Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Hvordan maler man?

Publisert Sist oppdatert

Hvordan maler man?

Selvfølgelig etter bruksanvisningen. Kvaliteten på bruksanvisningene varierer noe, og flere bruker engelske begreper som har gode norske ord. "Antifouling" er for eksempel godt nok forståelig på norsk gjennom ordet "bunnstoff".

Tekst: Vesa Leppa

En ny båt er grei og oversiktlig å stoffe for første gang, selv om det kan være en del forarbeide. Bunnen vaskes, og tørkes deretter av med en fettfjerner (glassfiberavfetter) på en klut. Kluten føres i en og samme retning og skal ikke beveges i sirkler, fordi formvoksen da bare blir gnidd rundt på den nye overflaten. Kluten må også skiftes ofte. Etter rengjøringen blir overflaten slipt med vannslipepapir.
Før bunnstoffet legges på, maler man vanligvis 3-4 strøk med 2-komponent primer for at malingen skal feste seg, og for å forsegle skroget mot vanninntrenging. Gelcoat er nemlig ikke helt vanntett og med 2-komponent primer hindrer man vannet i å trenge gjennom gelcoat-laget til glassfiberen. Annethvert primer-strøk males om mulig med en annen farge, slik at man ikke "helligdager" i overflaten.

To strøk

Man legger normalt på to strøk med bunnstoff og på utsatte steder ytterligere ett eller to strøk. Slike steder kan være området rundt propellen, roret, vannlinjen, kantene på steglistene og den del av baugen som møter vannet når båten er i fart.
Det lønner seg å male bunnstoffet slik at annethvert strøk er av en annen farge. Forskjellige fargelag hjelper til på høsten, når båten er satt på land og man skal sjekke tilstanden på bunnstoffet. Hvis den underste fargen synes her og der, må det øverste laget med bunnstoff repareres på de stedene. Man trenger ikke alltid å stoffe hele bunnen på nytt.
Bunnstoffing av en gammel båt er enklere, hvis man bruker samme maling som før. Overflaten blir først vasket, og eventuell løs maling blir skrapet og børstet av. Deretter maler man enten et strøk på hele bunnen eller reparerer de stedene som er blitt tynne (se forrige avsnitt).
Det finnes detaljerte anvisninger om stoffing av forskjellige overflater i guidehefter gitt ut av bl.a. Internationals og Hempels, som du får tak i hos fargehandleren eller på marinaene.

Tinnforbud

I Norge er tinnbaserte bunnstoffer forbudt på båter under 25 meter. Svenskene sliter fortsatt med bruksforbud på forskjellige bunnstoffer, og for tiden er det visstnok bare fem tillatte bunnstoffer i nabolandet. Svenske myndigheter håper fortsatt på et totalforbud i løpet av sesongen og at skrogbunnene må rengjøres mekanisk.
Også i Finland må man med tiden gå over til de giftfrie bunnstoffene før eller siden, men ikke før om flere år. Til da utnytter malingfabrikkene den eksisterende teknologien, og noen produsenter gjør til og med sine bunnstoffer sterkere.
Hempel skal ikke presentere nye bunnstoffer til den begynnende båtsesongen. Men om ett år kommer utvalget av bunnstoffer antagelig til å fornye seg kraftig.
Blakes kommer fortsatt fra samme firma som Hempel og det går fortsatt rykter om hvem produsenten av Biltemas maling er, men få vet sikkert. Biltema har lansert en ny ”Båtens bunnmaling”. På svensk står det allikevel "Båtprimer" på boksen. Også tradisjonelt bunnstoff som selges av forretningen heter "Bunnstoff".
International har fornyet sine malinger veldig mye. Noen av de gamle har forsvunnet, og andre er blitt videreutviklet.