utgave nr 3 1998

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Test av ICOM M59euro.
LITEN, TRYGG
OG SPRUT-TETT.

Av Odd Monge
Japanske Icom er på markedet med liten, enkel men avansert radio, i første
rekke beregnet på lystbåtmarkedet, men også velegnet som tilleggsradio ombord i
større fartøyer. Vi har testet ICOM M59euro.

Produsenten har tydeligvis innsett at markedet trenger små, sikre og hendige
VHF-apparater for å ivareta kravene om størst mulig sikkerhet for brukerne.
Enkle, brukervennlige og praktiske VHF-apparater ombord i skutene våre er det
eneste som duger i konkurranse med dagens økende satsing på mobiltelefoner. Vi
har flere ganger her i Båtmagasinet tatt opp det forkastelige at flere og flere
av båtfolket satser på mobiltelefon som eneste kommunikasjonsmiddel ombord.
Hvis en problematisk situasjon inntreffer er det KUN VHF SOM DUGER!
Mobiltelefoner, NMT eller GSM lar seg ikke peile! Den eneste muligheten
redningssentralen har er gjennom Telenor mobil eller NetCom å få opplyst
hvilken terminal samtalen kommer via, det blir jo en temmelig grov
stedsangivelse.
God og enkel i bruk
Men tilbake til den testede ICOM IC-M59 Euro. VHF’en er semi-duplex, dvs. at
den i tillegg til alle skip-skip kanaler også kan ta i mot og sende på to
forskjellige frekvenser (trafikkanal via kystradio) men ikke samtidig, altså må
man slippe sendeknappen når man lytter. Stasjoner som kan sende og motta
samtidig kalles full duplex, dette gjelder kun på kystradiostasjonenes
trafikkanaler.
Radioen har vært i salg en tid og importøren hevder at den har vist seg stabil
og så langt uten feil av betydning.
Vi har hatt den til test over ganske lang tid og sammenlignet den med tidligere
testede VHF’er og vår egen faste Sailor RT 146. Den står ikke på noe område
tilbake for disse. Faktisk er den overlegen på en del områder. Særlig gjelder
dette den daglige betjeningen og programmeringen av tilleggsmulighetene. Ved å
lese brukerveiledningen, som forøvrig er på engelsk (kortfattet norsk versjon
følger med), oppdager man fort at i daglig bruk er betjeningen meget enkel.
Allsidig
Skifte av kanal og utgangseffekt behøver man ikke en gang bort på apparatet
for å utføre, dette kan man gjøre enkelt og greit fra mikrofonen. Skal man
nyttiggjøre seg de mer avanserte mulighetene i apparatet må man betjene
valgknappene på fronten, men selv disse er logiske og trenger bare ett enkelt
trykk for å utføre ordren etter at programmeringen er utført. Ved første gangs
installasjon ombord bestemmer man seg for hvilke avanserte muligheter man vil
ha fast i apparatet, programmerer inn disse, og mulighetene vil ligge der
inntil man omprogrammerer. Høyttaleren i radioen er liten, men mer enn god nok.
Rekkevidden ved sending/mottak er som for andre moderne VHF’er hvis antennen og
installasjonen er utført korrekt.
Av avanserte muligheter kan nevnes skanning av inntil 10 valgte kanaler (8 stk.
pr. sekund!), hurtigvalg av kanal 16 og “kompiskanal”, skanning av valgt kanal
“kompiskanal” og kanal 16. LCD-vinduet er passe stort og inneholder all
nødvendig informasjon, bl. annet om den valgte kanal er skip-skip kanal eller
trafikkanal (duplex-kanal).
I tillegg får man melding i displayet hvis spenningen har sunket mye. Denne
meldingen kommer ved 10,5 volt, men vi har testet apparatet med
tilfredsstillende resultat helt ned til 6,5 volt! Ved denne spenningen ga
radioen 3,4 watt ut og signalet var fortsatt leselig. Meget bra sett fra en
sikkerhetsmessig synsvinkel.
Teknisk bra
Vi har også åpnet radioen i samarbeid med kompetente ingeniører og
oppbyggingen virker meget tilforlatelig. Apparatet er sprutsikkert, o-ringer og
gummipakninger er på plass, men vi anbefaler ikke at det står fast montert ute
i det fri. Alt i alt var dette en VHF som ga et gjennomgående positivt inntrykk.
Standardleveransen inneholder bøyle for utvendig montering, kassett for
innfelling og utvendig høyttaler kan leveres.
Så litt om montering, husk at antennen skal monteres så høyt og fritt som
mulig, men allikevel med så kort antennekabel som mulig. Strømkabel med god
dimensjon og sikrings-holdere medfølger. Installasjonen skal godkjennes av
godkjent installatør.
Til slutt et hjertesukk nå rett før sesongen starter for de fleste: Når du
tester VHF’en etter vinteren i dvale, IKKE GJØR DETTE PÅ KANAL 16, kall opp
kyststasjon direkte på arbeidskanal!

Data Icom IC-M59 Euro:
Strømforbruk: ca. 250 mA ved stand by,
ca. 4,5 A ved sending 25 watt,
ca. 0,8 A ved sending 1 watt.

Spenning ved målinger, 13,7 volt.
Veiledende pris med moms: kr. 4674

Fordeler: Enkel brukervennlig konstruksjon,
Avanserte brukermuligheter ved innprogrammering,
Fungerer helt ned til 6,5 volt spenning,
Sprut-tett.
Ulemper: Selv med artikkelforfatterens kritiske øyne finnes ingen
vesentlige ulemper, det måtte i så fall være prisen som vi
gjerne hadde sett noen hundrelapper lavere.

Importør: VHF Communication, tlf.: 22755210