utgave nr 4 2008

Test: Princess 266 Riviera Vs. Windy 8000

Publisert Sist oppdatert

Test: Princess 266 Riviera Vs. Windy 8000

Bruktduell

AV CURT GELIN
FOTO: MALCOLM HANES

Rådyr bensin har ødelagt markedet for daycruisere med tørste V-åttere. Selv billige båter ser ikke ut til å lokke kundene. Vi har testet to ”go´biter” som ikke har vært mulig å selge i 2007.


Både Princess 266 Riviera og Windy 8000 er kvalitetsbåter, men hva hjelper det når miljø og bensinpris har innhentet alle utgaver med tørste bensinmotorer?
Hele sommeren 2007 lå de to testbåtene til salgs på en marina. Hver gang vi passerte salgsbryggen, lå de der, fine og tilsynelatende i god stand. I glinsende solskinn så det ut som to meget gode salgsobjekter.
Men ingenting hendte, i slutten av oktober lå båtene fortsatt ved salgsbryggen. Hva kunne det komme av, undret vi oss og ba om å få ta de ut for en test, bare for å se hva de representerer og samtidig forsøke å finne ut hvorfor de er så vanskelige å selge.
Riktig pris
Båtene jeg snakker om var en Princess 266 Riviera fra 1989, utstyrt med Volvo Penta AQ 270, V8, og en Windy 8000 fra 1990, utstyrt med to Mercruisere på hver 175 hk. Ønsket pris på Windyen var 395000 svenske kroner, eller 315.000 NOK og for Princessen 495000 svenske, eller XXXXXXX norske kroner. Vi har undersøkt bruktbåtmarkedet i Norge, her ville tilsvarende båter i 2007 ligget på omtrent XXXX og XXXXX kroner.
En rask undersøkelse i bransjestatistikken ga mager uttelling. Ingen Princess 266 Riviera var notert som solgt via forhandler de siste fem årene. Og bare én Windy 8000, solgt i 2005 for 432 000 kroner i Sverige. Ytterligere undersøkelser ble gjort via britiske, svenske og norske forhandlere. Her fant vi 25 stk. Riviera 266 til salgs, ofte med doble V8 for 25-45000 euro, mens 18 stk. Windy 8000 hadde vært omsatt i Sverige, Norge og på kontinentet for priser rundt 23.000 euro, eller 650.000 norske kroner.
Dermed kan vi konkludere med at prisforlangende på de brukte båtene virker riktige, særlig med tanke på den lille konkurransen. Dette ledet oss til mistanke om at markedet for at båter utrustet med V8 ikke er særlig å hoppe i taket for.
Det er kanskje sterkt å gjøre dette til en påstand, ettersom undersøkelsen var begrenset til et par dager i januar 2008. Men med tanke på at bensinen koster nesten 14 kroner literen ute i skjærgården, er det ikke unaturlig om kjøperen ikke velger V8. Å betale 5000 kroner for en full tank hver eneste weekend, det klarer kanskje en som har hatt hell i aksjemarkedet eller er formuende, men det er neppe like aktuelt for oss lønnsmottakere.
Men, på den annen side, i en slik markedssituasjon kan man jo se en mulighet til å gjøre et kupp ved å legge inn et lavt bud, men selv den vrien var tydeligvis ingen interessert i disse to bensinslukerne.
Diesel for alle pengene
- De fleste som kjøper motorbåt vil ha diesel og betaler gjerne ekstra for det. Trolig er det årsaken til at båtene ligger usolgt, og uten at vi engang har fått bud, sier megleren Johan Broms på RTC Boats på Bullandö Marina utenfor Stockholm.
Men selv om markedet er magert for fine bensinbåter som disse, hindret ikke det oss i å ta dem med ut på test for å bli kjente med egenskapene, for å se hva som tilbys og gjøre et valg mellom de to.
De to båtene henvender seg til noen ulike kategorier kjøpere. Princess 266 er større på alle måter enn Windy 8000. Den første fremstår som en fin weekendcruiser eller en hyggelig feriebåt for to. Mens den andre er en elegant dagsturbåt med komfort deretter.
Princess 266 har fire køyer, mens Windy 8000 har to. Begge har toalettrom, men på Princessen kan du stå med rett rygg, det kan du ikke på Windyen.
I båtene møter du to forskjellige kulturer, den kontinentale, praktiske og kantete og den nordiske, med rundere stil. I Princessen finner du ikke en trebit, bare plast og tepper. På Windyen finnes det en del tre som garnityr. Windyen oppleves som de flotteste av de to.
Kjøremessig fikk vi en ikke-match, ettersom styringen på Princessen ikke fungerte. Under de korte intervallene vi kunne stå på, merket vi dog at båten ligger stabilt i vannet, at den har en planingsterskel og går kanskje bra i sine egne bølger.
Windyen kjentes livligere, men samtidig tyngre og triveligere i gangen. Vil du ut på havet for å teste sjøegenskapene, da kan vi anbefale Windyen.
Snakker vi om investering setter du nok klokest pengene i en Princess. Denne båten har bredere publikum og burde, om ikke annet teoretisk, være den letteste å selge i fremtiden. Spesielt om den hadde hatt en nyere diesel om bord

Princess 266 Riviera



Romsligst

Princess 266 romsligere enn de fleste i sin klasse, med ståhøyde, stor bysse og midtkabin. Båten er velutstyrt, men veldig glatt og britisk i stilen.

266 Riviera markedsføres av Princess-verftet som en smidig sportscruiser med god ytelse og supert stilsatt interiør,en båt som samtidig er forbausende romslig. Særskilt det siste stemmer, 266-en er stor for å være en 26-foter. Forklaringen er at den faktisk er 28 fot. Skroglengden er 8.42 meter. Årsaken til fabrikkens beskjedenheten skal ha vært at de ville unngå en forveksling med forgjengeren, Princess 286 Riviera.
Til Riviera 266 ba Princess konstruktøren Bernard Oleisinski om å lage et bredt skrog, for å få inn alt det man behøver i en velutstyrt, sportslig båt. Derfor passerte bredden tre meter med fire centimeter, som helt kan sammenlignes med en USA-båter på 28 fot. For eksempel Sea Ray 280 Sundanser er 2,79 meter. Skroghøyden er også mer på nivå med USA-båtene, enn de norske daycruiserne i klassen. Konstruktøren har fulgt opp verftets ønske om å tilpasse en romslig innredning til en ”liten” båt. Skroget er dypt v-bunnet hele veien, akkurat som det skal være på raske DC-båter.
Kjøreegenskapene
Med et så høyt skrog kan man ikke vente seg annet enn at skråvinkelen blir stor i svinger. Men båten beholder grepet i svingene, akterdelen sladder ikke, og stevnen graver seg ikke ned og slynger seg rundt ekvipasjen. Princess 266 er nemlig ganske god bæring i forskipet, hvilket forsterker inntrykket av at den er en mer weekendbåt enn en daycruiser.
På testbåten som lå til salgs var dessverre styringen ute av funksjon og vi kunne bare med et visst besvær kjenne på båten før den svingte babord ukontrollert. Vi rakk dog å kjenne så pass at vi fikk inntrykk av Riviera 266 er mer stabil enn Windy 8000, selv om den luter realt. I motsjø har Princess 266 god balanse og oppviser en god og ganske myk gange gjennom skrogets dype bunnvinkel akter. Samtidig medfører bunnvinkelen at planingsterskelen blir påtagelig. 266-en faller ut av plan like fort som stevnen reiser seg ved gasspådrag. I fart over 20 knop er trimnivået normalt – plant.
Innredning
At det handler om en båt for weekendbruk kommer tydelig frem når man går om bord. Sittebrønnnen er romslig, med stor buet aktersofa. Det er dør på babord side til badeplattformen og tre seter fremover, ett til gjesten og en dobbelstol ved førerplassen. Frontruten er hel, med ganske korte sideruter.
Førermiljøet består at blå farge på instrumentpanelet som har dobbel instrumentering. Rett foran rattet har Princess 266 plass til sjøkart i et grunt rom med plastlokk. Kompass finnes, men det sitter lavt og for nært rattet til å være til særlig nytte under kjøringen.
Kjørestillingen er høy, med bra plass for ben og passe avstand mellom ratt og sete. Hele sittebrønnen er i en stor modul i hvit plast, men for en sportslig weekender som Princess 266 Riviera passer stilen helt fint.
Under dekk har Princess 266 en kort bysse om babord, som kanskje mest skal betraktes som et bra barskap. Benkeflatene går i grått for å matche sofatrekk og gulvteppet. Kjøleskap finnes også, og noen grunne rom for mat.
Båten har toalett med stårom og mulighet til å snu seg finnes om styrbord ved nedgangen. Under førerplassen er det en stikkøye med gardiner som skillevegg og vindu i skrogsiden. Du kan re opp ytterligere to soveplasser i rundsofaen foran. Bordet kan senkes og putene legges i, slik at dette blir en kjempekøye. For solrike dager rekker stikkøyen fint når besetningen vil ta seg igjen for solen og badelivet en stund.
Utførelse
Stilen er typisk britisk, med heldekkende tepper i rosa på dørken, grårosa setetrekk og ryggstø, samt hvit kledning på skrogsidene og i taket. Køyene er en del av innemodulen i plast, hvilket gir en temmelig kjølig atmosfære i ruffen. For å øke følelsen av kvalitet hadde eieren av denne båten laget dørk med natet teak. Dette til tross føles interiøret ikke kompatibelt med eksteriøret.
Oppbygging
Skroget er konvensjonelt oppbygget med håndlagt enkellaminat med vevde plater og fiber i bunnstrøket. Langsgående og tverrgående forsterkninger inngår også for å gi båten nødvendig stødighet. Dessuten er nedgangsskottet laminert mot skroget, ikke bare montert i en flens.
Motorer
Mange Riviera 266 ble solgte med doble V8 bensinmotorer, og gjør da 40 knop. Ettersom båten veier 2,75 tonn med bensinmotorer må en kjøper dog regne med at forbruket vil bli rundt tre liter per sjømil. I det perspektivet er diesel å foretrekke. To Volvo Penta AQAD 31, på hver 130 hk, gir en toppfart på 28 knop og ca 2.5 liers forbruk pr sjømil. Båten er optimal med VP AQAD 41 på hver 200 hester, med en toppfart da på 33 knop og et forbruk pr sjømil på rimelige ca 1.8 liter.
Konklusjon
En real, romslig og ekstriørmessig elegant weekendcruiser. Glatt interiør med pastellfarger og hellekkende teppe drar ned det ellers gode inntrykket.

Pluss
- Romslig innredning
- Dobbelt sete,
- Plan gange

Minus
- Høy profil,
- Middels finish,
- Plast sittebrønn

Data

Lengde:8,42 meterBredde:3,04 meterDybde:0.85 MeterVekt:2750 kgVann:159 literDrivstoff:354 literKonstruktør:Bernhard OleisinskiMotorer:2 x VP AQ270 a 270 hkToppfart:40 knopProdusert:1998-2005Antall:UkjentNypris 1990:400.000 kronerBruktbåtpris:395.000 kroner

Windy 8000


Flottest


For en feinsmecker på daycruisere er en Windy alltid riktig valg. Dyrere enn andre, men kraftigere bygget og med finere finish. Windy 8000 gjør kjennere glade, men den er trang.

”Festbåt for feinsmeckere” kalte vi Windy 8000 etter en test på 1990-tallet. Da var 8000 den siste oppgraderingen i utvalget av fine daycruisere fra Norges mest kvalitetsbevisste verft. Modellen var en oppfølger av Windy 9800, som på sin tid var det flotteste man kunne kjøpe, med sin lave profil. Sine elegenate vindusflater og sine krummede gitter akterover.
Med samme lave fartsfylte fribord, like dype v-bunn, men lengre vinduer kom sportsligheten enda bedre frem i Windy 8000. Modellen ble sjøsatt i 1987 og erstattet Windy 25 Fun Cab, en båt som med sin kantete stil var blitt umoderne. Produksjonene fortsatte senere i hele 12 år, hvilket var en lang livstid for båter den gang. 306 eksemplarer ble solgt inntil Windy 9000 tok over i 1990.
Linge-design
Jan Herman Linge, en av Norges mest kjente båtdesignere, var ansvarlig for linjene i Windy 8000, akkurat som i så mange andre båter. Fabrikken betraktet ham som enestående og presenterte stolt hans design som en av de beste i verden - og modellen for en ekte klassisk, sportslig Windy.
Prisen for en ny Windy 8000 var 375.000 kroner i 1990. Bruktbåten var i god stand. Altså er 315.000 kronerv ingen overpris. Dette til tross ble den liggende til salgs i hele sommer. Kanskje er det motorene, to Mercruisere, på hver 175 hk, som har gjort denne båten tung å selge. Når bensinen koster som den gjør må du ut med nesten 5000 kroner å fylle den. Og ettersom motorene drar ca 130 liter i timen på full fart, eller 100 liter på marsjfart, er det tid for påfylling etter omtrent 100 sjømil – eller tre timers kjøring. Da kreves det entusiasme for å slå til på en bruktbåt som denne. Det er synd, for er båten tvers igjennom et meget hyggelig bekjentskap, bortsett fra det å komme seg om bord i sittebrønnen med kalesjen oppe. Dollbordet er smalt, og muligheten for å miste fortfeste er absolutt tilstede.
Innredning
Løsningen er nokså standard i en daycruiser med stor sittebrønn og et lite soldekk akter. Den har en bred u-sofa akter, bord i midten og to single stoler ved frontruten. I stedet for tak til ruffen har Windy en egen løsning, der taket på babord besto av en foldevegg. Vil man ha luft, så drar man det fremover og inn i rufftaket. Enkelt og elegant. I ruffen finner vi et trangt toalettrom med dør, bysse på motsatt side og to fine myke køyer fremst. Det er lavt under taket, og strengt talt er båten best egnet som dagsturbåt.
Finish
Finish og kvalitet på arbeidet er noe av det som først interesserer kjøperen. Selv megleren for den aktuelle Windyen anså dette som den fineste han hadde hatt for salg det året. Innredningen har bøyde, limte kantlister, lakkerte tredørker i sittebrønnen og limte plater i taket. Her finnes ingen innerliner, og ingen limte tepper på dørken.
Kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er som ventet – veldig fine. Windy 8000 har tung, behagelig gange og en god balanse. Det gikk fint å dreie båten rundt i full fart uten at skroget mistet grepet. Den har en markant planingsterskel med sine to motorer og falt igjennom ved gassavdrag. Båten tok bølgene behagelig, kvaliteten kjentes helt opp i rattet.
Oppbyggingen
Byggemessig følger Windy 8000 verftets tradisjon helt siden starten, med håndlaget, velrullet laminat med høye skillevegger og langsgående forstivninger og bunnbjelker.
Konklusjon:
Windy 8000 er ikke den billigste daycruiseren i klassen 8-9 meter, men en av de aller beste når det kommer til kvalitet og stil.

Pluss:
- Fine linjer
- Høy finish
- Fin i sjøen
Minus
- Lav takhøyde i kabin
- Helt dørkteppe
- Smalt dollbord

Data

Lengde:8,00 meterBredde: 2,24 meterDybde:0.80 meterVekt:2250 kgVann:95 literDrivstoff:320 literKonstruktør: Jan Herman LingeMotor:2 x Mercruiser 175 hkToppfart:ca. 40 knopByggeår:1987-1999Antall:306 eksemplarerVerft:Windy Boats, NorgeNypris 1990:375.000 kronerBruktpris 2007:315.000 KRONER