Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2

Test: Scanfisher 300

Publisert Sist oppdatert

Test: Scanfisher 300

Dansk "tråler"

- En slik båt vil jeg eie, sa den danske møbeldesigneren Erik Simonsen da han for et par år siden sto i Esbjerg havn og så en harmonisk sjark liggende og duppe i fortøyningene. Nå er drømmebåten en realitet: En dansk variant av den klassiske "trawleren".

Tekst og foto: Niels VestergaardNorsk bearbeidelse: Ingvar Johnsen

- Jeg ville selvsagt ikke ha en fiskebåt, men jeg ble svært fascinert av den styrke og bruksverdi båten utstrålte, sier Simonsen. Han tok kontakt med båtbyggeren, Scania Plast i Esbjerg, og da var det ikke langt til neste skritt, nemlig å omsette ideene i praksis. Målet var å utforme en fritidsbåt med fiskebåtens utseende og sjøegenskaper - altså nøyaktig samme utgangspunkt som den amerikanske plantasjeeieren i Singapore hadde da han i sin tid fikk laget "moderen" til suksessen Grand Banks. Båten skulle være praktisk, bruksvennlig og man skulle føle seg vel ombord, dra en fisk over ripa og spyle bort slo med en pøs vann (eller sjøvannspumpa) etterpå.

Sjarken skifter ham

Erik Simonsen diver møbeldesignbedriften Acer Design i Bogense sammen med sin kone. Han har tidligere utformet båtinteriører i motorbåter, elsker båtlivet og har praktisert dette i en årrekke. I likhet med mange av oss andre, hadde familien aldri funnet den båten som stemte med familiens behov. Derfor gikk man nå i gang med å utforme drømmebåten på basis av det velprøvde sjarkskroget.
Nå flyter altså resultatet, Scanfisher 300. Et rent dansk prosjekt der Simonsen har inngått et samarbeide med Scania Plast i Esbjerg som eier støpeformene, Fåborg Verft på Vestfyn som støper båten og AZ - Snedkeren i Esbjerg som innreder den.

Ikke for "de raske"

Båten er ikke noe for deg som har liten tid på sjøen. Til gjengjeld vil ikke dieselkostnadene ta knekken på båtøkonomien. Standard motorlevering er derfor en 68 hk. Perkins diesel. Det gir en toppfart på rundt ni knop og en marsjfart på syv og en halv. Husk i denne sammenhengen at vi snakker om en tung båt med et deplasement på omkring seks tonn. Resultatet er en sjøsterk båt som dessuten er nesten uten krenging når den ligger stille.
Skroget er normalt bygget opp i glassfiberarmert polyester, mens overbygget er i sandwich. Rorkonstruksjonen er et dobbeltlagret ror med "flyndre" i rustfritt stål og nødrorsstamme.
Du får en god følelse med en gang du kommer ombord. Overalt er det mye teak og polert syrefast stål.

Bruksvennlig

Trawlerkonseptet er ekstremt bruksvennlig. I stedet for å klatre på smale dollbord, kan du stikke begge hendene i lomma og spasere rundt hele båten. Akterdekket er stort og ideelt både for sportsfiske og avslappende timer enten fortøyd eller underveis. Det gir også en positiv nærhet til vannet, noe som gjør det enkelt å entre slepejoller, skrelle poteter eller rense fisk på plattformen akterut.
En leider i syrefast stål med teaktrinn fører opp til flybridgen - det ideelle oppholdsstedet uderveis i vakkert vær. Båten har dobbelt hydraulisk styring og det er så godt som full instrumentering på den utvendige styreposisjonen.

Romslig

Salongen er romslig, lys og luftig og har god høyde. Men det er først og fremst den massive og flotte teakinnredningen man legger merke til. Fra førerplassen er det sikt det meste av horisonten rundt gjennom store "panoramavinduer". Det er store, kraftige vindusviskere som standard på alle tre frontvinduene.
Det kombinerte toalettet og dusjrommet er plassert innenfor inngangen på salongens styrbord side. Stort sett romslig og med god ståhøyde. På babord side er det en tradisjonell L – formet sofa med et kraftig bord. Der er det plass til fra fire til seks personer. Salongen er ikke full av smarte og finurlige løsninger, men alt er solid og utført i gedigen og høy håndverksmessig kvalitet.

Sovelugar

Et par trinn ned forover, ligger sovelugaren. Helt forut er det en stor dobbeltkøye. I en "senterlugar" under salongen er det også plass til to personer. Denne køya er ikke en vanlig trang stikkøye, men en real køye med masser av plass. Alt er enkelt utført, men du har alt du trenger.

Stort motorrom

I akterdekket er det to store vanntette luker. Under den akterste er det lett adgang til rorstammen, nødroret og andre installasjoner. Men rommet er så stort at også kan brukes som stuerom. En av de første bestillerne av båten, ville gjerne ha en fryser i dette rommet!
Motorrommet ligger foran dette stuerommet, adskilt med et vanntett skott. Det er meget enkel adgang til motoren gjennom en stor dekksluke. Standardmotoren på 68 hk. trenger dessuten ikke store plassen. I motorrommet ser man virkelig at Scanfisheren er en båt konstruert for å tåle et barskt liv på havet. Alt er utført med de beste materialer, og alt er montert i kraftige beslag etter de regler og normer som gjelder for en yrkesbåt. Alle installasjoner er enkle å komme til, og de er meget oversiktlig bygget opp.
Ute i borde på hver side er det montert 300 liters dieseltanker. Drivstoffet kan pumpes fra side til side, og derved fungere som en slags flyttbar ballast. En bra detalj er også at båten har saltvanns spylepumpe. En stor fordel ved fiske, og ikke minst når du skal ta ankeret opp og den og kjettingen er full av illeluktende gjørme.

Lettmanøvrert

Vi fikk ikke testet Scanfisher 300 i høy sjø, men det går et par tre hundre eksemplarer av fiskeversjonen i Nordsjøen, så det sier seg selv at skroget er sjødyktig. Den høye baugen holder sjøen unna, og det er et bra forhold mellom lengde og bredde. Ved marsjfarten på 7,5 knop er den lille baugbølgen beviset for at skroget går lett i vannet.
En deplasementsbåt har en rolig og "vuggende" gange i rolig sjø, men med det høye overbygget må du regne med rulling når det begynner å bli høyere bølger – særlig fra siden. For å kompensere for dette, var testbåten – som de fleste fiskebåter – utstyrt med mesan/støtteseil. Det er en fin detalj at masten kan legges ned.
Båten stikker 1,15 meter dypt. En fordel med så stort dypgående og høy vekt, er at du slipper at båten driver fort av ved finmanøvrering. Tar du det rolig, har du all den tid du trenger til å gjøre proffe manøvreringer. Det store roret hjelper også godt i denne sammenhengen. Testbåten er utstyrt med sidepropell, noe vi anbefaler på det sterkeste. I trange uthavner kan det være en nødvendighet å ha litt "drahjelp" i baugen.

Konklusjon

Rundt millionen pluss, pluss blir prisen i ferdig versjon. Mange penger, men etter vår oppfatning en bedre investering enn mange andre fritidsbåter i samme størrelse og til samme pris. Kvaliteten og finishen på alle arbeider fra kjølsvin til mastetopp er prima uten å være preget av all verdens fikse løsninger. Det enkleste er ofte det beste på sjøen. Dette er dessuten en "allværsbåt", noe vi sannelig trenger på våre breddegrader.
Dette er en båt for fire, og ferdig med det. Båtmagasinet kjenner trawlertypen inn og ut i bruk, og er man villig til å overse problemet med rulling i sidesjø, er konseptet noe av det mest sjøvennlige som finnes – enten du er underveis eller ligger for anker mot land eller på svai.

Lyd og fartsmålinger


Målingene ble foretatt ved førerplassen i salongen. Marsjfarten ble målt med GPS til 7,5 knop ved 2000 omdr. min. Ved maks omdreininger, 2400 omdr. min. ble farten målt til 9 knop.

Data


Opplysninger: Acer design, tlf Danmark, 64 81 10 20, Fax 64 81 18 20 E – post: [email protected]

omdr/min.støy i dbA
90060
150070
200074 (marsjfart
240078,5
Lengde (over alt):9,60 m
Bredde:3,10 m
Vekt:6 tonn
Drivstoff:2 x 300 l
Ferskvann:250 l
Motor: 45 – 120 hk.