utgave nr 6 1999

Drømmeturen: Svenskekysten

Publisert Sist oppdatert

<p>
Dr&oslash;mmeturen - bare ditt valg? - familiens valg? - det beste valg? I v&aring;r artikkelserie Dr&oslash;mmeturen er vi denne gang p&aring; svenskekysten. I mars var temaet: P&aring; kryss og tvers i Oslofjorden. I april: Over Skagerrak og Kattegat til &ldquo;dejlige&rdquo; Danmark. I mai: En gang S&oslash;rlandet, alltid S&oslash;rlandet. I neste nummer hopper vi litt rundt p&aring; korte turer, b&aring;de i Ryfylke, Oslofjorden og i Nordhordland. Tekst, foto og kartskisser: GUNNAR STEEN IVERSEN Journalist Gunnar Steen Iversen har tr&aring;klet denne fjorden, Skagerrak og Kattegat m.m. i mange &aring;r og skrevet havneb&oslash;ker b&aring;de for B&aring;tmagasinet og Redningsselskapet. Bli med ham p&aring; tur. Her kommer andre etappe! SVENSKEKYSTEN Svinesund - G&oslash;teborg - b&aring;tfolkets st&oslash;rste tumleplass Svenskekysten er blitt et begrep, en sommerdr&oslash;m blant b&aring;tfolk, selv om trengsel ofte preger havnene i de hektiske ferieukene. Farvannet Svinesund til G&oslash;teborg passer passer b&aring;de nybegynnere og erfarne. Derfor er dette strekket blitt en tumleplass for svensker, dansker og nordmenn. Det som kjennetegner strekningen, er de f&aring;, korte, &aring;pne havstrekninger og en skj&aelig;rg&aring;rd med &oslash;yer, uthavner og gjestehavner godt tilrettelagt for b&aring;tturisme. Likevel kan man saktens stille sp&oslash;rsm&aring;l ved hvordan denne kyststrekningen benyttes. Blir slitasjen for stor hos v&aring;rt broderfolk? Ett er i hvertfall sikkert: Selv om b&aring;tstr&oslash;mmen er stabil og man ferdes i dette farvannet &aring;r etter &aring;r, er det stadig mulig &aring; finne nye havner. I denne apperitiff, f&oslash;r sommerens b&aring;tturer starter, har undertegnede valgt 10 naturhavner fra Str&oslash;mstad-skj&aelig;rg&aring;rden i nord til Marstrand i syd. Vi har unng&aring;tt de mange gjestehavnene. Ikke fordi man skal unng&aring; dem, men fordi det beste med denne kyststrekningen er nettopp naturhavnene. Svenskekysten og Oslofjordomr&aring;det h&oslash;rer naturlig sammen. I svensk farvann befinner man seg faktisk f&oslash;r man ser t&aring;rnet p&aring; r&aring;dhuset i Str&oslash;mstad eller losutkikken p&aring; Nord Koster. Mens g&oslash;teborgerne gj&oslash;r vendreis i Str&oslash;mstad, starter v&aring;r ferietur nettopp i dette farvannet. Det skal godt gj&oslash;res &aring; utelate skj&aelig;rg&aring;rdsparadiset Koster med sjarmerende gjestehavner og naturhavnperler. Havnesjef Henry Hermansson i Kyrkosund p&aring; Syd Koster skal ikke bli arbeidsledig. Henry tilbyr bryggeplasser og i oktober frister med nykokt hummer. Indre skj&aelig;rg&aring;rd Etter at et oblogatorisk bes&oslash;k i Str&ouml;mstad og havneavgifter p&aring; Skagen-niv&aring; er betalt, er det fristende &aring; g&aring; s&oslash;rover mot Tj&auml;rn&ouml; og R&aring;ss&ouml;hamn i den vakre indreleia. Noen kaller det Str&ouml;mstad -kanalen, men her er det aldri tatt et spadetak eller sprengt en stein. Ta frem sj&oslash;kartet og se p&aring; mulighetene foran sommerens langtur. To veivalg f&oslash;rer deg inn i denne indreleia. Det vestligste alternativet g&aring;r mellom Styrs&ouml; og N.&Ouml;dd&ouml; og videre inn i Brattebergsundet. Etter at Indre Burholmen er passert, er det fint &aring; fort&oslash;ye ved Ligg Still, holmen ved 19-tallet i sj&oslash;kartet. Her er flere fort&oslash;yningsmuligheter og en liten strand. Fort&oslash;ye kan man ogs&aring; gj&oslash;re ved Galteryggen og p&aring; sydsiden av T&aring;ngeholmen. I leia n&aelig;rmere Str&ouml;mstad seiles det forsiktig inn det trange sundet mellom N.&Ouml;dd&ouml; og Daft&ouml; og vi vil etter f&aring; minutter ha Store Edholmen (Kart nr. 1) rett forut. P&aring; holmens nord&oslash;stre side er det fint &aring; fort&oslash;ye. Holmen har s&oslash;ppelbod. Lenger syd, i Dillehuvudflo (Kart nr. 2) kan man peile seg inn p&aring; Gunnarsholmen lenger vest. Se opp for kraftledning i 10 meters h&oslash;yde. I dette omr&aring;det er det flere gode natthavner. Fort&oslash;y et stykke fra leia. Skvalpesj&oslash; fra passerende b&aring;ter
kan gj&oslash;re det ubehagelig. Ut i &aring;pent farvann Fors&oslash;ker du deg ut i &aring;pent farvann, nytter det ikke &aring; g&aring; videre vestover, men via R&aring;ss&oslash;hamn, det lille bygdesamfunnet basert p&aring; fiske og turisme.(se kartet) Denne indre leia ender opp i &aring;pent farvann vest for R&aring;ss&ouml;hamn. Hvis man vil fortsette s&oslash;rover, anbefales &aring; legge turen ut i Kosterfjorden, eventuelt s&oslash;rover til passasjen mellom Store og Lille Arskl&aring;vet for deretter &aring; seile inn i Bisserenna mellom Bissen og Store Snart. P&aring; s&oslash;rlig kurs i Kosterfjorden, er det karakteristiske Svangen Fyr vest for Store Snart man vil legge merke til. Fyret har rukket &aring; bli 110 &aring;r gammelt. Fyrbygningen ble reist i 1889 og typisk for dette fyret var at b&aring;de fyrlykt og bolig ble bygget i ett. Koselige Res&oslash; Etter Bisserenna er molohavnen p&aring; Res&ouml; er et fint stoppested hvis man trenger et trygg havn for natten. Jeg vil likevel betakke meg for &aring; fort&oslash;ye p&aring; utsiden av moloen. Her er nemlig flytebrygger anlagt. P&aring; bryggen er det str&oslash;m, men ferskvann er et problem. Fem minutter fra havnen ligger en velassortert Konsum-butikk. Lenger syd, i Havstensund kan man bunkre, men ikke spesielt billig. Fiskemottaket ble lagt ned for flere &aring;r siden og tradisjonen med &aring; kj&oslash;pe et par kilo sj&oslash;kreps og en b&aelig;repose is til kj&oslash;leboksen, er borte. Tilbake ligger et lite supermarked med kaffe og servicevennlige Grebbestad B&aring;t & Motor som hver sommer hjelper mange norske b&aring;tturister. Over Gule Humpen M&aring; vi over Gule Humpen, det lille &aring;pne sj&oslash;omr&aring;det ved fyret V&auml;cker? Svaret er ja, men egentlig er det en bagatell i forhold til &aring; krysse Oslofjorden. Rett nok kan sj&oslash;en toppe seg her som f&oslash;lge av bunnforhold og topografi, men seil med god avstand fra holmene, f&oslash;lg ledestreken i leia og se etter de firkantede flekkene i fjellet. Et godt r&aring;d: Du g&aring;r ikke over humpen med en motor som fusker. Fra Grebbestad i nord til Hunnebostrand og Sm&oslash;gen i syd finner man det beste av det beste p&aring; svenskekysten. Her er det selvsagt ogs&aring; flest bes&oslash;kende sommerstid, og mange s&oslash;ker seg til bryggene i Tanum Strand, eller gjestehavnene i Grebbestad og Fj&auml;llbacka. P&aring; oppdagelsesferd Kjente naturhavner i omr&aring;det er Store Kl&ouml;vskj&aelig;r, Glupp&ouml;-bassenget, Skutholmen-Hamnholmen og en rekke intime godv&aelig;rshavner. Denne gang har jeg valgt naturhavnen p&aring; Trinisla (Kart nr.3) nordvest for Hamburg&ouml;. Havnen er spesielt trygg under nordlige vindretninger. Utsikten fra toppen av fjellet er fenomenal. I virkeligheten innbyr hele Fj&auml;llbacka-skj&aelig;rg&aring;rden til oppdagelsesferd, og p&aring; de beste sommerdager fort&oslash;yes det hvor som helst og slett ikke bare i naturhavner som er omtalt i den tilgjengelige havnelitteratur. Et lite tips: Ta en tur med jolla til den lille fiskehavnen mellom Dyng&ouml;n og Trybergsholmen. Dette er et klassisk kystsamfunn som n&aring; er avfolket, men som har mange sommergjester. D&aring;rlig v&aelig;r og venting p&aring; nye oppdrag p&aring; 1500 tallet f&oslash;rte hollandske, danske og tyske seilskip til naturhavnen p&aring; Hamnholmen-Skutholmen (V&auml;d&ouml;). Her finnes god dokumentasjon om de bes&oslash;kende og inskripsjoner i fjellet. Noen ble liggende v&aelig;rfast li lang tid. Da bar holmen navnet Norderwijkholm. Ut i havgapet Et bes&oslash;k p&aring; V&auml;der&ouml; kan gi deg prikken over i&rsquo;en under en tur p&aring; svenskekysten. Ikke si &ldquo;v&aelig;r&oslash;yene&rdquo; som enkelte &oslash;stfoldinger gj&oslash;r. Det er noe de selv har funnet p&aring;. Mange fort&oslash;yer i Str&oslash;msund, i den tre meter dype renna vest for Stor&oslash;. Her er faktisk en fin brygge. Jeg holder likevel en knapp p&aring; havnen p&aring; Stor&oslash;.(Kart nr. 4). Fort&oslash;yer du sidelengs ved bryggen, er du garantert &ari
ng; f&aring; flere p&aring; din side. Hele havneinnl&oslash;pet kan i verste fall bli stengt av tau p&aring; kryss og tvers. Da er det, dersom v&aelig;ret tillater det, bedre &aring; fort&oslash;ye sydvest for havnen med anker som akterfort&oslash;yning. P&aring; Stor&oslash; er det losutkikk, museum og et helt spesielt milj&oslash; med sportsdykkere som dokumenterer milj&oslash;et i sj&oslash;en. Hunnebostrand Gjestehavnen i Hunnebostrand er verdt et bes&oslash;k. Med butikker, apotek og bryggerestaurant, men et alternativt &ldquo;smutthull&rdquo; er uten tvil naturhavnene p&aring; Persholmen, Indre og Ytre Hu&oslash;.(Kart nr. 5) Enklest innseiling er det fra vest. B&aring;tfolkets &ldquo;hovedstad&rdquo; p&aring; svenskekysten er nok helst Sm&ouml;gen ved Kunghamn. V&aring;r tid i Sm&oslash;gen er nok helst forbi, men livet p&aring; bryggene med salgsboder p&aring; dagtid og &ldquo;h&aring;l i g&aring;ng&rdquo; p&aring; natten, trekker mange. Stedet er vel verdt &aring; beskue, og kj&oslash;per du deg en kilo ferske Sm&oslash;gen-reker i fiskeutsalget p&aring; brygga, kan det godt tenkes at de er hentet fra Oslofjordens dyp av norske reketr&aring;lere. Skal jeg derimot s&oslash;ke natthavn i dette farvannet, har jeg ofte valgt Saxen-Lang&ouml; og Hampholmarna like syd for Fisket&aring;ngen. (Kart nr. 6). Fort&oslash;yningsmulighetene er mange, alt avhengig av vindretning. Lysekil - Gullholmen I farvannet mellom Sm&ouml;gen og Lysekil er det helst uthavnene p&aring; Store og Lilla Korn&ouml; som trekker flest bes&oslash;kende. Min favoritt n&aring;r godv&aelig;ret r&aring;der, er Brandskj&aelig;r,(Kart nr.7) rett vest av Store Korn&ouml;. Men ikke fortvil: Mulighetene er flere om det skulle v&aelig;re trangt om plassen: Ved Vasholmarna vest for Grundsund p&aring; Skaft&ouml;landet kan man finne ypperlige fort&oslash;yningsplasser b&aring;de ved Stenskj&aelig;r og Vasholmarna.(Kart nr.8) N&aring; er vi ogs&aring; kommet s&aring;vidt n&aelig;r en annen av perlene p&aring; svenskekysten, nemlig Gullholmen, en kronholme hvor fiskerne fritt kunne sl&aring; seg ned. Her ligger bebyggelsen tett og det gamle Stenhuset viser hvordan de fattigste levde p&aring; 1800-tallet. Regn med trengsel ved bryggene. Innaskj&aelig;rs? Alternativene i dette farvannet er mange, spesielt fordi man ogs&aring; kan g&aring; inn i Mal&ouml; Str&ouml;mmar og bes&oslash;ke treb&aring;tsamlingen p&aring; Bassholmen. Glem heller ikke Fiskeb&auml;ckskil og Grundsund med koselige spisesteder og butikker, steder med sjel og atmosf&aelig;re. K&auml;rring&ouml;n er popul&aelig;r. Selv anbefaler jeg bare et dagsbes&oslash;k. &Aring; fort&oslash;ye p&aring; utsiden av flytebryggen er ikke spesielt hyggelig hvis vinden snur p&aring; nordlig retning S&oslash;rover i leia i retning Mol&ouml;sund og Kyrkesund &oslash;ker b&aring;ttettheten. Dette er bare en dagstur unna G&oslash;teborg, og skal man finne en god plass i en naturhavn, s&aring; avslutt b&aring;tturen f&oslash;r klokken 14.00. Vest for Sk&auml;rhamn ligger Tof&ouml;, og her kan man bes&oslash;ke D&oslash;dningeh&aring;let.(Kart nr. 8) Havnen er ikke stor, men likevel spesiell. Et vrak har sunket innerst i havnen. Ta det litt forsiktig n&aring;r de grunne omr&aring;dene passeres. Her er ikke mer enn halvannen-to meter dypt. En av de bedre marinaer, spesielt hva service ang&aring;r, er Mosholmen Marina &oslash;st for broen til Kl&auml;desholmen. Her har flere nordmenn f&aring;tt hjelp ved grunnst&oslash;tinger og propellhavarier. Bes&oslash;k ogs&aring; havnen p&aring; Kl&auml;desholmen som er modernisert med flytebrygger. Her ligger alle trygt. Innseiling fra vest. Alternativ til Marstrand V&aring;r siste naturhavn heter S&oslash;holmen og befinner seg p&aring; Inst&ouml;n &oslash;st for Marstrand. Denne havnen er ogs&aring; et alternativ til &ldquo;fender mot fender&rdquo;-fort&oslash;yning i gjestehavnen i Marstrand. Mange har selvsagt G&oslash;teborg som m&aring;l. Ikke forhast dere. To havneperler f&oslash;r G&oslash;teborg er absolutt verdt &aring; bes&oslash;ke. K&auml;ll&ouml;-Knippla nordvest
for Bj&ouml;rk&ouml; er kanskje den tryggeste havnen i hele omr&aring;det. G&aring; innerst i havnen etter passering av molo&aring;pningen. Her er butikk, restaurant og fiskeutsalg og veldig sjarmerende. Havnen p&aring; nabo&oslash;ya Bj&ouml;rk&oslash; er stor og upersonlig. Vi snudde og gikk ut igjen. Da er det bedre &aring; s&oslash;ke natthavn i H&ouml;n&ouml; Kl&aring;va. Service og svensk gjestfrihet preger stedet, og vi ble tildelt plass av en hyggelig dansk b&aring;tturist (p&aring; sykkel) som fungerte som &ldquo;assisterende&rdquo; havnesjef. Fra H&oslash;n&oslash; kan man ogs&aring; reise kollektivt til G&oslash;teborg. Gammelt norsk I riktig gamle dager gikk grensen mellom Norge og Sverige i dette farvannet og fulgte G&ouml;ta &Auml;lv. P&aring; 1200-tallet fordelte H&aring;kon H&aring;konsson og svenskekongen Birger Jarl skj&aelig;rg&aring;rden utenfor. Under en fredsslutning i 1257 beholdt Norge G&oslash;teborgs nordre skj&aelig;rg&aring;rd. Med andre ord: Vi seiler i gammelt norsk kystlandskap, men la oss oppf&oslash;re oss som gjester. Det g&aring;r nesten ikke an &aring; skrive om dette farvannet uten &aring; ha nevnt Vinga, selve symbolet p&aring; G&oslash;teborgs skj&aelig;rg&aring;rd. Den 24 meter h&oslash;ye b&aring;ken er godt synlig flere nautiske mil ut i havet og Evert Taubes egen havn med innseiling fra &oslash;st er meget popul&aelig;r. V&aelig;r obs. p&aring; at det kan v&aelig;re stri str&oslash;m gjennom sundet. Skal du til G&oslash;teborg, finnes alltid en plass i Lilla Bommen, gjestehavnen ved operaen i G&ouml;teborg som har gangavstand inn i byens st&oslash;rste kj&oslash;pesenter &Ouml;stre Norstan. De nyttige tipsene Kustbevakningen passer p&aring; For &aring; ferdes i den bohusl&auml;ndske &oslash;yverdener m&aring; man respektere regler om b&aring;ndtvang, forbudet mot b&aring;lbrenning og generelle ferdselsregler. Den svenske Kustbevakningen sl&aring;r hardt til om det trenges. Et eksempel: Ved Store Edholmen i indreleia syd for Str&oslash;mstad.(Kart nr 1) er det fartsbegrensning p&aring; fem knop. Fra en tysk seilb&aring;t p&aring; svai ble en gummib&aring;t l&aring;ret og to ungdommer moret seg med halsbrekkende kj&oslash;ring. Plutselig dukket en rask gummib&aring;t opp i det trange sundet: Kustbevakningen var varslet av stedets lokalbefolkning som slett ikke fant seg ikke i bajaskj&oslash;ring. Kustbevakningen s&oslash;rget for at den tyske familien der og da og for ettertiden fulgte regelverket. Derfor: N&aring;r du kommer til en naturhavn hvor stillhet og ro r&aring;der, hvor folk bader og hvor man sv&oslash;mmer mellom b&aring;tene, burde det v&aelig;re un&oslash;dvendig &aring; si at man ikke slipper l&oslash;s barn i jolle med p&aring;hengsmotor. P&aring; dette omr&aring;det finnes syndere blant begge nasjonaliteter, ja, flere med. Skal noen ut med jolle, la dem ro 300 meter, minst. Indreleia til Str&oslash;mstad Av og til kan man undre seg over hvorfor enkelte gj&oslash;r turen til svenske farvann strabasis&oslash;s med rulling i sidesj&oslash; og med ubehaglige forhold ombord. Hvorfor seile utaskj&aelig;rs hvis familien f&oslash;ler seg utrygg? Da velger vi heller indreleia fra Tenneskj&aelig;r s&oslash;r for Kr&aring;ker&oslash;y &oslash;stover mot Singlefjorden nord for Kirke&oslash;y. F&oslash;lg leia ut i Sekken og g&aring; inn den trange passasjen p&aring; &oslash;stsiden av Tjurholmen i Str&oslash;mstadskj&aelig;rg&aring;rden, eller kanskje du heller velger Herf&oslash;lrenna mellom S&oslash;ndre Sand&oslash;y og Herf&oslash;l. Det er ikke for ingenting at &ldquo;Str&oslash;mstad-b&aring;tene&rdquo; fra Fredrikstad g&aring;r samme ruten. Sveriges vestligste Hvis noen fors&oslash;ker &aring; innbille deg at fyret p&aring; V&auml;der&ouml;bod er svenskekystens vestligste, s&aring; tar de feil. Ursholmen p&aring; Syd Koster ligger enda lenger vest og er Sveriges vestligste bebygde &oslash;yer, mens Store Drammene nordvest for Nord Koster er Sveriges vestligste punkt. Havneb&oslash;ker &ldquo;V&auml;stkustens naturhamnar&rdquo; fra Onsala til Koster er Svenska Kryssark
lubbens bidrag til alle som vil sette seg inn i kystens hemmeligheter med informative flyfotos, leder og ankerplasser. Tegnede skisser har utg&aring;tt. Ringpermen &ldquo;Tre veckor i Bohusl&auml;n&rdquo; er et annet nyttig hjelpemiddel. Ogs&aring; Svensk Kusthandbok gir en kobinert kyst- og havnebeskrivelse. Den finnes i fem deler for hele svenske kysten, men vi trenger bare Skagerrak og Kattegatt. VHF-kanalene Langs hele svenskekysten kaller man p&aring; Stockholm Radio. F&oslash;lgende arbeidskanaler gjelder i de aktuelle omr&aring;der: <a href="https://dl.dropbox.com/u/18969427/VHF-karta%202010.pdf">https://dl.dropbox.com/u/18969427/VHF-karta%202010.pdf</a>&nbsp; V&aelig;rvarsel p&aring; VHF Sj&oslash;fartsverket utgir daglig v&aelig;rprognoser for kystn&aelig;re farvann langs hele svenskekysten. Prognosene p&aring; svensk sendes hver dag kl. 06.33 og 14.33. Her f&aring;r man detaljerte varsel for hele strekningen fra G&oslash;teborg til Koster, sistnevnte i varslet M&aring;seskj&aelig;r-Nord Koster. V&aelig;rvarsel p&aring; svensk radio Det viktigste lyttetidspunkt for v&aelig;rmeldingen p&aring; svensk P1 f&aring;r man om kvelden kl. 21.50 umiddelbart etter andakten. Varslet omhandler Kattegat og Skagerrak. Meteorologen leser ogs&aring; opp aktuelle vindstyrker fra m&aring;linger tatt klokken 20.00. Da f&aring;r du med deg b&aring;de Nord Koster, V&auml;der&ouml; og M&aring;seskj&aelig;r. Sj&oslash;v&aelig;ret kan man f&oslash;r&oslash;vrig ogs&aring; h&oslash;re kl. 05.55, 06.55, 07.55, 13.00 og 15.55. B&aring;tsportskart Det svenske Sj&oslash;fartsverket utgir en rekke ulike kart, men for de fleste av oss er det B&aring;tsportskartet med navnet V&auml;stkusten, Svinesund-Varberg som egner seg best. Det er utgitt i m&aring;lestokk 1:50.000, det vil si akkurat som v&aring;re hjemlige kart. Noen av kartene i mappen har ogs&aring; m&aring;lestokk 1:25.000. Det nye med disse kartene er at de fra og med 1996 ble forsynt med WGS-84 gradenett som inneb&aelig;rer at alle som benytter satellittnavigatorer kan nyttiggj&oslash;re seg kartene og f&aring; en n&oslash;yaktig stedsangivelse. Billigst bunkers Langs svenske vestkysten er det mange marinaer som selger drivstoff, b&aring;de diesel og bensin. Diesel er dyrt i Sverige, ja, s&aring; dyrt at vi ikke n&oslash;ler med &aring; anbefale at man tar med seg et par kanner ekstra. Det finnes imidlertid muligheter til &aring; fylle avgiftsfri diesel noks&aring; lik den vi fyller tanken med hjemme f&oslash;r avreise. I 1998 betalte de fleste ca 4 kroner liter for gr&oslash;nn diesel i Sverige. Den fikk de kj&oslash;pt bl.a ved fiskemottaket i Kungshamn(Sm&oslash;gen), p&aring; K&auml;ll&ouml; Knipla og hos Alfreds Oljor i H&oslash;n&oslash; Kl&aring;va som fyller tanken rett fra egen tankbil.</p>