utgave nr 9 2002

Test: Sealine S23

Publisert Sist oppdatert

Test: Sealine S23

Liten, stor og halt

Med lillesøster Sealine S23 henvender produsenten seg til ”vanlige” folk, og den uerfarne båtbruker. Rundt 45 solgte båter siden januar forteller at 23-foteren har slått an. Plass og smarte løsninger har den nok av, men sjøegenskapene var av det krevende slaget.

TEKST: ATLE KNUTSEN

I utgangspunktet er Sealine S23 en konvensjonell daycruiser, men med plass og løsninger som man forventer å finne i større båter. Det gjør lillesøster også egnet for lengre familieturer. Nye mindre modeller har lenge vært neglisjert av de store produsentene som stadig har overgått hverandre i størrelse. I løpet av vinteren 2002 viste både Sealine og Sunseeker nye takter, og S23 er Sealines bidrag i utviklingen. En båt som både i pris og størrelse er overkommelig for et større publikum. Svært god plassutnyttelse og en rekke praktiske og solide løsninger sammen med gjennomgående god finish, er nok mye av forklaringen på den gode mottakelsen båten har fått. At båten imidlertid er svært vanskelig å kjøre uten trimflaps, fortjener oppmerksomhet fra produsentens side.

Sjøegenskaper

Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta KAD 32. Med full drivstofftank kunne vi logge 28,2 knop. Selv om navnet antyder noe annet (Sportscruiser), er S23 en rendyrket familieturbåt. I denne motsigelsen ligger nok også hovedproblemet til Sealine S23, som har et sterkt V-bunnet skrog med mye bokomfort på toppen. Resultatet synes å være et høyt tyngdepunkt med mye vekt forut og et skrog med bunnvinkler som gir mye bæring akter og lite foran. Den positive egenskapen ved den skarpe V-bunnen er at den gir en myk inngang i sjøen når båten er riktig trimmet. Mer problematisk er det at stabiliteten bli dårligere i planende hastigheter.
Så snart skroget har beveget seg over den bratte planingsterskelen, må man være særdeles aktiv med trimflapsene for å holde båten rett sideveis. Selv om trimplan må plukkes fra ekstrautstyrslisten, er det ingen tvil om at de er helt nødvendig tilbehør. Årsaken til disse egenskapene antas å være en skarp V-bunn på hele 22 grader midtskips og 19 grader akter, noe som i kombinasjon med vektfordelingen ombord gjør det vanskelig å håndtere båten uten trimplan. Uten trimplan synes båten å ”velte” vilkårlig fra side til side. Derfor er det helt nødvendig å kompensere med trimflapsene – som lykkeligvis er meget responsvillige og enkle å betjene. Vi er av den oppfatning at en familiebåt som denne bør kunne kjøres noenlunde komfortabelt uten aktiv bruk av trimflaps, noe man vanskelig gjør med S23.

Uteplass

Om S23 ikke tildeles mange poeng for sjøegenskapene, er det lite å utsette på produsentens evne til å finne praktiske løsninger og utnytte den begrensede plassen i en 23-foter til det ytterste. Selv om mange av løsningene må sies å være ukonvensjonelle, synes de å fungere i praksis. Uteplassen er svært godt utnyttet. I stedet for en integrert badeplattform, har båten en lem som kan felles ned når det bades. Dette gjør det mulig å trekke uteplassen helt akter. Porten er plassert på babord side, med badestigen nedfelt og dekket av en lem. Akterpartiet er godt forsynt med solide griperekker i rustfritt stål. Dieselpåfyllingen er fornuftig plassert på babord låring. Fornuftigvis er vannpåfyllingen montert på styrbord side.
En solid plexiport fører inn til uteplassen. På styrbord side er det en utesalong med plass til fire personer i to motstående sofaer på hver side av et bord som er montert i passende høyde. Under akterbenken er det stueplass for kalesjen. Uttak for landstrøm og håndlensepumpe er smart plassert i skottet rett til høyre innenfor porten, sammen med stengeventil for drivstofftilførselen. Manuell fjernutløser til det automatiske brannslukningsanlegget i motorrommet er plassert ved førerplassen. Samme sted er også hånddusj med kaldt og varmt vann montert, med mulighet for benyttelse på badeplattformen. Videre forover på samme side er kjøleskapet plassert bak et stort deksel – hvor også håndtaket til håndlensepumpen skjuler seg.
Helt fremme mot nedgangen til lugaren er det to relativt store stuerom i skrogsidene. På siden av fremre sittebenk er det lett tilgjengelig hovedstrømbrytere for både forbruksbatteriet og startbatteriet.
Rett aktenom styreposisjonen buer det seg en targabøyle i rustfrie stålrør hvor kalesjebøylene er permanent festet. Kalesjesidene kan enkelt frigjøres og man får dermed en biminitopp. Den høye targabøylen sørger for full ståhøyde under kalesjen. Lanternene er forskriftsmessig plassert.
Den asymmetriske uteplassen gir et bredere dollbord på babord side enn på styrbord. På den bredere babordsiden beveger man seg ubesværet frem til fordekket, hvor båten er forsynt med solide beslag, inklusiv seks solide kryssholt i aluminium. Ankeret er standard og er permanent plassert i et klyss i baugen. Rekken rundt fordekket er høy og solid, men har ikke åpning i baugen, noe som ofte er ønskelig i vår egen skjærgård.

Styreposisjonen

Styreposisjonen ved S23 har mange sympatiske trekk. Den fastmonterte, doble sittebenken gir en normalhøy person behagelige vilkår. Her er det god plass til beina, og ratt og spak faller en fint i hendene. Man kan også uten problemer kjøre stående. Til høyre for rattet er kontrollpanelet med brytere og indikator for trimflapsene montert lett synlig og tilgjengelig. Bryterrekkene er plassert på hver side av rattet, hvorfra de betjenes enkelt. Her finnes også et 12 V strømuttak.
Til venstre for rattet er det klargjort for montering av logg/mulitiinstrument og eventuelt plotter. Kompasset er montert på toppen av instrumentkonsollen, rett i siktlinjen og godt synlig. Motorinstrumentene er montert lett synlig i den blå konsollen, en farge som også bidrar til å redusere solreflekser. Kartbordet er plassert til babord for føreren og har plexilokk. Som kartbord er det i minste laget, i alle fall for et norsk båtsportkart. De doble vindusviskerne med spyling fungerer brukbart, men dekker relativt lite av vindruteflaten. Store vindusflater også i kalesjen gir godt utsyn selv når kalesjen er slått opp.

Salong/lugar

Tre relativt bratte trinn leder ned til salongen gjennom den brede skyveluken i sotet plexiglass. I det nederste trappetrinnet er det en uttrekkbar søppelkasse. Inne ved trappen på babord side er byssa plassert, med benk i rustfritt stål som har kum, solid ettgrepsarmatur og avsats for oppvask m.v. Det er neppe ubesværlig å vaske opp halvt stående i trappen. En svingbar trapp kunne være en løsning. En heldekkende glassplate kan legges over kummen for å gi ekstra benkeplass. På skottet mot uteplassen er det montert en 220 volt kontakt. Byssa i testbåten var utstyrt med to bluss propanapparat fra Plastimo (Neptune 2000) med hovedkranen plassert lett tilgjengelig i underskapet. Selve benkeseksjonen inneholder en stor skuff med skinner og et romslig skap, som burde gi rikelig stueplass. Oppunder dekk er det en krydderhylle.
I forkant av toalettrommet på styrbord side er det et hengeskap med avsettingshylle på toppen. I taket er det felt inn fire spotter som besørger belysningen. I tillegg finnes ett koøye i hver skrogside som kan åpnes, samt en takluke som kun kan åpnes i forkant. Vår mener den tvert om bør være hengslet i forkant. Vel plassert i U-sofaen har man god høyde over hodet og behagelig støtte til lårene. Sofaen kan enkelt konverteres til en dobbeltkøye med plass for beina i forpiggen. Dørken under salongen er hevet, noe som gir plass for et stuerom under. I tillegg er det stuerom i benkene.
Under styreposisjonen, mot motorrommet, er det en stikklugar med en bred køye. Ikke for den skrøpelige eldre, med definitivt en attraktiv hule for små gaster. En luke fører til uteplassen, men den er så trang at den kun er egnet som evakueringsluke for barn. Belysningen ivaretas av to spotter. I skottet mot motorrommet er det to luker med tilgang til skroggjennomføringer, som alle er sikret med doble slangeklemmer.

Toalettrommet

Toalettrommet er på styrbord side, vis-á-vis byssa. Her er det nesten ståhøyde for en person på 1,76 meter. Armaturet ved vasken fungerer også som hånddusj. Det helstøpte toalettrommet har dessuten sluk, slik at man faktisk kan ta seg en dusj her inne. Vi fant oss vel til rette på et standard pumpetoalett fra Jabsco, og papirholderen som er montert på døren er formålstjenlig plassert. Videre finnes her to avsettingshyller, et stort speil på det fremre skottet, samt håndkleholder på døren. Et lysstoffrør montert over vasken gir tilstrekkelig belysning. Ventilasjonen besørges av et koøye som kan åpnes.

Motorrom/teknisk

Via en stor luke i dørken ved utesalongen får man god tilgang til et stort og velorganisert motorrom som huser en firesylindret Volvo Penta KAD 32 på 170 hk. Her er bra tilgang til alle servicepunkter og rommet er forsynt med elektrisk lys. Det elektriske opplegget synes å være fornuftig dimensjonert og ryddig lagt opp. Batteriene, ett 100 Ampere for start og ett 100 Ampere for forbruk er plassert i en kasse med lokk på styrbord side. En linkbryter gjør det mulig å benytte forbruksbatteriet til start om det skulle bli nødvendig. På motsatt side av motoren er den 30 liters store varmtvannsberederen montert helt akter. El-tavlen med sikringer er montert i salongen. Denne er rene ”proff-utgaven” med diodebåt og god merking. Motorommet er videre utrustet med en automatisk brannslukker som også kan utløses manuelt fra førerplassen.

Støy og fart

Farten er målt med GPS, fire personer ombord og full drivstofftank. Båten har en behagelig marsjhastighet rundt 22-23 knop. Da er også lydbildet meget tiltalende. Støyen er målt ved førerplassen og har gode verdier over hele turtallsregisteret, men kunne vært noe lavere ved toppfart.


Data


Importør: Formo Marin
Porsgrunnsveien 261
3736 PORSGRUNN
Telefon 35 50 99 30
Internett: www.sealine.com

Konklusjon

TurtallFartStøy
3.80028,282,2
3.40023,879,7
3.00019,678,6
2.60014,880,2
2.2008,882,3
1.8007,677,5
1.4005,870,5
1.0003,764,8
7003,3-

Sealine har ikke falt hen til enkle løsninger under utviklingen av sin minste modell. S23 fremstår som en fullverdig bobåt med høy finish, god plassutnyttelse, mange smarte løsninger og bra bokomfort. Sjøegenskapene trekker imidlertid inntrykket en del ned og bør justeres slik at båten også trygt kan føres av modellens målgruppe: Den uerfarne førstegangskjøperen.

Lengde:7,49 meter
Bredde:2,49 meter
Dyptgående:0,90 meter
Drivstoff:227 liter
Vann:120 liter
Vekt:2.400 kg
Motor:Volvo Penta KAD 32P med DuoProp, 170 hk
CE-kategori:B
Antall personer:6
Pris:Fra kr. 700.000,-