utgave nr 10 2006

Prøvekjøring: Grandezza 23 DC

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Grandezza 23 DC


Nok en fulltreffer

Det er helt tydelig at finske Finnmaster har store ambisjoner med sin bobåtserie Grandezza. Nykomlingen 23 DC er allerede ved første forsøk en familievennlig og gjennomarbeidet daycruiser.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

For halvannet år siden lanserte Finnmaster sin 31 fots hardtopbåt Grandezza 31 OC. Ikke lenge etter kom den også i daycruiserversjon. Siste tilvekst ble vist i vår, i form av en 23 fots daycruiser med gode overnattingsmuligheter. Et nordisk daycruiserkonsept som utvilsomt kan bli en sterk konkurrent særlig til norske og svenske daycruisere. Grandezza 23 DC er forholdsvis konservativ med kjente løsninger, men med et moderne og lekkert formspråk og god finish.

Sjøegenskaper
I vår testbåt satt standardmotoren, en Volvo Penta D3-190. For familiebruk burde dette være en perfekt pakke i denne planende båten. Den skyver båten lett i plan med tre personer og fulle tanker. Skroget har en middels planingsterskel som gjør at man mister sikten forover et øyeblikk, men tilstrekkelig med krefter gjør at vi kommer kjapt over kneika.
Ved kjøring opplevde vi at båten har et forholdsvis høyt tyngdepunkt uten at dette blir sjenerende. Skroget sitter meget bra i sving, uten tendenser til å hugge eller slippe. Det er nokså følsomt for trim, og viser mindre tendenser til å galoppere når man trimmer mye. Vi målte en toppfart på 35 knop, noe som er bra med denne motoriseringen.

Uteplassen
Grandezzaen har en enkel layout på uteplassen - med en U-sofa akter og to sitteplasser i fartsretningen. Byssa er plassert delvis under fører- og passasjerstolen. Det mest negative elementet vi fant på uteplassen, var at dørken totalt har tre nivåer som er noen snublefeller inntil man blir vant til dem. På denpositive siden gir den laveste dørken en ståhøyde på 200 cm under kalesjen.
I u-sofaen sitter fem personer komfortabelt. Et løst bord kan monteres på en søyle i tilknytning til denne sittegruppen. Bak sofaryggen er det en praktisk kalesjegarasje med plass til både stenger og duk. Med en ifyllingspute konverteres også u-salongen til en solseng. Her er alle behov ivaretatt, med andre ord. Beklageligvis må man skritte over putene for å komme ut på badeplattformen. Her burde produsenten lett kunne finne en bedre løsning. Det er romslige stuverom i benkene, samt innunder dollbordet på passasjerplassen forut. Her er det også montert en solid håndrekke. Produsenten har hatt et godt blikk for denne typen detaljer.
Båtens bysseløsning er original. Under passasjerstolen er det en liten vask og et kokeapparat, samt et skap. Kjøleskapet er plassert under førerstolen. Ved å vippe førerstolen fremover, får man også litt benkeplass. Man har det man trenger for en kaffetår og en brødblings under helgeturen. Bak fører- og passasjerplass er det montert praktiske koppholdere.
Grandezza 23 DC har ikke dollbord, men en bra gjennomgang via en luke i den kraftige vindskjermen. Trinnene i skyvedøren til lugaren er brede og gode. Langs sidene forover går det en relativt lav rekke som ender i en noe høyere pulpit. Totalt er det fire praktisk monterte kryssholt på dekk. Helt forut er det en romslig dreggkasse. Badeplattformen er noe begrenset, men grei å ta seg opp på via en badestige som kan felles ut av en som ligger i vannet. Et solid håndtak på akterspeilet er et pluss. I plattformen er det et lite stuverom til tamper.

Førerposisjon
Moderne, men funksjonelt design preger førerplassen. Her er det predisponert plass for all instrumentering, inkludert en 7 tommers kartplotter. Føreren har god oversikt over alle instrumenter. Alle funksjoner er lett tilgjengelig og enkle å betjene. Kompasset er lett synlig, montert i siktretningen. Ratt og spak er ergonomisk bra plassert. Et 12 volts uttak til mobilen er på plass sammen med to koppholdere. En grå brytning i plasten på innsiden av vindskjermen demper en god del solreflekser i vindskjermen - også dette en detalj som vitner om at produsenten kan sitt fag.
Førerstolen har oppvippbar frontpute, men den er knapt egnet som ståstol. Det finnes bedre på markedet, og Grandezza 23 DC fortjener det. Dessuten synes vi føreren fortjener noe bedre beinplass.

Lugar
Båten har god overnattingsplass for to personer i lugaren under dekk. I tillegg kan to personer sove på uteplassen. Adkomsten er bra via en skyvedør mellom fører- og passasjerplass. Dobbelkøyen er romslig, og ståhøyden er 135 cm når man ifyllingsputen. Ved å felle opp ytterligere en pute, får man tilgang til et vannklossett som fungerer fint. Under køya er det et stort stuverom.
Interiøret i lugaren har bra finish, med delvis polstrede paneler under dekk som myker opp innerlineren.
Fire koøyer som kan åpnes gir god ventilasjon. Belysningen består av to spoter i taket, men to leselamper i tillegg ville vært et pluss.

Motor/teknisk
Man har lett adkomst til det ryddige motorrommet idet hele den midtre delen av aktersofaen kan felles opp. Servicemulighetene er utmerkede, både med tanke på daglig ettersyn og tyngre vedlikehold. Motorrommet er ryddig, med få komponenter. Motorpakken er liten og nett, noe som frigjør god plass på hver side av motoren. Standard batteripakke er et kombinert start og forbruksbatteri på 100 Ah som sitter godt festet i en kasse på babord side. I tillegg kan man få et ekstra forbruksbatteri på 100 Ah som står i et eget rom i akterbenken. Begge er lett tilgjengelige. Grovfilteret sitter på skottet rett innenfor åpningen og er lett å få tak i. Vil man komme til tanken for å rengjøre den, må man skru opp en del av dørken.
De få skroggjennomføringene vi fant hadde doble slangeklemmer. Motorrommet er forsynt med en automatisk brannslukker. Meget bra.

Konklusjon
Grandezza 23 DC er en praktisk og vel gjennomtenkt båt hvor det meste stemmer ned til den minste detalj. Båten har bra sjøegenskaper, god plassdisponering og fornuftige løsninger på de fleste områder. En fin liten turbåt som vi tror blir en suksess også på det norske markedet.

Data - Grandezza 23 DC

Lengde:6,90 Meter
Bredde:2,48 Meter
Dyptgående:1,00 Meter
Vekt tørr båt:1.800 Kg
Drivstoff:160 Liter
Ferskvann:15 Liter
Septik:Ekstrautstyr
Køyeplasser:4
CE-kategori:C
Anbefalt motor:Volvo Penta D3-190, 182 hk
Motor i testbåt:Volvo Penta D3-190, 182 hk
Grunnpris:609.000 kroner
Opplysninger:Yamaha Motor Scandinavia Ab, Vinterbro, tlf 64 97 94 00, internett www.yamaha-motor.no