enes kjøreegenskaper er uforlignelige, med et smalt glassfiberskrog som er lettdrevet og oppfordrer til fart, samtidig som pontongene gir svært god sidestabilitet. Det merkes særlig ved krappe svinger, sier Sven Didriksen, produktsjef hos Fische Marine som importerer Zodiac og Avon til Norge.
- De tre siste årene har vi merket en forsterket interesse for denne typen båter, som tidligere var mest brukt i profesjonelle sammenhenger, i Forsvaret og offshore-industrien. Nå selger vi årlig et stort antall RIB'er over fem meter, og ser denne båttypen som en klar utfordrer til den konvensjonelle skjærgårdsjeepen. Mange har også tatt den i bruk i forbindelse med mer opplevelsespregede aktiviteter, som hvalsafari og dykking, forteller Didriksen.
Man får en helt spesiell farts- og kjøreopplevlse i en RIB. Selv i store båter sitter man nær vannet. Med en potent motor på hekken er det en ren fornøyelse å dra avgårde med en slik sporty farkost. Vi prøvekjørte blant annet Zodiac ProOpen 550 med Evinrudes nye 115 hk Ficht, og en Avon 620 med 150 hk Ficht. En helt ny generasjon totaktere med et betydelig forbedret lydnivå, og mye spenst og reaksjonsvillighet over hele turtallsregisteret. Særlig var Avon-båten et heftig bekjentskap. RIBbet som den er for annet enn en enkel styrekonsoll og benk med sitteplass til to, gikk det i unna i overkant av 60 knop.
Med opptil fem separate kammere i luftpontongen skal det noe til å punktere en RIB fullstendig. Og skulle man være så uheldig, skal båtene flyte på glassfiberskroget. Skroget til RIB'en er i seg selv en fender, og med et effektivt selvlensesysstem tåler en slik båt store påkjenninger. Derfor er den også populær å bruke mellom øyene i Middelhavet hvor det ikke finnes skjermende skjærgård, og hvor rask og sikker transport over store avstander har høy prioritet.