utgave nr 3 2002

DREVOLUSJON!

Publisert Sist oppdatert

DREVOLUSJON!

Drevprodusenten Konrad i USA er kjent for sitt 520 drev. Nå har de lansert modellen 540 for store dieselmotorer. Det engelske firmaet CEC har også utviklet en spennende nyhet som kan konkurrere med ZF-drevene. Step Drive er en to-trinns gearkasse som kan bli "drevolusjonerende" på hurtigbåtmarkedet.

AV DAG PIKE

Konrad 540

Konrads 520 drev har vært benyttet i både arbeids- og fritidsbåter en god stund nå. Det nye 540 drevet er myntet på de som ønsker seg det optimale når det gjelder fart og ytelser. Drevet passer spesielt godt til store dieselmotorer og har vært testet på Yanmar 420 hk, en mye brukt dieselmotor i hurtiggående båter.
Det nye drevet er basert på samme konstruksjon som 520 modellen. Det har også vært mye benyttet på Mercruisers bensinmotorer. Den største forskjellen på de to Konrad drevene er at 540 har en strømlinjeformet nedre del som produserer en ren vannstrøm til propellen under høye hastigheter. Ekstern oljekjøling er unødvendig, og det finnes en rekke gearalternativer. Propellakselen er utskiftbar og kan tilpasses alle Mercruisers propeller.
Konrad 540 kan leveres med en hekkforlengelse hvis man ønsker propellen lenger akterut for å oppnå høyere fart. På bensinmotorer kan 540 drevet tilpasses motorer opp til ca 800 hk mens 420 hk betraktes som den maksimale dieselmotor drevet passer for.
En av de første drevinstallasjonene som ble gjort var på en Tornado RIB. Her er 540 drevet koblet til en 420 Yanmar med maks 3300 omdreininger, og denne pakken skal være kjørt i en topphastighet på 60 knop.
Opplysninger: Thor R. Nilsen A/S. Tlf.: 35 96 87 50. www.trn.no

Step Drive fra CEC

ZF's to-trinns gearkasser er godt kjent etter hvert for bra prestasjoner på racingbåter med overflatedrev. Nå har det engelske firmaet Combined Engineering Concepts (CEC) utviklet en ny type to-trinns gearkasse som kan passe for mer alminnelige båter. Takket være dyktig konstruksjonsarbeid har de montert inn sin nye gearkasse i et vanlig drev. De har tatt ut midtpartiet i et Volvo Penta DP drev og erstattet det med en egenkonstruert to-trinns gearkasse. Denne operasjonen er utført med bare en liten profilforandring i det originale drevet. Alle andre drevkomponenter er standard.
Step Drive, som gearkassen heter, benytter en type mellomakslet gearkasse i stedet for det såkalte planetdrev som konkurrenten ZF foretrekker. Det brukes en clutch som er hydraulisk operert via krefter fra båtens styresystem. På høygear er forholdet 1:1 og her er det dermed ingen forandring fra det vanlige drevsystemet. På lavgear derimot er reduksjonen over en fjerdepart, noe som kan resultere i en ganske solid fartsøkning.
Step Drive har vært testet på to prototyper, begge små Sunseeker modeller. Den ene er en 21 foter med en 150 hk Volvo Penta diesel og den andre en 31 foter med to TAMD 40 Volvo Penta diesler. Testkjøring av den største av disse båtene viser at akselerasjonen uten Step Drive var treg, og båten strevde åpenbart med å komme opp i plan. Med Step Drive montert var forandringen dramatisk. Båten skvatt opp i plan nesten som en racer.
Å komme kjapt opp i plan er en ting, en annen dramatisk forandring er den økte toppfarten som var på hele fem knop opp til 37 knop. Step Drive resulterer i færre kompromisser i propellene og økt stigning kan gi denne høye toppfarten uten å forstyrre akselerasjonen. Det er også fordeler å hente ved lavere hastigheter og under manøvrering i trange farvann og havner. Drivstofforbruket er dessuten redusert. Et annet viktig poeng ved denne nye gearkassen er at den raffinerer gleden ved å kjøre båt.
På minussiden er det å si at gearskiftet går trått i det båten akselererer. En mykere clutch og en justering mellom de to drevene i dobbelmontasje kan rette på dette forholdet. Selv om det bare skjer en gang på vei opp og man kanskje fort venner seg til det, bør nok produsenten gjøre noe med dette problemet.
CEC har vært i forhandlinger med Volvo Penta og tilbudt Step Drive som et alternativ, men Volvo Penta mener at deres kompressorløsning på motoren gir det samme gode resultatet som Step Drive. CEC har også utviklet en hel to-trinns gearboks som burde ha potensiale for å konkurrere med ZF gearene. Step Drive er et skritt videre i utviklingen av to-trinnskonseptet og kan absolutt bli "drevolusjonerende" på hurtigbåtmarkedet.
Opplysninger: CEC i Surrey, England. Tlf.: 0044 7000 560 732. e-mail: [email protected]