utgave nr 8 2001

Minitest: Pershing 37

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Pershing 37


Størrelse S, XL, M, XXS


fra italienske Ferretti er en raffinert utseende nykommer på det norske markedet. En daycruiser i CE-kategori A med strake aksler gjør den til en sjeldenhet her hjemme. Likevel spør vi oss om ikke 2,8 millioner er for mange penger for en båt som har litt for mye av litt for lite – og omvendt.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Nor Marine, som importerer Ferretti-gruppens båter til Norge, har hatt kontorer i Stryn i Nordfjord siden starten for et par år siden. Da stundet gründeren, John Olav Lefdal, mot nye oppgaver og fikk agenturet for Ferretti-gruppen, som også har kjente navn som Riva i sin portefølje. Hittil har Nor Marine solgt to båter – en 37 Pershing og en 43 Ferretti.
Pershing’en tok vi en nærmere titt på under Storbåtmessa i Loen hvor flere av storbåtforhandlerne var samlet tidlig i mai.

Sjøegenskaper

Pershing 37 er bygget for en type båttbruk som vi her i Norge ikke har særlig gode vilkår for – nemlig langdistanse ”cruising” langs åpne kyster. Meteorologiske og topografiske forhold gir ikke de samme betingelser som for eksempel i Middelhavslandene. 37-foteren er altså CE-merket i kategori A, noe som innebærer at den er havgående. Skroggjennomføringer, luker, pumper osv. er derfor meget kraftig dimensjonert. Dersom motorrommet skulle fylles med vann, kan man stenge kjølevannsinntaket og la motorene suge rommet tomt. Skroget har en dyp V som gir myk og stabil gange i sjøen. Dertil er båten utstyrt med strake aksler og ror, særegent for en båt i denne størrelsen. Motorisert med to Caterpillar på 350 hk hver, er dette en båt for noe mer enn en svipptur til butikken eller nærmeste holme. Pershing 37 er nok heller båten for en godværstur til Skagen en fin sommerdag.
Sjøegenskapene isolert sett fikk vi liten anledning til å prøve på en stille vestlandsfjord, men kjøring i hekksjøene fra andre båter ga en indikasjon på at båten på dette punkt er fullt på høyden. Langdistanseegenskapene blir i vår skjærgård derimot til en lyte når man må bruke hele fjorden for å tørne på full fart, også når vi sakket godt av på den indre motoren. Retningsstabiliteten er imidlertid meget god, det brummer godt og her er krefter en slepebåt verdig. Spørsmålet er bare om en topphastighet på 34,5 knop (målt med GPS) forsvarer 700 gamper av dyr kvalitet? Importørens argument om at båten sakker en halv knop på grunn av reklamevimpelen på targabøylen, kjøper vi ikke. Hva ville vel skje med farten når båten er full av svigermødre og nistekurver? Med to propeller og ror, samt baugpropell, er den ni tonn tunge båten utmerket å finmanøvrere med.

Innredning

De sosiale utearealene på Pershing 37 består delvis av en stor solseng oppå motorromsluken, som for øvrig er elektrisk-hydraulisk. Motorrommet er meget romslig og velorganisert og bra lydisolert. Den konvensjonelle motorinstallasjonen legger beslag på snaut halvparten av den innvendige plassen i båten. Helt akter er en gedigen badeplattform belagt med Flexiteek. Her er en standard hydraulisk gangvei samt seks manns redningsflåte i et rom i akterspeilet. Man kommer inn i cockpiten via en passasje ved siden av solsengen. Til babord er det anlagt en salong med u-sofa og elektrisk klaffebord som kan senkes helt ned i dørken. Selv et middels høyt menneske som undertegnede plassert kneskålene i bordplaten, som etter vår mening var minst 5 cm. for lav. Bordet var for øvrig av et ganske slarkete patent. På styrbord side er en wet-bar med isboks og kum med varmt og kaldt vann, samt en dobbel passasjerbenk i kjøreretningen forenom baren. Styreposisjonen er anlagt på babord side med en behagelig ståstol. All instrumentering, spaker og ratt er av bra kvalitet og oversiktlig og greit plassert. En Navionics LSD 7 Elite plotter er standard. Rundt den lekkert buete vindskjermen ligger en av kalesjestengene, som også danner en solid griperekke. Fin detalj!
Fasilitetene under dekk kommer man greit til gjennom en stor skyveluke i konsollen. Toalettrom med vakuumflushtoalett og dusj inn til styrbord, deretter en enkel bysseseksjon i lakkert kirsebærtre. For øvrig er alt holdt i hvit og kremfarget innerliner eller skaipolstring. På babord side er det en u-salong og et lite cocktailbord. Under cockpitdekket er det en stor stikklugar som danner to av de fire køyeplassene ombord. De to andre er i lugaren i forpiggen. Hverken salongen eller køyene i forpiggen er spesielt romslige i forhold til hva man forventer å finne i en 37-foter. Skapplass er det heller ikke for mye av.

Konklusjon

Pershing 37 er etter vår mening en båt med et høyt teknisk kvalitetsnivå og mye standardutstyr, men som har et vanskelig definerbart bruksområde – med mindre man ofte spiser lunsj i Skagen og Strømstad. Som en lettvint daycruiser mellom holmer og skjær faller den igjennom på grunn av manøvreringsegenskapene. Som langtur- og feriebåt for fire har den en planløsning som gjør det lett å se gode og konkurransedyktige alternativer.

Data:

Lengde:11,78 m
Bredde:3,25 m
Vekt:9 tonn
Drivstoff:740 liter
Ferskvann:280 liter
Motor:2 x 350 hk Caterpillar
Pris standard båtCa 2 800 000
Importør:NorMarine AS i Stryn Tlf.: 57 87 35 30. Internett: www.nor-marine.net