utgave nr 10 2006

Test: Sea King 38

Publisert Sist oppdatert

Test: Sea King 38


Lettvekteren


Sea King 38 er et norsk halvfabrikat fra Fredrikstad. Et svensk firma innreder båten i velkjent Orust-stil. Den svorske 38-foteren er lett, og når en imponerende toppfart på nesten 33 knop med én motor. Men de praktiske detaljene må det jobbes med.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN


Sea King 38 er en lukket, planende bakveggbåt med tre separate lugarer, bysse under dekk og to salonger.
Båten er i utgangspunktet et norsk prosjekt, med far og sønn Anders og Rune Karlsen i Fredrikstad som innovatører. De har utviklet og bygger skrog og dekk til 38-foteren, og selger pakken som halvfabrikata. Sea Kingen har ifølge produsenten ingen forbindelse med Laguna 1230. Rune Karlsen bygget i sin tid dekksformen til Lagunaen og hadde et samarbeid med Sølversen Plast som leverte skrog til Karlsen i bytte. Disse båtene fikk i sin tur navnet Floa 1130.
Både skrog og dekk til Sea King 38 er utviklet av Rune Karlsen og støpes av ham i Fredrikstad. Han leverer bare halvfabrikat. Skal man ha en fiks ferdig båt må man henvende seg til KG Marin og Sea King Sweden på Vindön. De har en avtale om å kjøpe skrogferdige båter, som de ferdigstiller og selger for egen regning.
Så langt har 42 skrog rullet ut fra Fredrikstad, mens produksjonen på svenske Vindön fortsatt er i sin spede begynnelse.

Sjøegenskaper


Sea King 38 har et tradisjonelt halvplanende skrog og veier 6.500 kg tørr båt. Dette er med andre ord en meget lett 38-foter, som kan vise til overraskende gode prestasjoner med moderat motorisering.
Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta D6-350 som yter 337 hk, noe som ga en toppfart på drøye 32 knop og en behagelig marsjfart i underkant av 30. Båten har en meget moderat planingsterskel, og føreren beholder bra sikt gjennom hele fartsregisteret. Til tross for ganske beskjeden motorpakke, skyter den lett i plan og har sporty, men likevel forutsigbare og trygge sjøegenskaper. Båten sitter godt i sving, men viser ingen tendenser til å hugging eller kavitasjon. I skarpe kurver legger den seg en del over på siden, mer enn en båt med dobbel motorinstallasjon ville gjort, uten at dette kjennes ubehagelig. Båten har en relativt flat bunn, noe som gir god sidestabilitet, men også mer slag i noe sjø.
KG Marin monterer alle tankene i senterlinjen for å få tyngdepunktet så lavt som mulig. Resultatet er en båt med god vektbalanse.

Uteplassen


Det som skiller bakveggbåten Sea King 38 er at hardtopen fortsetter ut over akterdekket. Fordelen er at man reduserer behovet for kalesje selv om regnet øser ned, ulempen er at dekket blir skyggefullt på soldager. Til gjengjeld har båten en gigantisk takluke som gir fri flyt av sol i hovedsalongen om det er ønskelig.
Akterdekket er romslig og rent og måler 175x260 cm, med høye skrogsider og en solid rekke på toppen. Adkomsten til dollbordene er enkel via to gode trinn. En stor port leder ut på badeplattformen. I dekket er det to store luker som er hengslet i forkant og som gir god adkomst til motorrommet. På uteplassen er det stuverom i hver side. I babord stuverom er det plass til en propanflaske i et godt drenert rom. Vi savnet bedre stuveplass for tamper og fender, og vil anbefale at produsenten monterer et fenderstativ på akterspeilet, noe det er rikelig plass til.
Den manuelle lensepumpen er montert lett tilgjengelig på uteplassen. I tillegg er det standard med en automatisk lensepumpe i motorrommet.

Førerposisjon


Man sitter greit i førerstolen på styrbord side, med god plass til beina. Imidlertid kunne man utnyttet plassen bedre ved å lage et skap under stolen fremfor å montere den på en standard stolsøyle.
Utformingen av konsollen har sine klare svakheter. Et stort og bra kompass har fått en ufortjent dårlig plassering bak instrumentkonsollen - og er knapt synlig når man sitter i stolen. Selve konsollen er veldig oversiktlig, med et kjekt kartbord med pleksilokk, nisjer til å legge fra seg mobiler, solbriller, to koppholdere osv. Motorspak og ratt er også bra plassert, og alle brytere er lett tilgjengelig. Den største svakheten er at plotteren er montert i instrumentkonsollen alt for langt unna føreren til at man enkelt kan betjene de ulike funksjonene. Løsningen får strykkarakter. I takkonsollen er det grei plass til en VHF og radio.
Smale A og B stolper gir et utforstyrret siktfelt, men refleksene i vinduene er sjenerende.

På dekk


Det er lett å bevege seg rundt på Sea King 38. Dollbordene er brede, høye rekker og et tilstrekkelig antall griperekker virker betryggende. Båten har en gigantisk badeplattform. Her er hånddusj montert i akterspeilet. I dekket er det to små taukasser, men vi savnet et skikkelig fenderstativ. Badestigen lar seg felle ut av en person som ligger i vannet, men vi savnet et ekstra gripehåndtak.
På dekk finnes det totalt seks kryssholt, men vi kunne tenkt oss ytterligere to midtskips. Det lange fordekket har en stor dreggkasse forut. Men til tross for oseaner av plass, er det ingen plass for en solmadrass, noe produsenten med letthet burde kunne tilby.
Lengst akterut på hyttetaket er det en liten targabøyle med plass til montering av utstyr. Sidelanterne er felt inn i overbygget, og vi er usikre på om lysvinkelen er i tråd med forskriftene. Dette bør produsenten kontrollere.

Hovedsalong


Takket være den store takluken får man en fleksibel og luftig salongløsning. I tillegg til takluken, kan to mindre vinduer åpnes - henholdsvis ved førerplass og ved salongen.
Takluka gir nesten daycruiserfølelse når den er åpen, men låsemekanismen er under enhver kritikk. Produsenten må sørge for en sikring som hindrer luken i å fare frem dersom man glemmer å skru til låsebolten når luka er åpen. Dagens løsning gjør den til en giljotin.
Interiøret er utført i teak, og fremstår som et riktig Orust-bygg med mye fint trearbeid. Det er til dels brukt spesialfinér for å holde vekten nede, noe som gir en mindre kompakt følelse ved kjøring på ruglete underlag.
Ståhøyden i dekkssalongen er 200 cm. På babord side er det en veldig buet u-salong. Bord den buer seg rundt har fast søyle, som gjør at denne delen ikke kan konverteres til køyeplass. Det er noe stuveplass i det aktre hjørnet av sofaen - for øvrig er det skralt med større stuverom i salongen.
Belysningen består av seks spoter, men vi kunne i tillegg ha tenkt oss en hjørnelampe. Interiøret virker litt spinkelt og nakent her og der - og noe ukomplett når det gjelder plassering av lys og stuveplass. I stedet for bordet på søyle kunne man for eksempel tenkt seg et bord med skap.
Bak førerplassen er det en wetbar med to skuffer, et kjøleskap og et meget romslig skap under vasken.
En brannslukker er innfelt i en nisje ved døra akter. At båtbyggeren har erfaring fra seilbåtproduksjon gjenspeiles i mange og hensiktsmessig plasserte håndrekker.

Salongen under dekk


Båten har mye volum under dekk, der vi finner bysse og en ekstra salong. Tankegangen er litt unordisk, siden de fleste konkurrerende merker velger å prioritere bysse i dekkssalongen og dedikere plassen under dekk til rent soveareal. Bysse under dekk oppfattes vanligvis som en mindre sosial løsning enn bysse i dekkssalongen.
Nedgangen til byssa er voluminøs og bra. På styrbord side er det et salonghjørne med teakgarnering på skrogsidene, noe som gir et lunt miljø. Her er det også en ventil i siden som kan åpnes. Over bordet er det en taklampe, samt to spoter under en hylle. Vi kunne tenkt oss noen flere lyspunkter siden det mørke interiøret stjeler mye lys. Det er stuverom i hvert hjørne av sofaryggen, samt i benken. Salongen gir spiseplass til 3-4 personer. Alle hjørner i interiøret er godt avrundet for å unngå skarpe kanter og blåmerker. Dørken er belagt med kantsydde tepper.

Hovedlugar


Lengst forut finner vi hovedlugaren, som har en ståhøyde på 180 cm. Lugaren er romslig, med en skråstilt køye mot babord og en enmanns, komfortabel sittebenk på styrbord side. Køya er gigantisk, men forholdsvis smal med målene 140x220 cm.
Belysningen består av en taklampe og to leselamper på skottet mot forpiggen på hver side av et speil. Det er store avsettingshyller mot skroget, forsynt med praktiske 12 volts uttak i hver ende. Også i lugaren er det teakgarnering. Vi kunne godt tenkt oss at lugaren var separert fra salongen med en dør - ikke kun et forheng. Det er rikelig med skapplass i lugaren: På styrbord side akter er det et romslig hengeskap med hyller og lys. Her er også en skufferekke med tre skuffer under skapet. Under køya er det et meget stort skap, hvor det også er adkomst til septiktanken. Hovedlugaren er forsynt med egen brannslukker.

Styrbord senterlugar


Sea Kingen har to separate senterlugarer, en på hver side. Begge lugarene har åpningsbare koøyer i skrogsiden, i tillegg til koøyer ut på dekk. Køyene måler 150x200 cm. Styrbord lugar er i motsetning til de to andre atskilt fra salongen med en dør. Her er det en omkledningsavdeling med sittebenk (med stuveplass i) og en stor dobbekøye. Det er litt stuveplass på en avsettingshylle langs skroget, og i tillegg er det to hyller i omkledningsavdelingen. Men det er ingen skapplass eller plass til for eksempel en bag. Det er for dårlig i en så romslig båt. Belysningen består av to leselamper og en taklampe.

Babord senterlugar


Denne lugaren har adkomst fra byssa, og har også en stor køye med målene 150x200 cm. Ventilasjonsmulighetene er de samme som i styrbordlugaren. Det er avsettingsplass langs skrogsiden, og et åpent rom i akterkant av køya. Vi savnet fornuftig skapplass i lugaren. Belysningen består av en lampe oppunder dekk. Lugaren er atskilt fra byssa med et forheng.

Byssa


Når man går ned fra dekksalongen får man byssa på babord side, aktenfor toalettet. Dette er en åpen løsning med god plass. Den L-formede byssebenken inneholder rikelig med skapplass. Også i overskapene er det en del stuveplass. Produsenten har vært flink til å utnytte smårom til stuveplass i byssa. Belysningen er god, med tre spoter og lysstoffrør under skapene. I benken med coriantopp er det felt ned en dobbel stålvask med et lekkert og solid armatur. Inn mot skottet er det en søppelbøtte, som sammen med en tørkerullholder gir stort pluss i margen. Kjøleskapet er på 50 liter og kokeapparatet har to bluss og stekeovn. Alt i alt en god arbeidsplass for kokken, med en benkehøyde på 90 cm.

Toalett


Hjerterommet er lekkert og innbydende, og befinner seg på babord side forenom byssa. Ståhøyden er snaut 180 cm. Rommet er inndelt i en dusjavdeling og en doavdeling med vask og skap. I dusjen er det er en drenert sump med teaktrallverk over, som muligens burde vært hevet noe opp fra dørken. Vi kunne også ønsket oss en høyere terskel mot doavdelingen. Man kan stå eller sitte og dusje. Dessverre er skottet i dusjen polstret med skai - uten noen beskyttelse av forheng eller tilsvarende. Vi mistenker at denne løsningen har kort levetid med mye vannsøl og fuktighet. Armaturet er av høy kvalitet, og en praktisk såpekopp er på plass.
Det er bra hylleplass på toalettet, men vi savnet knagger til håndklær. Vasken er en støpt modul, og toalettrullholderen er felt inn i skottet og lett tilgjengelig.

Motor/teknisk


Adkomsten til alle skjulte rom i båten er meget god. Motorrommet er svært romslig og velorganisert. Dørken er belagt med aluminiumsplater og det er pent coatet overalt. Kombinasjonen av mye stuveplass og et servicevennlig motorrom er prisverdig. Foruten motoren, har man enkel adkomst til dieselvarmer, ankerspill, varmtvannsbereder, grovfilter med vannutskiller, batterilader osv. Batteriene (6x75 Ah forbruk og 1xVarta Silver Dynamic til start) er lett tilgjengelig i en solid, støpt kasse på styrbord side. Det elektriske anlegget er godt oppklamret og ryddig organisert. Et automatisk brannslukningsapparat (Seafire) er på plass. Det eneste vi kunne sette fingeren på i motorrommet var fraværet av et forskriftsmessig separat lenseområde under motoren som hindrer at man pumper ut oljesøl.

Fart og støy


M

ålingene er foretatt med to personer om bord, ferielastet båt og fulle tanker. Støyverdiene er meget lave, til tross for at vi opplevde en del resonans i den lettbygde og åpne båten. Farten er imponerende med tanke på at båten har moderat motorisering.

DATA: SEA KING 38
O/min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.40032,479,0
2.90025,676,5
2.40017,875,5
1.90010,373,5
1.4007,867,0
6003,861,5


Konklusjon
Lengde (L.o.a):12,50 meter
Bredde:3,53 meter
Dyptgående: meter
Vekt tørr båt:6.500 kg
Drivstoff:550 liter
Ferskvann:200 liter
Septik:150 liter
Varmtvann:40 liter
Køyeplasser:6
CE-kategori:B
Anbefalt motor:1 x Volvo Penta D6 350
Motor testbåt:1 x Volvo Penta D6 350
Pris halvfabrikat, fra: 509.000 kroner
Pris med standard motor:SEK 2.700.000 kroner
Pris testet båt:kroner
Opplysninger:Sea King (halvfabrikat), telefon 69 31 97 75. www.seaking.no. KG Marin / Sea King Sweden (ferdig båt), telefon +46 522 822 32. www.seaking.se


Sea King 38 er, med noen unntak, en teknisk velbygd båt. Den er en komfortabel bobåt for en større familie, som kan vise til imponerende prestasjoner med moderat motorisering. Det første produsenten bør gripe tak i, er å få sikret den store takluken bedre.