utgave nr 12 1988

Elwaro 33

Publisert Sist oppdatert

Elwaro 33

EN NORSK "TRAWLER"

AV HANS DUE

"Hvem tør bygge en norsk motorbåt?" skrev vi i lederen i forrige nummer. "Det gjør Kroken Båtbyggeri med sin Elwaro 33", skrev Tore Jørgensen i et brev til oss et par dager etter at bladet var i salg. Vi har sett nærmere på båten...

Vi etterlyste en båt med kjøl og ror som beskytter propellen på en strak aksel drevet av en pålitelig dieselmotor. Marsjfart oppunder 15 knop, to atskilte sovelugarer, utvendig og innvendig styreposisjon, tak og ikke "telt", og maksimal lengde 33-34 fot.

Kundebestilt

Elwaros 33-foter er virkelig et interessant prosjekt. Prototypen er laget på bestilling fra en kunde som presenterte sine behov omtrent i tråd med det vi etterlyste. Han hadde kastet sine øyne på fiskesjark-skroget til Elwaro. Oppå dette skroget ble det laget et overbygg for hånd og uten bruk av støpte
former. "Lag en bruksbåt, la finishen komme i annen rekke", sa kunden.
I båten sitter en Ford 6/363 TIM, en seksylindret dieselmotor på 195 hk. Max turtall er på 2500 omdreininger, og gearet har utveksling på 2:1. Propellen er 23" X 23". Overbygget er i sandwich med divinycell kjerne. Skroget er også isolert.

Høy marsjfart

Toppfarten ble målt til 20 knop med halvfulle diesel- og vanntanker. Marsjfart med fulle tanker, folk og utstyr ombord vil ligge noen knop lavere. Skroget slipper vannet lett, og drar ikke med seg "halve havet" på full fart. Båten går mykt i sjøen.
Utseendet minner om en trawler, med stort overbygg og gangvei rundt hele bßåßten. Akterdekket er overbygget, og man entrer toppdekket via en leider og gjennom en luke. Her er det en enkel styreposisjon kun med ratt og gear/gasshendel. Uteplassen oppe er enorm. Hyttetaket er drenert gjennom to rustfrie stolper akterut.
I styrhus-salongen er det meget god plass. Byssa er uvanlig romslig, og sofaen tar fint 5-6 personer. Styreposisjonen har en enkel stol, mens det er plass til to personer i dobbeltsetet til babord. Fra styreposisjonen kan man komme ut av styrhuset gjennom en sidedør.
Det er to separate sovelugarer, en med dobbeltkøye og hengslet dør,og en med to enkle køyer og skyvedør. Toalettet er atskilt fra de to sovelugarene.

Helårsbruk

Denne båten er bygget for helårsbruk. Sandwich i overbygget gjør den vinterisolert. I tillegg er det satt inn isolerglass.
Helt akter er det stor støpt badeplattform. Du kan spasere rett ut på denne gjennom en dekksport.
I maskinrommet er det nesten danseplass, i likhet med hva man finner i trawlerbåtene som er bygget for langturer. Vi savnet likevel stuerom under dekket akterut. Fire drivstofftanker på tilsammen 800 liter rekker et stykke for den som vil på langtur. Her har motorleverandøren gjort en bra jobb. Dieselrørene fra de fire tankene samles i en egen liten tank med vannavtappingsplugg. Dieseltilførselen fra hver av de fire
tankene kan stenges uavhengig av hverandre.

Positiv opplevelse

Båten var en positiv opplevelse og bør absolutt videreutvikles. Prototypen var "røff", men solid. Forbedrer man finishen noen hakk, og justerer på detaljer, tror vi at Kroken Båtbyggeri har kommet fram til "en norsk båt". Prisen på ca. 875.000 kroner vil nok ekskludere en del potensielle kjøpere. På den annen side kan man redusere dette beløpet betraktelig dersom man velger en mindre motor, og satser på selvbyggeralternativet.
Innredningsmessig er denne båten meget fleksibel. Med i prisen ligger gasskomfyr og kjøleskap, vannvarmeanlegg på 7 kW, trykkvann og 290 liters septiktank.
DATA:
Lengde:9,90m
Bredde:3,70m
Dypgående:1,05m
Diesel:800 liter i fire tanker
Vann:400 liter i to tanker
Takhøyde:1,95m