Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 10 2001

Klar for vinteren?

Publisert Sist oppdatert

Klar for vinteren?

Det er høst og opplagstid for båtfolket på Sør-og Østlandet. Om båten settes på land eller ligger i boblehavn, bedekkes vår kjære skute av en presenning. Men av hvilken kvalitet, er den som fortjent? Mange kjøper forunderlig nok det dårligste og billigste alternativet. Det kan holde over vinteren, men ryker svært ofte. Tar du sjansen på det?

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Båteiere i sør er for tiden opptatt av å pakke inn båten for vinteren. Forhandlere av presenninger og opplagsstativer tilbyr rimelige produkter og løsninger til reduserte priser. Det selges kilometervis med presenning i ulike kvaliteter om dagen. Mest av den tynne grønne eller grå som vi ser så mye av i båthavnene vinteren i gjennom.

      - Det er viktig å velge presenning etter bruksområde og hvor båten ligger med tanke på miljø, nedbør,
støv osv, sier salgskonsulent Morten Karlsen i Helly Hansen Spesialprodukter. -Det er merkelig at en så kostbar investering som en bobåt pakkes inn i en billig presenning som er utstyrt med dårlige maljer og som tåler små påkjenninger fra sol, nedbør og som lett kan rives i stykker. Dyr båt og billig presenning rimer dårlig, sier han videre og mener at en billig og lavkvalitets presenning kan resultere i skader.
      - Mange båtfolk er selvsagt opptatt av annenhåndsverdien når de kjøper ny eller brukt båt og passer
på vedlikeholdet av både motor og alt annet om bord gjennom hele sommersesongen. Så kommer vinteren, båtsommeren er definitivt over og finalen skal foregå raskest og billigst mulig. At båten kan skades under vinteropplaget er fjernt for folk som ikke gjør jobben skikkelig og spanderer tid og penger. Viktige detaljer på en presenning er maljene. Vi produserer duk av forskjellig kvalitet , men anbefaler båteiere på det sterkeste å satse på en kraftig duk, den vi kaller for MD-kvalitet. Presenningene har innsveisede maljer i PVC som tåler en støyt og disse maljene kontrolltestes regelmessig på laboratoriet her i Moss, sier Morten Karlsen.
Alle ønsker å jobbe med opplagsutstyr som ikke veier altfor mye og som er forholdsvis enkelt å stue vekk. Utviklingen går naturlig nok mot lettere duktyper, men med samme styrke som den solide kvaliteten som er et hakk dyrere enn de ”tynne grønne”.
Det finnes etter hvert en rekke ulike båtgarasjer, opplagshus og presenningstyper på markedet. Bl.a har Jens Sagen i Kristiansand utviklet et eget system i glassfiberrør de kaller Exel system 30 som har fleksible rør i et modulsystem. ”Bjelken” eller ryggen i dette systemet kan utvides og forandres i lengde, høyde og bredde etter båtens form. Det består av teleskoprør og settes sammen med komposittkoblinger.

Tørr trebåt

Svært mange trebåter både av ny og gammel årgang tas opp om vinteren. Her råder noen enkle grunnregler for hvordan opplaget bør være. Det aller viktigste er at båten er fri for vann. Holder treverket for høy fuktighetsgrad, bør båten tas opp i god tid før frosten kommer, slik at treverket får stå og tørke. Spesielt klinkbygde båter kan plages av frost i sua og dette kan føre til sprengninger. Når skroget er så tørt som mulig, dekkes det til med presenning og får god lufting langs sidene.
Viktig er det også at trebåter står rett på kjølen og støttes på flere punkter. Spesielt eldre båter kan være litt ”myke” og bør absolutt ikke henge på bare to bukker.
Alt inventar som kan suge fuktighet, bør ut av båten. Så som puter og sengetøy osv. Man kan gjerne ha dørklukene åpne, også motorromsluker, men nedbør må ikke få sjanser til å komme inn. Det man ikke får tatt med seg hjem, kan med fordel settes på høykant slik at luft kommer til på alle kanter.
Ferskvann er trebåtens verste fiende. Her er det opp til båteierne å passe på regelmessig at båten har det luftig og tørt og står godt stivet opp.

Luft avgjørende

Lufttilgang er viktig om båten ligger på land eller i boblehavn. Ikke la båten overvintre med kalesjen på. Selv om båter i boblehavn får naturlig tørkehjelp fordi det blir luftsirkulasjon som følge av temperaturforskjellen på vann og luft, blir kalesjen fort for tett. Det er ikke uten grunn at "jordslagsfjernere" er etterspurte produkter. Fukt, mugg og jordslag er klare signaler om at ventilasjonen har vært for dårlig.
Ikke snurp presenningen helt igjen, det må være gjennomlufting. Inne i båten må du også sørge for at luften kan sirkulere så godt det lar seg gjøre. La ventiler, luker, dører, skapdører, skuffer, kjølebokser og skap stå åpne. Dørkluker bør også stå åpne med en liten sprekk. Alt hjelper.
Det lønner seg å ta med mest mulig hjem av inventar og absolutt alt av instrumenter. Puter og madrasser bør løftes på høykant. Eller kapp til noen klosser og legg putene oppå disse slik at de får luft rundt hele seg. Sjekk nøye at skumgummien inni er tørr. Dette er spesielt viktig for uteputene. Er skumgummien våt, bør den tas ut og tørkes i hus. Samtidig får du sjekket om glidelåsene er i orden. Er de korrodert kan du prøve å spraye litt ”verktøykasse på boks” i en kopp og pensle glidelåsene med det. Vent til det har virket en stund og prøv å lirke opp glidelåsen.
Vi minner om tørrballproduktet som trekker til seg fuktighet og samler den i en beholder og tipset om å la en 100 watts lyspære stå på om bord hele vinteren. Husk dessuten at en tom og rengjort båt er det beste utgangspunkt for vårrengjøring- og puss.