Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 4 1997

Smånyheter fra bl.a. "Sjøen for alle"

Publisert Sist oppdatert

Absia fra Terhi


Finske Terhi forsøker hele tiden å stresse at de i motsetning til andre plastbåtprodusenter lager båter i ABS-plast, en termoplast som blir vakumformet i motsetning til tradisjonell støp. Navnet på den nye modellen antyder da også grunnmaterialet ganske godt.
Terhi 406 Absia er en 13 fots båt med styrekonsoll godkjent for fire personer og maks 15 hk. påhenger, kort stamme. Terhibåtene bygges som sandwich-konstruksjon og med uretanskum som distansemateriale. Uretanen har lukkede celler som skal gjøre det umulig for båten å synke. Absia er godkjent av US Coast Guard, Sjöfartsverket og er CE-merket. Båten er selvlensende, og egner seg bra som landstedbåt. Kampanjeprisen ligger på ca. 19.000 kroner uten motor.

Data

Importør:S.Laregg A/S. Tlf: 22 25 33 42

Lengde:4,04 m.
Bredde:1,67 m.
Vekt:145 kg.

Sklifrie serveringsbrett


Det finnes forskjellige antisklimidler som gjør livet enklere ombord under måltider. Brikker med gummibelegg, underlag til kopper og kar osv. Det siste vi har sett er serveringsbrett som er produsert i antisklimateriale. Statikmiss heter det, er spansk og har sine fortrinn. Det tåler 45 graders vinkel før kopper osv. ramler av, materialet er uknuselig, brettene tåler 70 kg, de går i oppvaskmaskinen, veier lite og drar ikke til seg smuss og støv. Antisklimiddelet er lagt inn i selve bunnen og skal vare tiden ut. Finnes i sort, hvitt og marine. Pris ca. 300 sv. kroner.
Opplysninger: 3i Scandinavia AB. Tlf.: 0046 31459810. Fax: 0046 31458507.

Svensk bøyefanger


Svenske Kimgrip lanserte en helt ny bøyefanger i rustfritt stål under Stockholmsutstillingen i mars. Den finnes i tre lengder og blir tre ganger så sterk og halvparten så tung som en tradisjonell åpen båtshake. Der hvor belastningen er størst, er fangeren forsterket i metallet. Prisen ligger mellom 300 og 400 sv. kroner.
Opplysninger: Kimgrip, tlf.: 0046 8580 14595.

Båtvaskemaskinen


Det er tid for båtvask ute og inne. Da vi kom over denne båtvaskemaskinen i Stockholm nylig, stoppet vi opp for å kikke på maskineriet. Vi har sett slike vidundermaskiner før, men bare nedsenket i vann. Denne heter Stark Boatwasher og kan vaske båter, vel å merke under vannlinjen, som er kortere enn 16 meter og smalere enn fire meter. To, tre båter klarer den på en time. Den minner jo unektelig litt om bilvaskemaskinene som også har børster som beveger seg forover og bakover.
Opplysninger: Rule Båttvetten AB. Tlf.: 0046 520 20900. Fax: 0046 520 80750.

Combivinsj


Industri Lambertseter har laget en ny vinsj som kan brukes både på kjetting og tau, eller aller helst en kombinasjon. Captain Combi er en fritt-fall vinsj som løser ut kjettingen man har nærmest ankeret med en leppe, og som har kjettingdrag ytterst på rulla og taudrag innerst. Dermed kan man kombinere kjetting og blytau eller vanlig tau.
Vinsjen lages for både 12 og 24 volts anlegg, og er forøvrig lik den eksisterende Captain-modellen. Pris for vinsjen er kr. 11.370,- I tillegg kommer anker, kjetting og tau. Ytterligere opplysninger: Industri Lambertseter A/S. Tlf. 22 28 50 68.

Verdens


beste båt?


Av Ingvar Johnsen

Det er brukt over 16 millioner kroner før formene er bygget. Målet for det nederlandske verftet Neptunus sitt Elling-prosjekt er klart definert: Vi ønsker å lage verdens beste båt. Ideen ble unnfanget i 1992, premieren blir på Amsterdams flytende båtmesse i september.

Ideen ble født da en nederlandsk ikke bransjemann, men båtmann, tok kontakt med Neptunus og sa: Dere gjør alt galt! Mannens innsigelser gikk både på pris, byggemåte, miljøhensyn disponering av areal o.s.v. Dette tente produsenten, og etter flere idemøter ble prosjektet igangsatt med Frank Mulder som konstruktør. Forøvrig mannen som har konstruert "sultanbåtene" du kan lese om fra side 82 og utover. Innredningsdesign ble overlatt Ken Frewivokh - mest kjent for interiørdesign i både de vanlige Fairline-båtene og Fairlines Squadron-serie. I tillegg til nøkkelpersonene er det hele tiden med en gruppe forskjellige mennesker, blant annet båtbrukere. Dessuten har vanlige folk få si sin mening på et eget gratisnummer som prosjektet har opprettet. Flere av ideene her er satt ut i livet.

Den første i en serie

Den første båten som kommer har betegnelsen E- 3 og er den 13 meter lange båten du ser på disse illustrasjonene. Senere vil det komme en E-1 på 9 meter, en E-2 på 11 meter og en E-4 på 14 meter. Formene til E-3 er nå under bygging på Neptunus verft i Canada. Kriteriene for bygging av båten er mange. En av de viktigste har vært pris. Moderne båter er aldeles for dyre. Kravet til 13-meteren var at den ikke skulle koste mer enn 260 - til 280.000 gulden. Altså fra 1,04 - til 1,1 millioner Norske kroner. Mye penger, men ikke for en 13-meter lang båt med de kvalitetene man her lover. Prisen gjelder båten komplett med 80-hesters motor. Ni knop, hevder man båten vil gjøre med denne motoren, så de fleste vil antakelig velge en større. Her er vi ved ev av de andre kriteriene for båten: Skroget skal fungere like bra i hastigheter fra 0 til 23 knop. Hastigheter for de forskjellige motorstørrelsene er beregnet til 10 - 13 knop med 180-hester, 15 - 17 knop med 270-hester og 20-23 knop med 450-hester. Cummins er i likhet med flere andre underleverandører tungt inne i prosjektet, og båtene kommer til å bli levert med Cummins.

Spennende løsninger

En av de andre bedriftene som er inne i bildet er Kema Nobel. Båtene er med deres fibre som heter Twaron. En fiber som blant annet brukes som armering i skuddsikre vester. Båtene skal være isolert og tester har vist at isoleringen etter sigende skal overgå den du finner i et norsk bolighus. Elling E-3 skal leveres i seks grunnversjoner. Innenfor disse er det hele 7000 mulige varianter for å tilfredsstille akkurat det behovet du har. Her er det snakk om skreddersøm der muligheten blant annet er badstue eller kontor i forpiggen o.s.v.
Båten er bygget etter de strengeste spesifikasjoner. På mange områder har man stilt de samme de samme kravene som til en redningsskøyte. Båten skal blant annet være selvrettende. Skroget er konstruert slik at det skal ha maksimal stabilitet fra stilleligge til det aktuelle cruisingområdet. Man har lagt stor vekt på at med- og låringssjøstabiliteten er maksimal. Over 100 modelltester er utført. Disse viste blant annet at skroget ikke hadde noen problemer med å forsere tre meter høye bølger i 20 knop.

Romskip

Innredningen er voluminøs og det er over to meters takhøyde i hele båten. Køyer, stoler og ikke minst bysse er laget etter hjemmemål. Bysseseksjonen har standard 90 centimeters høyde og i alt er det 5,5 meter benkeplass. Båten er bygget for bokomfort over lengre perioder og for voksne båtfolk under alle klimaforhold. Det er også satt av plass til vaskemaskin og tørketrommel. Man har tilgang til motorrommet både fra hovedsalong/bysse og fra "garasjen" på styrbord side akterut. Garasjen kan du bruke til hva du vil: Sykler, vannjet e.l. Den kan entres både innenfra og fra plattformen akterut.
Båten skal ikke bygges med flybridge. Det lar seg ikke forene med kravene til en "ordentlig" havgående motorbåt, mener man. I stedet blir båten utstyrt med en kjempeluke som åpner styreposisjon/salong. Forut ved overgangen mellom overbygget og bakken, skal det i tillegg integreres et sofa/benkearrangement som gir deg muligheten til å sitte med fjernstyringen til autopiloten og kose deg uten annen sjenerende støy enn baugbølgen.
Norge er et av landene båten skal lanseres i, og man er på jakt etter en norsk forhandler.
Opplysninger: Elling Yachting B.V. Nederland, tlf.: +418 67 12 14 eller faks: +418 67 23 20.

Hoveddata:


Lengde over alt:13,00 m
Lengde vannlinje:12,00 m
Bredde: 4,25 m
Dyptgående: 1,25 m.
Høyde fra vannlinje til topp:3,49 m.

Båten din på glasset


Tar du med eller sender et foto av båten din, kan du få håndgravert karafell og glass med din kjære stolthet. Det svenske firmaet Brodin & Brodecki viste teknikkken under Stockholmsmessen og resultatet ble ganske så stilig. Karafell og glass leveres i en solid treeske dekorert med hamp. Salt skal det være. Ja, ja, men sann!
Opplysninger: Brodin & Brodecki, Gammelbroplan 2, 802 66 Gavle. Tlf.: 0046 70 774 23 15.

Nydelig "skreddersøm"


Tekst og foto: Hans Due
Goldfish 21 Sport, den nyeste dama til Pål Sollie i Drøbak, er virkelig blitt en lekkerbisken. Her er brukt kun høykvalitetsdeler på et skrog og overbygg som er finpusset i mange måneder. Båten sto utstilt på Sjølyst slik vi annonserte i marsutgaven der vi bragte bilde av prøvekjøringen av pluggen.
Layout og innredning er gjort med nennsom hånd og detaljene med omtanke. Store, leservennlige Fariainstrumenter pryder dashbordet. Det er god plass fra førerstolen fram til styrekonsollen slik at man ikke skal risikere å gnukke knær. Tankene er lagt lavt i båten, og er bred og flate. Det er stuerom i styrekonsollen der man fint får plass til vannski, kjøleboks og annet utstyr. Båten er selvlensende, og vannet dreneres effektivt ut i bunnen av båten. Forholdsvis store steglister gir bra løft, og båten skal være god for ca. 41 knop med en 135 hk. Mercruiser bensinmotor.
Motorromslokket åpnes hydraulisk med en knapp på dashbordet. Rommet er ekstra nøye støyisolert, og ved hjelp av hydraulikken, klemmes lokket maksimalt mot karmen. Skroget er bygget opp i sandwich over vannlinjen og med et spesielt boks-system som skal gjøre det ekstra stivt og stabilt. Under vannlinjen er skroget i enkeltlaminat. Motorfundamentene er formet slik at de skal kunne passe til alle aktuelle motormerker og størrelser.

Data

Produsent: Goldfish Sportsboats. Tlf: 64 93 17 93

Lengde:6,50 m.
Bredde:2,20 m.
Dyptg:0,60 m.
Vekt:950 - 1100 kg.
Motor:135 - 300 hk.

Lettvinn frokostgrøt


Stadig flere nordmenn spiser frokostblanding med melk eller yoghurt og det er blitt "in" å spise havregrøt igjen. Toro har lansert en frokostgrøt bestående av sunne saker som havregryn, solsikkekjerner, hvetekli og linfrø som har koketid på to minutter. Tilsvarende produkter fra tidligere er snarkokt risengrøt og rømmegrøt.
For dem som liker å starte dagen med noe varmt og som stikker hodet opp av køya til en grå og kald dag på sjøen, er dette kanskje en fristelse til frokost. Det er i alle fall lettvinn og raskt. Sunt også!

Billig blanding


Finn Hansvik har grublet fælt i vinter. En ny 17-foting som er en blanding av en bowrider, daycruiser og skjærgårdsjeep og som skal være billig, er litt av en utfordring. Nyskapningen Hansvik 530 Sport forsøker å kombinere alle de ovenfornevnte båttypene.
Man tager en stor åpen båt, setter inn to seter, en styrekonsoll og støper en ramme i glassfiber til plexiglass-vindskjerm og med dør foran i skjermen. Litt uvant å se på med den brede, hvite ramma på toppen av vindskjermen. Litt nølende er vi også til glassfiberstøpt ramme som du må bøye deg under hvis du skal ut av døren forut, men det er et kompromiss. For plexiglasset gjør båten rimeligere, men adskillig mer utsatt for slitasje, og uegnet for vinduspussere. På den annen side får man en rimelig båt som man kan oppholde seg i selv i drittvær, i og med kalesjeløsningen, samtidig som man har en solskinnsbåt når det kreves. Kalesjen legges i et eget rom når den er nedslått.

Data

Produsent:Hansvik A/S, tlf: 74 39 03 00

Lengde:5,30 m.
Bredde:2,20 m.
Vekt:560 kg.
Motor:Max 90 hk.
Pris:kr. 83.000,-

Hefte om båtdekk


Nå kommer et spesialhefte for deg som har trebåt og som planlegger utbedring av båtdekket i nær fremtid. Det heter: "Legging, reparasjon og utbedring av båtdekk". Heftet gir nyttige tips og gode råd, enten man bruker epoksy eller tradisjonelle metoder med elastisk natemasse. Pris kr. 59. '
Opplysninger: West System Norge A/S. Tlf.: 22 23 35 00. Fax: 22 18 06 04.

Større Touring


Det skulle ikke bli noen båt med innenbordsmotor mer, det blir for komplisert, sa Helge Duus for et par år siden, men nå har han måttet "bite i det sure eplet". Kundkretsen til Ibiza-båtene har økt jevnt og trutt, og etterspørselen etter en båt større enn 20-foteren har økt.
Med basis i Scand Dynamic 7600-skroget, er vinteren gått med til å lage en helt ny båt med nye, artige løsninger. Touring-konseptet er beholdt, med L-sofa vis a vis førerplassen og stort, åpent akterdekk. Men til forskjell fra tidligere modeller, er fordekket nå hevet igjen for bedre plass i salongen under dekk, og i tillegg er det blitt enda bedre plass akterut fordi motoren er flyttet midtskips. Med en forlenget aksel, er det allikevel montert akterdrev.
Motoren ligger nå under L-sofaen/ solsengen, som forøvrig kan forlenges helt akterut ved å felle ut en madrass som ellers ligger mellom motorrommet og sofaen. Kokemuligheter er det også. Et ettbluss kokeapparat er montert på hengsler på en skapdør aktenfor sofaen, og kan enkelt slås opp og ned etter behov. Kalesjen kan avsluttes like bak L-sofaen med hel vegg, eller forlenges helt akterut over akterdekket.
Skroget fra Scand Dynamic 7600 var i utgangspunktet bra, men Helge Duus har raffinert det ytterligere ved å lage et dobbeltchine, bygge om steglistene og spisse bunnen ytterligere. Chinet er den kanten som markerer overgang mellom skrogbunn og skrogside. Normalt går det en vannrett flate inn fra skrogsiden før skrogbunnen igjen vinkles nedover. Det er denne flaten som gir skroget løft slik at det planer lett. Et dobbeltchine vil si at i stedet for å vinkle skroget nedover etter det første chinet, lages nok en bæreflate før nedvinklingen. Dette gjør at båten først planer på det ytterste chinet, men når hastigheten økes, løftes dette chinet ut av vannet, og båten planer på det innerste chinet. Det gir en adskillig mindre våt flate og mindre friksjon og dermed høyere hastighet.
Under prøvekjøring har man målt over 37 knop med en 139 hk. Volvo Penta AD 31 P DP-motor! Båten selges som Special Edition-modell med teakdørk og blått skrog. Prisen med ovenfornevnte motor er 499.000 kroner.

Data

Produsent:Duus Trading AS. Tlf. 37 08 60 00.

Lengde:7,44 m.
Bredde:2,49 m.
Vekt:2000 kg.
Motor:130-300 hk.
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:40 lt.

Kaldt sjøvann - kald melk


Thermoprodukter lanserte sitt nye kjølesystem under utstillingen Allt før Sjøn i Stockholm nylig. Et strømsnilt selvpumpende kjølesystem basert på at kaldt sjøvann skal hjelpe til med kjølingen. De kaller det for Isotherm SP (selvpumpende). En varmeveksler sørger for at kaldt vann pumpes inn og det varme vannet trekkes ut via vasken. Båtens bevegelser hjelper også til å sette prosessen i gang. Prisene vil ligge på ca. kr. 7.500 med vanlig termostat og på ca kr. 10.000 med energispareren Automatic Speed Up.
Norsk importør: Stein Iversen A/S i Sandefjord. Tlf.: 33 45 87 00. Fax: 33 45 80 70.

Kjølekort sparer strøm


Nåværende generasjon båtkjøleskap begynner å bli ganske avanserte når det gjelder å utnytte motorbruk maksimalt og de er utstyrt med følere og termostater for å koble ut strømmen når temperaturen er på det nivå man ønsker. Eldre kjøleskap har ikke disse fordelene og kan være frekke strømbrukere.
En ny svensk oppfinnelse går ut på å montere et kjølekort som regulerer bruken og styrer strømforbruket. Det gjør at kjøleskapet alltid går når motoren er på og strømmen brytes når temperaturen er på + 1 grad C. Kortet passer til så å si alle kjøleskap og er ikke vanskelig å montere. Kortet ble vist for første gang under Stockholmsutstillingen og oppfinneren fortalte at det utarbeides monteringsanvisninger for de forskjellige typene. Introduksjonspris var sv. kr. 1395,
Opplysninger: Søderkyl AB Fritid i Stockholm. Tlf.: 0046 8642 1410070.

Tralle med sykkelhjul


Et sykkelhjul på hver side av en justerbar ramme og en bandstropp. Det er alt som skal til for å få fram jolla eller landstedbåten, enten det nå måtte være til opplagsplass eller bare opp på stranda. Myhrens Jernindustri AS i Eikangervåg lager slipvognen "Lettis" som de viste under Sjøen for alle. Bredden på vognen justeres etter båtens bredde. Så er det bare å kjøre vogna ut i vannet til ramma ligger mot esingen, stramme til bandstroppen og kjøre hele stasen på land. Smart liten sak for hyttefolket til den nette sum av kr. 2.700,-

Data

Båtbredde:100-190 cm.
Max båtvekt:250 kg.
Vognvekt:19,5 kg.
Materiale:aluminium
Produsent:Myhrens Jernindustri AS, tlf: 56 35 31 43.

Morsom og eksklusiv


Skrogene lages i Florida i USA og "pølsene" i Italia. Novurania ansees som noe av det mest eksklusive innen gummibåt og RIB-markedet. Duus Trading AS i Arendal har fattet interesse for båtene og har startet en forsiktig import, foreløpig med to modeller, Equator 360 og 335 DL.
Førstnevnte sto utstilt på Sjøen for alle. En morsom sak som ser ut som en såpekopp med stor fender rundt det hele, med 115 hk. OMC vannjetmotor og rikelig utstyrt til den nette sum av 159.000 kroner. Ikke akkurat noen Rimi-pris for en 12-foter. Men en 12-foter med integrert badeplattform, trimplan og slepekrok for vannski samt full instrumentering og lanterneføring, hører til sjeldenhetene. Til og med egen dørkbelysning fant vi.
I USA selges båtene som lettbåter til store yachter, og da mener vi virkelig store. For det finnes knapt den yacht i Norge som har krankapasitet til å løfte klumpen opp etter hekken. Den vanlige RIB'en 335 DL var noe mer menneskelig i pris, 44.000 kroner uten motor, men allikevel godt over hva man må gi for andre, tilsvarende RIB-størrelser.

Data

Importør:Duus Trading AS, tlf: 37 08 60 00

Lengde:3,65 m.
Bredde:1,93 m.
Vekt:545 kg.
Motor:115 hk. OMC m/vannjet
Pris:kr. 159.000,-

Megapumpe på akslingen


Ericson Safety Pump er en smart oppfinnelse som ble presentert under Sjøen for alle. En pumpe som holder båten flytende til du kommer til land, selv om det er et kjempestort hull i båten. For pumpen benytter seg av motorkraften i og med at den er koblet rett på propellakselen. Den minste pumpa gir 550 liter pr. minutt, eller 33.000 liter i timen ved bare 600 omdreininger!
Det beste av alt er at pumpen starter automatisk å pumpe vann når nivået når propellakslingen. Og man behøver ikke tenke på service og vedlikehold, elektrisk opplegg eller spaker og knapper til å trykke på. Pumpen er bestandig i drift når propellakslingen går og motoren går i forover. Den kan tilpasses akseldiametre fra 25 mm til 70 mm.
Opplysninger: Telmo Control A/S, tlf: 22 67 23 60.

Regale nyheter fra USA


Båtprodusenten Regal i Orlando er ikke blant de største i USA, men bedriften eksporterer mye og de har bygget båter i 27 år. Modellene er mellom 17 og 40 fot, små sportsbåter, sportscruisere og motorcruisere. Nytt for Norge er denne våren en ny sporty weekendbåt, 21 foteren 2150 LSC, skjærgårdsjeepen Destiny 200 og den romslige sportsbåten Ventura 8.3 SC.
Den største av de nye modellene som kommer hit til landet er Commodore 2750, en sporty og rask turbåt vi så på Fort Lauderdale utstillingen i fjor høst. Med luftventilert skrog i et helt nytt konsept skal båten kunne gjøre 32 knop med to Volvo Penta 22 SX diesler a 105 hk eller en KAD 42. Motormontering gjøres i Norge. Båten har stor og velorganisert uteplass, en salong med dinette og en suvelugar forut med bare en fortrekksgardin i mellom. Soveplasser står oppført for åtte personer, men det må kun være i en krisesituasjon! Plassen er forøvrig bra utnyttet og her er mange smarte innredningsdetaljer.
DATA for Commodore 2750:Norsk importør: Svelvik Båt & Motor, tlf.. 33 77 36 97 Fax: 33 77 36 94.

Lengde8,80 m
Bredde3,00 m
Vekt3375 kg
Drivstoff416 liter
Ferskvann102 liter

River i "bøtteplast"


Pioner og Steady får en ny konkurrent fra Fredrikstad-distriktet, nemlig Rotostøp AS som skal produsere nykomlingen River 345. En spennende båt som skal egne seg godt til såvel slepejolle, landstedbåt som til jakt og fiske. Båten kan minne litt om Steady i design, men har et langt slankere baugparti og en markert V-bunn. Båten er selvlensende. Innfelte bære-/gripehåndtak på siden var en smart detalj, likeledes skumbelegget på toftene (ekstrautstyr). Anbefalt motorstørrelse er opp til 15 hk. og maks last er fire personer. Prototypen som sto utstilt på Sjøen for alle var i glassfiber, og vi er spent på å se hvordan finishen blir på rotasjonstøpen.

Data

Produsent: Rotostøp AS, tlf: 69 34 50 77.

Lengde:3,45 m.
Bredde:1,52 m.
Vekt:95 kg.
Pris:kr.12.285,-

Sleipner best i test


Tysklands største båtblad Boote har gjennomført en test av baugpropeller. Hele tre størrelsesområder er testet: opptil 3 kw, 5,3 kw og 8 kw. Sleipners Sidepowerpropeller kom meget bra ut av testene mens Engbo/Volvo kom lengre ned på listen. Når tyskerne tester, gjør de det meget grundig. Propellene ble montert i en testrigg, og alle verdier ble målt med hjelp av vitenskapelig personale og topp teknisk måleutstyr.

Eksotiske posesupper


Fire nye og eksotiske supper fra forskjellige verdensdeler er nå puttet inn i Toros poser. En med kinesisk vri, kalt Chiang Jiang, en fransk løksuppe, en italiensk minestrone og en meksikansk toamatsuppe med chilli. Vi har suppet oss gjennom alle sammen og vil gi ros til den første kinasuppen. Den var virkelig god og spennende på smak. Løksuppen passer ikke så godt ombord da den må gratineres i komfyr. Minestronen synes vi vi kjenner fra før, og den meksikanske tomatsuppen var litt skarpere enn vi er vant med.

Nye natemasser for Norge


Thiodikt og Thioflex er selvvulkaniserende gummisementer av tokomponenttype som har vært brukt i våre naboland i en årrekke. Nå er de kommet på det norske markedet. Produktene har de samme egenskapene, men har forskjellig konsistens og bruksområder. Thiodikt er en flytende pasta spesielt beregnet for fuging på horisontale overflater og den egner seg også godt til nating av båtdekk. Thioflex er en tykkere pasta for tetning og fuger i hellende plan.
Begge produktene hefter ifølge importøren effektivt til tre, glass, tegl, betong, stål og de fleste typer metall og plast og er resistent mot så å si alle oljer, syrer, alkalier, bensin og andre løsemidler samt salt og ferskvann, vær og uvær. Pastaene legges på med sparkel eller kittpistol i så tykke lag man ønsker og skal herde uten å krympe. Fås i fargene sort og grå i en og fem kilos pakninger. Thioflex finnes også på 140 grams tube.
Opplysninger: West System Norge A/S i Oslo, tlf.: 22 23 35 00. Fax: 22 18 06 04.

Ny turbo til 41'en


Volvo Penta har utviklet en ny turbo som passer til marinedieslene 41A og 41B. Den nye turboen begynner å lade ved lavere turtall, noe som gir en adskillig bedre akselerasjonseffekt, en forddel, spesielt der motoren allerede har problemer med å få båten i plan med økt last. Også for halvplanere vil en forbedret turbo være gunstig fordi effekten øker i marsjfartsområdet der belastningen er størst. Ytterligere opplysninger: Volvo Penta. Tlf. 66 81 85 00

Spak med clutch


TX SLT-serie av toppmonterte tospaks gass og gearkontroll er konstruert med et spesielt clutch-system som gjør at gasspaken alltid står i samme posisjon, uansett fjærbelastning eller vibrasjoner i båten. Dette har ofte vært et problem på båter der man har måttet benytte en skrue for å justere friksjonen på gassspaken slik at den skal holde seg i posisjon, men som også har ført til at gassen blir ekstra hard å operere.
TX-kontrollen er like lett å håndtere, men det er kun bevegelser i gasspaken som regulerer gasspådraget, og ingen andre ytre påvirkninger. Kontrollen virker solid bygget opp. Den kan godt benyttes ved doble styreposisjoner. Prisen er en del høyere enn vanlige kontroller, men er likevel blitt foretrukket i stor grad i den kommersielle fiskeflåten.
Produsent: TX Controls, Sverige. Tlf: 0046 31 89 44 50.

Vannjet med rorkult


Nå kan man få et tilleggssett til vannjetpåhengere fra Mercury og Mariner som gjør at de kan styres med rorkult. Det er motorer i området 30-80 hk. settet er laget for. 20-hesteren kommer med rorkult som standard.

Volvo og Ladac


Volvo Penta og Ladac Products har inngått samarbeidsavtale. Volvo skal gjennom sitt QL-program selge noen ladere fra Ladac på verdensmarkedet. Dette gjelder i første omgang vanlige 220 volt-12 volts marineladere som også er godkjent for livbåtflåten. Ladacs laderegulator inngår ikke i avtalen med det første. I første omgang selges laderne under Ladac-navnet, men det er meningen at de skal utstyres med QL-logoen til Volvo Penta etter hvert.