utgave nr 7 2003

Test: Elektroniske sjøkart

Publisert Sist oppdatert

Stortest: Elektroniske sjøkart

Overraskende store forskjeller

Med kartplotter og GPS er det nesten blitt latterlig enkelt å navigere på sjøen. Stadig vekk ser vi annonser både for kartplottere og forskjellige typer elektroniske sjøkart. Men det er ikke enkelt å orientere seg i dette markedet. Er kartene gode nok? Egner de seg for bruk om bord i fritidsbåter? Hva skal man eventuelt velge? Vi gir deg alle svarene.

Tekst: Terje Bølstad

Enkelte elektroniske sjøkart har eksistert i mange år. Men først nå er det kommet kart som også kan anvendes på håndholdte kartplottere. Vi ser på de mest aktuelle kartsystemene med et kritisk blikk, og sammenligner dem.

Velg kart før plotter!

Det viktigste i en kartplotter er kartene. Det hjelper ikke at du har verdens beste og dyreste plotter hvis de elektroniske kartene er dårlige. Så det kan være fornuftig å finne det kartsystemet du synes best om før du kjøper en kartplotter. Derfor ser vi her først på de elektroniske kartene. I neste nummer skal vi sjekke håndholdte kartplottere.

Rasterkart og vektorkart

Det er i hovedsak to forskjellige slags elektroniske kart: Rasterkart og vektoriserte kart. Begge typer tar i prinsippet utgangspunkt i de vanlige papirkartene. Rasterkart produseres ved å avfotografere (eller skanne) papirkart. Dermed ser de akkurat ut som papirkartene, og derfor er de enkle å forholde seg til. Man kjenner seg igjen. Detaljene på kartet er alltid de samme, uavhengig av hvor mye man zoomer inn.
Vektoriserte kart tar også utgangspunkt i papirkart. Med mer eller mindre manuelle metoder tegner man om kartene med vektorer (rette linjer) og overfører det meste av all annen informasjon, som dybder, etc, til en database. Disse kartene ser derfor ofte annerledes ut enn de originale kartene. Det er flere grunner til å "vektorisere" elektroniske kart. Hovedgrunnen er at de ikke skal ta så stor plass på elektroniske lagringsmedia (som skannede kart). En annen fordel med denne metoden, er at man kan ha bedre kontroll med hvilke detaljer som skal vises på kartet. Når man har zoomet langt ut, er de fleste detaljer fjernet. De vises i større og større grad ettersom man zoomer mer inn. Det kan gi klarere kartbilder. Men det oppfattes ofte som en ulempe at man på mange kartplottere zoome maksimalt inn for å få frem angivelsene av de minste dybdetallene.
En tredje fordel er at man kan lage såkalte "sømløse" kart. Overgangen fra ett kart til et annet er med andre ord umerkelig. Noen mener det er en ulempe at de vektoriserte kartene ser annerledes ut enn de kjente papirkartene. Et annet problem er at de kan inneholde feil og mangler.Noen foretrekker rasterkart, først og fremst fordi de ser akkurat ut som papirkartene vi er vant med. Andre foretrekker vektoriserte kart, fordi de ofte gir et renere bilde på skjermen. Mange tror at fordi vektor-kartene ser mer "data-aktige" ut, så er de mer nøyaktige enn raster-kartene, men det er en misforståelse. Vektoriserte kart kan i beste fall bli like nøyaktige som papirkartene. Når man zoomer inn på vektor-kart, kan man også få det inntrykk av at kartet blir mer detaljert. Zoomer man inn på et raster-kart, blir detaljene større, men kartet ser jo likedan ut. Ikke i noen tilfeller blir nøyaktigheten bedre ved å zoome inn!

Testen

Når det gjelder kartproduktenes tekniske kvalitet, har vi sjekket hvor enkelt det er å installere kartene og eventuelt medfølgende kartprogram, og hvordan kartbildene ser ut på PC-skjermen.
Alle kartene har en relativt god nøyaktighet. Vi sjekket flere tilfeldige steder på kartene, og på hvert sted var alle innenfor en avstand av 30 meter fra hverandre. Det anser vi som godkjent for alle. Verre var det med detaljer på enkelte kart, spesielt innenfor 10-meters kurven. Vi sjekket også kvaliteten på bruksanvisningen som eventuelt fulgte med kartene.
Kartene er priset nesten helt likt. I noen systemer selges kartene for større områder enn for de andre systemene. For eksempel kan Garmins BlueCharts kun kjøpes for relativt store farvann. Hvis du bare skal ha kart for et lite område, kan slike kart bli noe dyrere enn kart fra andre systemer. Men til gjengjeld kan de bli rimeligere enn andre for det samme (store) området. Generelt gjelder at jo større kart man kjøper, desto rimeligere blir de, totalt sett. C-map NT+ kart koster litt mer enn de andre kartsystemene.
Ingen av kartsystemene er prøvet på store kartplottere; kun på PC og håndholdte kartplottere. Våre vurderinger og kommentarer er også bare basert på en studie av kartene for tilfeldig utvalgte områder i og rundt Oslofjorden. Etter vår mening fortjener ingen av kartsystemene 6 lanterner. For å oppnå det, krever vi gode og rimelige kart som egner seg for bruk i småbåter, med god markering av grunner innenfor 10-meters kurven, informasjon om (småbåt)havner, tidevann, fyrsektorer og lyskarakteristikker.

Vurdér kartene selv

Ved å sammenligne kartutsnittene fra de samme områdene, kan du selv vurdere hvilke kart du synes er best. Utsnittet fra Missingene er valgt fordi det representerer et typisk urent farvann, samt en uthavn. Det andre kartet er fra Horten havn. Det er valgt fordi det har både en stor havn med nyttetrafikk, en gjestehavn og en småbåthavn.

Maptech BSB

Nøyaktig som papirkartene
Dette er rasterkart produsert av Maptech i USA, direkte skannet fra norske papirkart, etter avtale med det norske kartverket. Dermed ser de akkurat ut som de papirkartene vi er vant med, slik at det er lett å kjenne seg igjen. BSB-kartene er meget gode. De har førsteklasses bildeoppløsning og friske farger. Alle havnekartene er også med, i en kvalitet man ikke finner blant de vektoriserte kartene. Og naturligvis er det skrevet lyskarakteristikker på alle fyr og lykter. Her er også alle grunner markert, med angitte dybder, slik vi kjenner dem fra papirkartene. Bedre enn dette blir det ikke. Dessverre finnes det ingen informasjon om småbåthavner, bunkring, etc. Hadde BSB-kartene vært skannet fra båtsportkartene, hadde vi også fått med denne type informasjon. En ulempe med slike kart er at de tar større lagringsplass enn de vektoriserte kartene. På hver BSB-CD er det kart som krever over 100 MB av lagringsplass. Det stiller store krav til minnekapasitet på den kartplotteren som skal benyttes.
Kartene leveres på CD. Prisen er litt under tusenlappen for hver. På én CD finner man kart for eksempel for farvannet fra svenskegrensen til Larvik, via Oslo. Selv om BSB-kart finnes for så å si resten av verden, finnes de dessverre bare for norskekysten opp til Ålesund. Kartene er krypterte, og må registreres før de kan tas i bruk. Det kan gjøres automatisk på Internett, eller på telefon til forhandleren. Da får man en kode som "løser opp" kartene. Deretter kan de (kun) benyttes på én PC. Kartene oppdateres hvert år. Når man ønsker å oppdatere, leverer man inn kart-CDen. Da får man 50% avslag på siste kartversjon.
Når man kjøper en CD med BSB-kart, følger det med et brukbart PC-program (Offshore Navigator Light) som kan brukes både for planleggings- og navigasjonsformål om bord. Programmet er en begrenset versjon av Offshore Navigator, men det er vesentlig bedre egnet til navigasjon enn de andre PC-programmene som følger med de andre kartsystemene som er med i denne testen. I tillegg til å kunne benyttes i det medfølgende kartprogrammet, kan BSB-kart også brukes i de fleste andre kart- og navigasjonsprogrammer for PC.

Pluss:
Alle havnekart er med
Medfølgende godt PC-program
Alle grunner, skjær, etc. er angitt med dybde
Minus:
Finnes bare opp til Ålesund
Mangler info om havner, bunkring, etc.
Ingen info om tidevann

Geminav

Kun for Fugawi
Kartene fra Geminav er også rasterkart, skannet direkte fra de norske papirkartene, etter avtale med kartverket. Derfor er også disse kartene helt identiske med de kjente papirkartene. Men i motsetning BSB-kart, følger det her ingen havnekart med. Kartene er også litt mindre fargerike (litt blassere) enn BSB-kartene.
Foreløpig tilbyr Geminav 3 kart-CDer: CD001 med sjøkartene 1 til 4, CD002 med sjøkartene 5 til 9, og CD003 som inneholder sjøkartene 10 til 14. Til sammen dekker de farvannet fra svenskegrensen til Stavanger. Kjøpt alene koster hver CD ca. kr. 1.000. Kjøper man en komplett navigasjonspakke (med kart, GPS og kartprogram for PC) fra samme firma, blir de noe rimeligere. Kartene vil oppdateres ca. hvert annet år. Registrerte kunder som tidligere har kjøpt en eller flere kart-CDer, vil kunne få kjøpt oppdatert kart-CDer for ca. 65% av full pris.
Disse kartene kan bare brukes i PC-programmet Fugawi, som også leveres av Geminav. Fugawi fungerer både på PC og på en Compaq PDA. (som en håndholdt kartplotter). En av fordelene med dette programmet, er at det også kan benytte kart man har skannet selv.

Pluss:
Gode kart
Ser akkurat ut som papirkartene
Alle grunner, skjær, etc. er angitt med dybde
Minus:
Havnekartene mangler
Finnes kun for Sør-Norge til Stavanger
Kartene er litt blasse

MapSource BlueChart

For Garmins GPSer og kartplottere
For bruk i sine kartplottere og GPSer har Garmin valgt BlueChart kart. Dette er elektroniske kart som (etter det vi forstår) er basert på russiske og engelske kart-databaser. Det kan virke som om kartene først og fremst er laget for store skip, siden det er magert med informasjon om grunner, etc. på vann med dybde mindre enn ca 10 meter. De fleste grunner vises på kartet som en uspesifisert "obstruction" (hindring), med en stiplet ring, uten noen dybdeanvgivelse. Slike hindringer representerer ofte dybder på fra 0,5 til 10 meter. På en PC kan man med noen museklikk på hindringen få informasjon om dybden, men det synes ikke å være mulig på en GPS eller håndholdt plotter. Denne informasjonen er derfor totalt ubrukelig for folk i småbåter, som for eksempel trenger å vite om det er dypere enn 2 meter eller ikke. Dermed blir kartene av mindre interesse for oss. Heller ikke fyrkarakteristikker eller fargesektorer kan man få frem på en GPS som benytter disse kartene! (Det er oppsiktsvekkende, for det finnes selv på de kartdatabaser over sjømerker som følger med mange Garmin GPSer). Mange steder er det også vist meget få detaljer. Se for eksempel på kartet over Horten Havn. Vi fant lite informasjon om havner. Stedsnavn er det også meget sparsomt med. Kartene skulle også inneholde informasjon om tidevann, men det fant vi ikke. Vi må dessverre si at disse kartene er mindre egnet til navigasjon i fritidsfartøyer. Kartkvaliteten varierer enormt fra sted til sted. BlueChart kartene for danske farvann synes for eksempel å være mye bedre. Vi har sett på BlueChart versjon 4.09. Når dette leses, er sannsynligvis versjon 5 kommet. Vi har sett noen prøver på kartutsnitt fra den nye versjonen, og dersom de var representative, er dette vesentlig bedre kart.
Kartene kan kjøpes på CD eller på små kartbrikker. 8 brikker dekker hele Norge. Ett kartområde (på brikke eller fra CD) koster ca. kr. 2.100. Et område dekker for eksempel hele kysten fra svenskegrensen til Lista. Når man kjøper et kartområde på CD, får man en kode som skal registreres sammen med en bestemt GPS på Internett (hos Garmin i USA) før kartet blir tilgjengelig. For å få dette til, må GPSen være påslått og tilkoplet PCen mens man er oppkoplet på Internett. Vi har forsøkt det og det fungerte greit, men det kan muligens være litt vanskelig å forstå alt av den engelske teksten som skrives på skjermen under registreringen. (Tips: "Redeem" betyr å innløse.) Et kartområde kan registreres på opptil to forskjellige GPSer. Ved oppdatering av en kartbrikke gis det hele 70% rabatt når den gamle brikken leveres inn. Det vil si at en ny brikke koster omtrent kr. 700. Oppdatering av CD koster ca. kr. 900. Ny kode må hentes fra Internett, på www.garmin.com.
PC-programmet MapSource følger med kart-CDen. Det er et meget fint og nyttig program, som kan benyttes til å se på kartene, tegne kurspunkter og ruter, og laste alt ned til en GPS. Selv posisjonen fra en GPS kan vises på kartet på skjermen med dette programmet. Dermed kan det til og med benyttes både for planeleggingsformål og som et enkelt navigasjonsprogram om bord. Programmet kommer med en god norsk installasjonsveiledning og bruksanvisning, og er enkelt å installere.

Pluss:
Meget fint medfølgende program
Minus:
Lite tilfredstillende innenfor 10-m kurven
Verken fyrkarakteristikker eller fargesektorer på GPSer
Få stedsnavn, detaljer og markerte grunner

MapSend BlueNav

For Magellans GPSer og kartplottere
Som kart for sine navigatorer har Magellan nylig valgt italienske Navionics vektorkart. Vårt første møte med disse sjøkartene var en relativt positiv overraskelse. Navionics har nettopp inngått en omfattende avtale med det norske kartverket, og deres kart over norske farvann er blitt ganske gode. De nye fargekartene kalles Gold, mens sort/hvitt-kartene har betegnelsen Classic.
Kartene har mye til felles med C-map, men vi synes kanskje at de er litt mer detaljerte på enkelte steder, særlig på dybder grunnere enn 10 meter, som jo er viktigst for oss i småbåter. Men når det gjelder informasjon om havner og uthavner, er det ikke så mye å skryte av. Enkelte havnekart synes ikke å ha vært oppdatert på mange år. Innenfor 10-meters kurven er kartfargen mørk blå. Mellom 10 og 20 meters dybde er den lyseblå, og hvit på dypere vann. Detaljene kommer først frem når man har zoomet langt inn. Fyrkarakteristikker finnes ikke på kartene på PC-skjermen, men på GPSer og kartplottere kommer de frem. Ifølge reklamen har Navionics kartene også informasjon om tidevann, men det fant ikke vi. På PC-skjermen synes skalaen i lengderetningen på kartene å være feil. Se kartutsnittet fra Missingene. Det er brukt samme skala på lengde- og breddeminutter, som ikke er riktig (fordi et lengdeminutt er omtrent bare halvparten så langt som et breddeminutt på våre breddegrader). På kartplotterne synes imidlertid skalaen å være korrekt.
Kartene selges både på kartbrikker og på CD. Det er to typer brikker: Small (eller Local), til ca. kr. 1.000, som dekker et relativt lite område, og XL, til ca. kr. 2.800, som dekker et større område. Det trengs 21 brikker av typen Small for å dekke hele Norge, mens bare 6 XL brikker gjør samme jobben. For eksempel finnes det en XL brikke som dekker hele den svenske vestkysten, hele Sørlandet, og Kattegat med nordelen av Danmark. For litt over kr. 2.000 får du imidlertid en CD med tilgang til alle sjøkartene i hele Europa! Dette produktet fra Magellan (som kalles MapSend BlueNav CD ROM kit) kan du bruke for å laste ned ett og ett Local kart til en SD-brikke i en GPS eller kartplotter. Da vi sammenlignet kart på en XL brikke med de på CD, fikk vi inntrykk av at XL-kartene så noe annerledes ut. De var for eksempel ikke fullt så detaljerte som kartene på CDen. Men vi er usikre på om begge karttypene var like nye. Muligens var kartene på XL-brikken av en eldre dato? Navionics kart selges også for bruk i kartplottere fra Raymarine, Navionics, etc.
MapSend er et nyttig og fint PC-program for planlegging som følger med kartene. Det var enkelt å installere. Programmet kan både brukes for å se på kartene på en PC-skjerm, til å tegne kurspunkter og ruter, og for å laste ned kart, kurspunkter og ruter ned til en GPS eller kartplotter.

Pluss:
Positivt overraskende kart
Hele Europa for ca. kr. 2.500
Fint medfølgende program
Minus:
Feil skala i lengde-retning (men synes OK på GPS)
Ingen fyrkarakteristikker på PC (men synes OK på GPS)

C-map NT+

Med info om tidevann
Dette er relativt gode og detaljerte kart. Det er vel ikke for ingenting at de de tre siste årene er kåret til de beste elektroniske sjøkartene i USA. I Norge er kartene basert på data fra det norske kartverket. Alt innenfor 10-meters kurven er vist med mørk blå farge. Lys blå mellom 10 og 20 meter, og hvitt utenfor. Kartene kan vises med forskjellig grad av detalj i mange nivåer. Man kan som regel også velge hvor store dybder som skal vises. For bruk i småbåter kan det for eksempel være aktuelt bare å vise dybder mindre enn 10 meter. Som for flere av de vektoriserte kartsystemene, er også disse kartene dårligst på dybder mindre enn 10 meter. Der er det mange grunner som er avmerket med kryss, uten at den aktuelle dybden er angitt i kartet. Noen ganger tilsvarer dette grunner på 1 meter, andre ganger 10 meter. Altså ikke til stor hjelp for oss i småbåter. Nå kan man riktignok klikke på et slikt kryss, og få vist den aktuelle dybden i et eget informasjonsvindu på skjermen. Men det krever flere klikk, og vi synes det blir noe upraktisk, særlig når man går fort i et urent farvann med mange slike grunner. Kartene skiller seg positivt ut fra de andre kartsystemene ved at de også inneholder informasjon om tidevann. Produsenten skryter også av at de har informasjon om havner, men det vi har sett, er tynne greier. Beskrivelsen av gjestehavnen i Horten består av følgende fire ord: ”Fuel station, Public toilets”. Selv med C-map trenger du altså en god havnebok! I kartutsnittet fra Missingene er det noen feil ved visning av kartet. Det er også mulig å misforstå dybdeangivelsen ved enkelte grunner. Havnekartene er noe dårligere enn de som følger med BSB-kartene.
C-map NT+ selges vanligvis som kartbrikker, for områder av forskjellige størrelse, men de kan også leveres på CD. Den billigste brikken for det minste området, som kalles Standard, koster ca. kr. 1.700. Man trenger 20 slike for å dekke hele Norge. En annen kartstørrelse kalles Wide (til ca. kr. 2.700). For å dekke hele Norge, trengs bare 7 slike. Kartene finnes også i andre (både mindre og større) kartstørrelser. Når man skal oppdatere til nye kart, leverer man inn kartbrikken, og får en ny tilbake, til 30% av nypris. Gjelder det CD, leveres også den inn, og så får man ny CD med nye koder som løser opp de ønskede kartene.
Det følger ikke noe program med C-map kartene. De selges kun for bruk i forskjellige kartplottere, og kartprogrammer for PC eller PDA.. Av håndholdte kartplottere som bruker C-map NT+, kjenner vi kun Winchart Planner fra Navtech.

Pluss:
Info om tidevann
Rimelig oppdatering
Minus:
Dybden på grunner ikke vist direkte på kartet
De dyreste kartene

Sammenligningstabell for elektroniske kart

ProdusentMapTechGeminavGarminMagellanC-map
Kart-betegnelseBSBGeminavBlueChartBlueNavNT+

Spesifikasjoner, egenskaper:
--------------------------------------
Kart-typeRasterRasterVektorVektorVektor
KopibeskyttetJaNeiJaJaJa
Fyrkarakteristikker på PCJaJaJaNeiJa
Fyrkarakteristikker på GPSJaJaNei JaJa
Havnekart inkludertJaNeiNeiNoenJa
Info om havner, bunkring, etcNeiNeiNeiNeiMinimalt
Informasjon om tidevannNeiNeiNei (?)Nei (?)Ja
Medfølgende kartprogramJaNeiJaJaNei
- navnON Light-MapSourceMapSend-
- for tegning av WPs og ruterJa-JaJa-
- for nedlasting av WPs, og ruterJa-JaJa-
- for visning av GPS posisjonJa-JaNei-
- for generell navigasjonJa-NeiNei-
Språk på skjermenEngelskEngelskEngelskEngelskEngelsk
Språk i bruksanvisningenEngelskNorskNorskEngelsk-
Finnes for hele NorgeNeiNeiJaJaJa
Finnes for det meste av verdenJaNeiJaJaJa
Primært tenkt brukt iDiverse PCFugawi PCGarminMagellanDiverse
og PDAog PDAGPSer ogGPSer ogkartplottere
kartprogramkartprogramkartplotterekartplottereog PDAer

Våre vurderinger:
------------------------------------
Teknisk kvalitet++++++++++++++
Nøyaktighet++++++++++
Kartdetaljer (på dybder under 10 m)++++++-+++
Bruksanvisning++++++++++
Vår totalvurdering (maks. 6)54244

Priser
-----------------------------------
Ca pris for kart for farvannet
- svenskegrensen til Larvik1.0001.0002.1001.0001.700
- svenskegrensen til Lindesnes2.0002.0002.1002.0002.700
Pris for oppdatering
(i % av full pris)50 %65 %Ca. 30 %50 %30 %

Kommentarer til tabellen: Alle priser er med mva. Kartprisene omfatter de nevnte strekninger, inklusiv hele Oslofjorden.

Vurderinger:

+++Svært god
++Meget god
+God
-Ikke så god

Kan jeg kaste papirkartene nå?

Absolutt ikke! Selv om du navigerer med elektroniske kart, må du av sikkerhetsgrunner ha med alle papirkartene som dekker det området du skal seile i. Som kjent kan elektronikken svikte, og du kan miste strømmen om bord. Dessuten har du sett at du ikke kan stole blindt på alle de elektroniske kartene. Enkelte av dem er direkte uegnet for fin-navigasjon på grunt vann.
Alle produsenter av elektroniske kart tar forbehold om feil, etc i sine kart. Her er for eksempel en typisk advarsel fra Navionics: "The electronic chart is an aid to navigation designed to facilitate the use of authorized government charts, not to replace them. Only official government charts and Notice to Mariners contain all information needed for the safety of navigation, and as always, the captain is responsible for their prudent use". Kort sagt betyr dette at elektroniske kart er laget for å forenkle navigasjonen, men ikke for å erstatte papirkart. Og i alle fall er det deg (som kaptein om bord) som har det endelige ansvar.
I en artikkel om elektroniske kart (Brian Savage, Yachting Word, april 2000) sier forfatteren at han ikke tør basere seg på elektroniske kart alene. Han kjente forøvrig bare til én båt som kun baserte seg på elektroniske kart. Den ble totalvrak på et rev i øygruppen Ha’apai i Tonga.

Noe for deg?

Det er klart at det er lettvint å navigere når man kan se eget fartøy på et elektronisk kart på en skjerm. Men utover det – og nøkternt sett – har ikke elektroniske kart så mye for seg. Du finner nok frem like godt uten, og du må likevel kunne navigere på den gamle måten. Selv om du har et elektronisk kart, må du av og til kanskje til og med konsultere papirkartet, fordi det elektroniske kartet er mangelfullt der båten din befinner seg. Men hvis du er villig til å betale det det koster, er det alltid morsomt med nye leketøy. Kart på minnebrikker er de enkleste å starte med. Du kjøper en brikke, setter den inn i plotteren, og er i gang ganske raskt. Kart på CD er mer fleksible, men atskillig mer krevende å lære å bruke. Her er det mye som skal beherskes, som er nytt for de fleste. Selv om du regner deg som relativt oppegående på data, kommer du garantert til å bruke (og kaste bort?) masse tid før du kan starte navigeringen til sjøs. Når det er snakk om installasjon – og å lære seg bruk – av nye programmer, kommunikasjon mellom PC og kartplotter, registrering av kart via Internett, opplåsing av krypterte (kopibeskyttede) kart, utvelgelse og nedlasting av kartutsnitt, etc., blir det lett problemer.

Hva er best?

Det er ikke enkelt å si hva som er best for deg. Du må selv vurdere dine behov, og finne det kartsystemet som er best for dine formål. Hvis du klarer deg med kart for bare Sør-Norge (og det meste av resten av verden), synes vi Maptechs BSB-kart er best. De har alle detaljer, fyrkarakteristikker og alle havnekartene, men dessverre ingen informasjon om småbåthavner. Magellans MapSend BlueNav kart er også ganske gode, og finnes for hele verden. Prismessig er de i en særstilling. Kjøper du dem på CD, får du alle sjøkartene i Europa for en rimelig penge. Kanskje er dette kartene som gir best valuta for pengene!? I hvert fall hvis du skal på en skikkelig langtur. C-map NT+ er omtrent like gode, og dessuten har de informasjon på kartene som ingen av de andre har. Versjon 4.09 av Garmins BlueChart er klart de dårligste kartene for bruk i fritidsbåter. Garmin må virkelig straks legge seg i selen for å bringe kartene opp på akseptabelt nivå, hvis man skal ha noen sjanse til å være konkurransedyktige.
Siden kartprisene er så like, er det ikke noe viktig valgkriterium. Men på lang sikt kan oppdateringsprisen være viktig.

Må brukes i plotter

Kartene kan egentlig ikke vurderes alene. En ting er hvordan kartene ser ut på PC-skjermen. En annen er hvordan de fungerer på skjermen av en kartplotter. Og hvilke PDAer og GPSer (med mulighet for å vise et kart) finnes for det enkelte kartsystem? Det skal vi se nærmere på i neste nummer, når vi tar for oss de håndholdte kartplotterne som benytter disse kartene.
Vi avslutter med en kommentar stjålet fra det Britiske Admiralitets hjemmesider: "Nå må man slutte å diskutere vektorkart kontra rasterkart. Det man må diskutere, er gode kart kontra dårlige kart."

Ord og forkortelser

GPSGlobal Positioning System
Ofte også brukt som forkortelse for en GPS navigator
iPAQNavnet på Compaq’s serie av PDAer
MBMega Byte, antall millioner tegn
ONOffshore Navigator, kartprogram fra Maptech
PCPersonal Computer
PDAPersonal Digital Assistant= håndholdt PC.
Et fellesnavn for alle lomme-PCer, fordi de
inneholder avtalebok, kalender, etc.
Kalles også Pocket PC.
SDSecure Digital (minne-brikke),
en type flash-hukommelse
WPWaypoint, kurspunkt, veipunkt, rutepunkt

For mer info:

Geminav, Fugawi:
Geminav AS
Telefon 37 16 15 10
https:/www.geminav.no

Garmin MapSource Bluechart :
Belanor AS
https://www.belanor.no

Magellan MapSend BlueNav:
Semitronic AS
Telefon 22 80 49 20
https://www.semitronic.no

BSB-, C-map-kart, Offshore Navigator:
Nautisk Forlag AS
Telefon 22 00 85 00
https://www.nautisk.com

C-map kart:
C-map Norway AS
Telefon 51 46 47 00
https://www.c-map.no

C-map kart, WinChart Planner:
Navtech AS
Telefon 51 49 22 33
https://www.navtech.no