utgave nr 11 2009

Test Skibsplast 665 DC: Evje-ekspressen

Nye Skibsplast 665 DC er som det meste fra produsenten på Evje: Kompakt, velfungerende, stødig som toget – og litt original.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Skibsplast 665 DC ble første gang presentert for publikum under Sjøen for alle på Lillestrøm i mars, og er i praksis utenbordsversjonen av Skibsplast 660 DC som var ny i 2008. Ferske 665 DC er en real daycruiser med mange smarte detaljer og en velfungerende dekkslayout der vi fant svært lite å sette fingeren på. Og Skibsplast-følelsen og løsningene får du med på kjøpet.

Sjøegenskaper

Denne konstruksjonen er meget kompakt og stabil. Her er det knapt noen ulyd uansett hastighet, og det gir et ekstra positivt element til kjøreopplevelsen. Når man drar på med 175-hesteren på hekken, går båten smidig opp i plan og har ingen sjenerende planingsterskel. Vi logget 40 knop på topp, og det bør man kunne forvente av en båt på ca 1.400 kg med en 175-hester på hekken. Fartsregisteret er meget bredt, og ved en marsjfart på 25 knop ligger forbruket på snaue literen per nautisk mil. I nær sagt alle planende hastigheter lar båten seg håndtere inn og ut av de krappeste svinger uten å vise tegn til å kavitere, noe som også gjør den velegnet til ulike vannsportaktiviteter. For øvrig går den komfortabelt og kontant. En riktig sporty familiebåt.

Uteplassen

Uteplassen, med høyt innvendig fribord, er tydelig prioritert i Skibsplast 665 DC, men likevel ikke dramatisk på bekostning av lugaren forut under dekk. Innredningen består av en meget romslig og komfortabel U-sofa, med mulighet til å utvide den til en stor og bra solseng ved hjelp av en ifyllingsplate som trekkes fremover og faller ned i to spor. En typisk enkel og velfungerende Skibsplast-løsning. I sidebenkene er det meget romslige stuverom. Et pluss for båten, er at man har laget trinn mellom putene i babord hjørne slik at man slipper å trå på putene ved i land- og ombordstigning. Rundt ryggen på aktersofaen ligger en letthåndtert kalesje i en garasje med lokk over.

Dørken på uteplassen er romslig, og under en stor luke er det et langt og dypt lasterom med plass til blant annet vannski. Via dette rommet har man også tilgang til septiktanken.
Ved fører- og passasjerplass er det to meget komfortable stoler i kjøreretningen. I området mellom aktersofaen og de to stolene, kan man montere et bord på en søyle som gir spiseplass til samtlige om bord. Mellom førerkonsollen og skyveluken til lugaren, er det en bra trapp med brede og dype trinn som leder opp til fordekk via en bred luke i vindskjermen. Luken i skjermen er tilgodesett med en gassdemper, en smart og praktisk detalj. Den samme gassdemperløsningen burde både luken ned til det tekniske rommet akter og lasterommet under dørken ha hatt.

Alle forhold ligger til rette for en trygg ferd ut på fordekket, som er omgitt av en høy og solid rekke som ender i en høy pulpit med bred åpning. I baugen er det også en dreggkasse i tillegg til kassene på hver side av motoren. Båten har ikke dollbord, men ved hjelp av rekka og et ekstra kryssholt midtskips, er det rikelige muligheter til å feste fenderne. På hver side av motorbrønnen er det to dype dreggkasser. Velger man ankerspill, legges det inn i kassen på babord side. I badeplattformen på styrbord side er det en trapp under et lokk som man får ut selv når man ligger i sjøen. Her er det også montert et solid håndtak i tilslutning til badestigen.

Det er to praktiske 12 volts uttak og flere koppholdere på uteplassen.
Dørken på testbåten var belagt med et teaklaminat (Teakstyle) av den glatte sorten. Det finnes så gode alternativer til denne teakimitasjonen på markedet at Teakstyle burde vært plassert på historiens skraphaug til fordel for steamet ask eller andre gummibaserte og mindre glatte produkter.

Førerposisjon

Å sette seg bak rattet på Skibsplast 665 DC er en sann fornøyelse. Førerplassen er forbilledlig utført ned til minste detalj. Ergonomien er fullkommen, og plassering av instrumenter og funksjoner er meget gjennomtenkt. Her har man gjort plass til en stor kartplotter i førerens siktlinje som er lett å operere, og det er predisponert plass til all øvrig instrumentering, blant annet autopilot, som ikke er det første man tenker på i en snaut syv meters daycruiser. Klokker og brytere er perfekt organisert, og takket være de nydelige stolene med oppvippbar lårpute har man suveren komfort. Ruten foran førerplassen er utstyrt med en solid vindusvisker på parallellarm. Det er god plass til å legge fra seg småting ved førerplassen, blant annet en nisje i tilegg til plass foran rattet. Avstand og høyde på ratt og spak er utmerket.

Hovedlugaren

Som nevnt innledningsvis, er ikke lugaren ofret til fordel for den romslige uteplassen. Via en bred inngang i form av skyvedør i frostet plast, kommer man ned til lugaren under fordekket. På babord side rett innenfor inngangen er det en liten modul med vask og litt skapplass. I tilknytning til vasken er det speil og en lampe – faktisk den eneste på lugaren. Et par lamper til hadde neppe medført den store ekstrakostnaden, og ville vært praktisk.

Man kan enkelt felle opp den fremre halvparten av madrassen og da har man utmerket tilgang til et sjøvannstoalett (standard) hvor man sitter med mye albuerom rundt seg. Her har produsenten sågar fått på plass en dorullholder.
Feller man ut madrassen og i tillegg legger inn en ekstra ifyllingspute, får en romslig køye som dekker hele lugarens bredde og lengde. Via en plate i akterkant av førerkonsollen har man god adkomst til installasjonene her.

Byssa


Byssa er i praksis ikke større enn en parentes, men ikke desto mindre ganske smart. En benkeplate i tre på innsiden av passasjerplassen går akterover til en støpt modul med en liten vask og et skap. Under benkeplaten er det montert et portabelt kokeapparat som tas frem når det skal kokes poteter til silden eller kaffe til ankerdrammen. En ganske funksjonell løsning, som fremfor alt ikke krever mye plass eller er i veien for noe eller noen.

Motorrom

Via en stor luke i akterbenken kommer man til det tekniske rommet rundt motorbrønnen. Her er alt ryddig organisert og solid festet, og montert med tanke på lett tilgjengelighet. En elektrisk lensepumpe er på plass.

Testbåten var ustyrt med den ferske autopiloten fra Garmin og pumpa til denne var montert her nede. Batteriet på babord side, sitter solid og prydelig plassert i en lukket kasse. Kablene har godkjent dimensjonering og er ryddig organisert. Skroggjennomføringene er forsynt med doble slangeklemmer. Bensintanken er montert her med god dreneringsmulighet via et mannhull, og vanntanken i rotasjonsstøpt plast er godt festet på toppen av bensintanken.
Grovfilteret til motoren sitter også forholdsvis lett tilgjengelig like på innside av lukekarmen. Et riktig godt poeng er at Skibsplast har trukket et eget, godt merket stag frem fra stengekranen til selvdreningen som gjør det enkelt å stenge den når båten lastes ned.

TESTFAKTA SKIBSPLAST 665 DC

KONKLUSJON:
Skibsplast 665 DC er en særdeles trivelig og vel gjennomtenkt daycruiser med gode løsninger. Pakken med en 175 hk Mercury Verado på hekken er både sporty og trygg. Båten vil helt klart være blant våre førstevalg om vi skulle valgt daycruiser i denne klassen.

PLUSS
+ Sjøegenskaper
+ Førerplassen
+ God sammenskrudd
MINUS
- Mangler gassdemper på luke i akterbenk
- Glatt laminatdørk

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 6,60 meter
Skroglengde: 6,60 meter
Største bredde: 2,45 meter
Vekt tørr båt: 1.400 kg
Vekt fullastet båt: 2.100 kg
Største dyptgående fullastet: 0,90 meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 40
- Drivstoff: 145
- Septik: 40
Varmtvann: -

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Mercury
Modellbetegnelse: Verado
Årsmodell: 2009
Drivstofftype: Bensin
Ytelse ahk: 175
Ytelse kW: 129
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 6.400
Max turtall i test: 6.000
Motoralternativer
- Alternativ 1 115 Optimax
- Alternativ 2 Fra 135 til 200 hk Verado
Type fremdrift: Utenbords
Propeller
- type: Nertia
- materiale: Stål
- stigning i tommer: 19’’
- antall blad: 3

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type og størrelse: 1x90Ah Excide Sønnak
- antall standard: 1
- antall testbåt: 1
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,25
Ladespenning start i volt¹): 14,25
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM
Dollbord, bredde: -
Uteplass akter: -
Badeplattform: 2 stk 37x40
Ståhøyde ved førerplass: 185
Ståhøyde
- hovedlugar: 143
- stikklugar: -
Ståhøyde i bysse: 185
Arbeidshøyde byssebenk: 86
Ståhøyde på toalett: 143
Akterdør – bredde: 72
Akterdør – høyde: 92,5
Akterdør – terskelhøyde: 10
Køyemål
- hovedlugar 200x170
- solseng 95x190
Ståhøyde under kalesje: 185

CE-Merking

                                                                                                      I ORDEN                                    MANGELFULLT

Designkategori:                                                                           C                                                

HIN-nummer:                                                                                OK                                             

Samsvarserklæring:                                                                    OK                                             

Brukerhåndbok:                                                                           OK                                             

 

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:                                                                   8

Max antall pers. på flybridge:                                                     -

Max antall pers. og last i kg:                                                      1.275

Max motorstyrke:                                                                         200 hk

 

Fart og støy

                                                                    I følge produsent                                       Testet

Max turtall:                                                  6.400                                                           6.000

Max fart:                                                      -                                                                   40

Marsjfart:                                                     -                                                                   26

Max støy:                                                    -                                                                   84,5

Støy ved marsjfart:                                     -                                                                   77,0

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

 

Testresultat 3)

Turtall (omdr./min.)                                      Fart (i knop)                               Støy (i dBA)                            Merknad

6.000                                                             40,0                                             84,5                                        

5.500                                                             38,5                                             84,0                                        

5.000                                                             35,0                                             79,7                                        

4.500                                                             30,0                                             78,0                                        

4.000                                                             25,0                                             77,0                                         24 l/t

3.500                                                             19,0                                             74,7                                        

3.000                                                             12,0                                             72,7                                        

2.500                                                             7,6                                               74,0                                        

2.000                                                             6,5                                               65,0                                        

1.500                                                             5,2                                               65,0                                        

1.000                                                             3,7                                               60,0                                        

650                                                                2,6                                               56,0                                        

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Mercury Verado 175.

 

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 25˚C
- Sjø: 20˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Bensin: 3/4Liter
- Ferskvann: 1/2Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 1

Utstyr

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Kartplotter

 

X

X

Radio/CD

 

X

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Trykkvann med dusj

 

X

X

Ifyllingspute lugar

 

X

X

Bruceanker på brakett akter

 

X

X

Teakstylelaminat

 

X

X

Sportsstoler med høy rygg

 

X

X

Havnepresenning

 

X

X

Sjøvannstoalett

X

X

X

Vindusvisker førerplass

X

X

X

Kalesje

X

X

X

Bysse med kokeapparat

X

X

X

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 409.695 kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 565.613 kroner
Konstruktør: Rune Skibsrud
Produsent: Skibsplast AS
Importør: -
Ytterligere opplysninger: www.skibsplast.no

KONKURRENTENE
Uttern D66 Testet Båtmagasinet 12/2008
Ibiza 21 Ikke testet Båtmagasinet
Yamarin 68 DC Testet Båtmagasinet 12/2008