Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 10 2001

Mini-test: Boesch 680 Costa Brava de Luxe

Publisert Sist oppdatert

Mini-test: Boesch 680 Costa Brava de Luxe

Stilig stayer

Det dufter av 60-tall når man går ombord i Boesch 680 Costa Brava de Luxe. Og det dufter bilhybrid – av godt merke. Boesch Motorboats i Sveits er blant de siste, tradisjonsrike runabout-produsentene i Europa som fortsatt leverer rene trebåter. Ikke oppsiktsvekkende linjelekre eller tidsmessige, men evig gode nok.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I over 80 år har familiebedriften Boesch Motorboats i Sveits bygget båter. Halvparten av perioden har vært viet serieproduksjon av klassiske runabouts i mahognyfinér, som med tiden er blitt til fem modellgrener fra 5,60 meter og opp til 9,50. De mindre modellene er spesielt beregnet på vannsportaktiviteter, med ganske unike kjøreegenskaper. Vi har prøvekjørt deres klassiker Boesch 680 Costa Brava de Luxe som selges i Norge av Larviksfirmaet Norleas Marine AS.

Sjø- og kjøreegenskaper

Strak aksel og ror er ikke noe man finner i spesielt mange 22-fots daycruisere i våre dager. Men en runabout forventes av liebhabere å ha en slik installasjon, selv årets modell. For Boesch har aldri drev vært et reelt alternativ og de begrunner valget av konvensjonell installasjon med fordelene under bruk ved vannsportaktiviteter. Man oppnår en mer moderat planingsterskel og begrenser hekksjøen. Baksiden av medaljen er en flatere bunn og dermed hardere gange når sjøen brysker seg.
680-utgaven som vi kjørte hadde en Mercruiser V8 på 5,7 liter og 300 hk, noe som ga en toppfart på 36 knop målt med GPS og to mann ombord. Båten går svært lett og pent i vannet og smyger seg ubemerket opp i plan, nesten uten å heve baugen. Den er meget reaksjonsvillig, med gode svingegenskaper i alle hastigheter. Særlig imponerende er retningsstabiliteten, noe som skyldes Boesch’s unike, bøyde ror med kanaler som nøytraliserer kreftene fra propellstrømmen. Man kan slippe rattet i enhver hastighet og båten holder meget stø kurs.
Førerposisjonen på styrbord side gir en sterk bilfornemmlse. Instrumentplasseringen er meget symmetrisk, på bekostning av brukervennligheten. Selv om den komfortable førerstolen står løst på dørken og kan flyttes fritt, er alltid noen av instrumentene skjult bak rattet. Man har god oversikt fremover gjennom vindskjermen, som gir god beskyttelse. Sladrespeil er kjekt å ha under vannskiskjøring. Den særegne gass-/gear-spaken tiltalte oss med sin brukervennlighet. Ved å vri på håndtaket slår man henholdsvis revers, fri og forover. Føres hele hendelen forover, økes gasspådraget. Meget elegant.

Innredning

Boesch 680 har en tradisjonell innredningsløsning, med en L-sofa med sitteplass for fem personer, samt den flyttbare førerstolen. Et lite cocktailbord kan monteres på styrbord side i cockpiten, bak førerplassen. Ved siden av åpningen til forpiggen er det en hylle som delvis er trukket med samme stoff som dørkmatten. I bunnen av hyllen ligger en bit av samme stoff, som ikke er kantsydd og dermed litt rufsete. Mesteparten av cockipten er trukket med kunstskinn, mens dørken er dekket av en kantsydd matte festet med trykknapper. Dørkplatene er i kryssfinér – ikke spesielt raffinert, men typisk for hele båten er at disse også er pent tilpasset og behandlet med tokomponent lakk. En foldeluke leder inn til forpiggen hvor to mennesker til nød kan sove, men rommet duger sikkert like godt som stuerom. Under dørken rett innenfor luken finnes en romslig 12 volt kjøleboks.
Kalesjen ligger skjult i et rom i ytterkant av cockpiten og fungerer nærmest som en hard-top. Ved noen enkle håndgrep løsner man dekslene som dekker rommet og kalesjen foldes ut over cockpiten som på en konvertibel sportsbil. Alt er gjort i løpet av sekunder og rutene i siden og bak monteres også meget raskt.
Helt akter er en stor og behagelig solseng med fem løse puter som må fjernes når man skal ned til motoren. Det blir mange plater og puter som må fjernes og forvares før man kommer til i motorrommet, hvor for øvrig alt er meget velorganisert, tørt og pent. Arbeidsforholdene rundt motoren er meget gode, og akterkant av motoren er det et rom med en del stueplass. Båten kan også leveres med motorromsluke med elektriske løftere, noe som vil være en langt ryddigere løsning – men også dyrere.
På dekk har båten solide beslag: gode pullerter på fordekket, en meget kraftig luke i glass og rustfritt ned til forpiggen. Ved pullertene er fenderlisten beskyttet med lister i rustfritt. Ved solsengen er det en griperekke på hver side, og helt akter er det en lekker flaggstang med tanklokk i fotbeslaget. Her er også pullert for vannskitau, men vi savner fortøyningspullerter på låringene.
Badeplattformen er ikke stor, men delikat i hel mahogni og med nedfellbar badestige. Eksosen føres ut gjennom akterspeilet via Boesch spesialutviklede, lyddempende anlegg.

Konklusjon

Boesch 680 Costa Brava de Luxe byr på ånd og følelse fra en annen verden – men har både tekniske og vedlikeholdsmessige løsninger som gjør den til en meget moderne båt. Boesch 680 er utvilsomt bygget for innlands båtliv, men som for spesielt interesserte også burde egne seg som stasbåt i vår egen skjærgård.

Data

Loa:7,20 m
Bredde:2,35 m
Dyptgående:0,60 m
Vekt:1.800 kg
Bensin:150
Motor:Mercruiser MPI, 300 hk, 5,7 l V8
CE-kategori:C
Pris:Ca. 1.300.000 kroner
Importør:Norleas Marine AS, Postboks 502, N-3252 Larvik, telefon 33 11 44 77, Internett: https://www.norleas.no