utgave nr 8 2001

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

"Alt-i-ett" pakke

Nå kan man koble sammen GPS, ekkolodd, autopilot, kartplotter og radar fra Raymarine (tidligere Raytheon) med én kabel, en såkalt HSB (High Speed Bus). I realiteten kan man lese av bildene fra alle instrumentene på én skjerm, uavhengig av hvilket instrument den tilhører.

Av Hans Due
High Speed Bus er ikke nytt, men Teleflex, som Raymarine samarbeider med, har utviklet teknologien videre til det de kaller HSB2. Dette, sammen med den nye protokollen for at instrumenter skal kunne snakke sammen - NMEA 2000, gjør at man for det første sparer hundrevis av meter med ledninger om bord i større fritidsbåter, og man kan huke på nye instrumenter hvor som helst i systemet ved å sette inn et T-stykke på HSB-kabelen. Dessuten kan man benytte hvert sitt instruments skjerm om hverandre. Monterer man for eksempel radarskjerm ved styreposisjonen, kartplotter ned under dekk ved et kartbord og ekkoloddskjermen på flybridgen, kan man hvor som helst man befinner seg skifte mellom de tre forskjellige instrumenter på hvilken som helst skjerm.
Man har også utviklet såkalt "overlay". Det vil si at man kan legge radarbildet oppå kartplotterbildet og dermed få all annen skipstrafikk og deres bevegelser tegnet inn på bildet. Eller man kan dele opp skjermen i to bilder der man har radarbildet på den ene halvparten av skjermen og kartplotter eller ekkolodd på den andre halvdelen.

Herder og heft

Limprodusenten CASCO har lansert tre nye lim- og fugemasser for tre- og plastbåter. Fugemassen CASCO Marin & Teknikk fungerer både som lim og fugemasse og er beregnet for alt fra nating av dekk og skipsgulv, tetting rundt vinduer, og tetting rundt skroggjennomføringer. Fugemassen leveres i sort, hvitt, grått og brunt, samt i murstein- og trefarge.
For trekomponenter har CASCO utviklet CASCO Marin, et to-komponent spesiallim for treverk og trebåter som skal egne seg for både liming av tre mot tre og tre og mot metall eller kunststoff. Limet skal også kunne brukes i miljøer der limfugen står permanent under vann, men må da beskyttes med vannfast lakk eller maling. Limet har en herdetid på ett døgn.
Også egnet for treverk i fuktige miljøer er CASCOs polyurethan en-komponent trelim som herder ved hjelp av luftfuktigheten eller tilført fuktighet og er fritt for løsemidler.
Opplysninger: Akzo Nobel Dekorativ AS, Kolbotn, telefon 66 81 94 00.

Tåke slukker brann

Fogmaker er et nytt slukkealternativ til Halon-anlegg i båt. Miljøkravene til brannslukningsutstyr er skjerpet de siste årene. Det svenskproduserte brannslukkingssystemet Fogmaker, som er basert på rent vann under høyt trykk, imøtegår disse. Standard marineutgave leveres med 2,2 liters vannbeholder med 100 bars trykk. Vannet sprøytes ut gjennom dyser som er plassert ved punkter der brann lett kan oppstå, eksempelvis i motorrom. Tømningstiden med fire dyser er ca. 40 sekunder. Utstyret kan ifølge leverandøren BusSupply AS i Bergen leveres i forskjellige størrelser og egner seg for båter inntil 15 meters lengde.
Flere opplysninger får du hos BusSupply AS ved Audun Blomberg i Bergen, telefon 55 39 18 00, Internett: www.fogmaker.se

Fiks fortøyning

Det er lansert mange konkurrenter og fikse varianter til den konvensjonelle bergbolten for å fortøye i uthavn, uten at den gamle kilen er blitt umoderne. Denne nye wirevarianten er utviklet av folk med kjennskap til fjellklatrerteknologi, så sikkerheten burde være ivaretatt. ”Wire-kilen” fungerer ved at man legger aluminiumskilen ned i en passende sprekk, og fester fortøyningen til øyet/kausen. Med et lite rykk den andre veien, skal kilen løsne. Wiren er syrefast.
Opplysninger: Flak AS, tlf.: 38 05 66 00. På Internett: www.fortoyning.no.

Rorekord over Stillehavet

Den 54 år gamle briten Jim Shekhdar liker å ta årene fatt. Nå har han som førstemann rodd over Stillehavet uten assistanse fra Peru til Australia. En reise på 17 400 kilometer som tok ham 274 dager. Innspurten var ikke uten dramatikk. Båtens hans som var syv meter lang gikk rundt og han måtte svømme de siste 150 metrene for å komme i mål. Underveis holdt han dessuten på å kollidere med en oljetanker. Han har også stadig ”klint” med kåte haier, men han syntes ikke det var særlig problematisk. De holdt seg jo på utsiden av farkosten. Sykloner, 12 meters bølger og brennende hete i flere måneder stoppet ham helt fra å ro videre. Takket være en ferskvannsmaskin overlevde han.
Etter hjemkomsten anbefaler Jim alle å gjøre noe tilsvarende for bedre helse. Han påstår at han er helt kvitt sine psoriasisproblemer, blodtrykket er halvert og trivselsvekten er på plass.

Rull ut, rull inn!

The Reel er en ankerline på rull som kan være et hendig alternativ til den mer uhåndterlige ”vasen” av ankertau eller blytung kjetting. Rullen har en diameter på 400 mm og en båndlengde på 25 meter. Bruddstyrken er på 2000 kp. Ankerlinerullen egner seg for montering på pulpit’er, pushpit’er, i stuerom osv. The Reel selges gjennom Byggplast-forretningene og koster ca. 1.690 kroner.

Soldansere med volum

Verdens største båtprodusent, SeaRay i USA, hadde nylig flere europapremierer på sine 2001 – modeller. En av de ”hotteste” var 280 Sundancer. Sundancer-familien omfatter båter fra 24 til 63 fot og 28 foteren er en sterk videreutvikling og raffinering av tidligere 270 Sundancer.

AV ANNE MARIT KLOKK
Den nye 28 foteren har et enormt bovolum med fire til seks soveplasser (hvis man rer opp i salongen). Mellom sovelugaren forut og salongen er det kun en fortrekksgardin. Dette er meget plassbesparende, men passer kanskje ikke alle hundre prosent! Byssa er under dekk til styrbord og er nokså begrenset sammenlignet med det vi er vant til fra norske båter.

      Det er gjort mye med innredning og design fra den forrige modellen som var litt blass og ”kjedelig”.
Bl.a. er den utstyrt med en del vakkert bearbeidet treverk mot tidligere kalde materialer. Uteplassen er meget delikat og tiltalende med ren hvit hardplast i myke puter og madrasser som man kan gjøre om fra sitte- til liggeløsninger. Førerplassen er velorganisert og ”strømlinjeformet” med god plass til instrumentering. Det er dessuten bra landstrømopplegg som gjør at man kan ligge i havn i dagevis uten bekymringer. Standardutstyret er såpass omfattende at du nesten kan dra rett på sjøen. Motoralternativene er mange, om man velger bensin eller diesel, en eller to.
-Vi kommer i år til å satse på SeaRays modeller fra 26 fot og nedover, sier Tom Karlsen som driver Husvikholmen Marina i Drøbak og er ny importør av SeaRay. - Men 28 foteren er et aktuelt alternativ for Norge neste år i tillegg til den andre store nyheten fra produsenten i år, Sundancer 410, sier han. Vi møttes under Sea Rays’ store presentasjon som hvert år foregår i Syd Frankrike vest for Cannes. Sundancer 410 er en fantastisk luksuriøs soldanser i storbåtklassen, med alle fasiliteter og et enormt bopotensiale.
Norsk importør: Husvikholmen Marina A/S i Drøbak. Tlf.: 64 93 42 05

Sportsbrille for de fartskåte

”Evil eye” kaller Adidas denne nye sportsbrillen som skal passe perfekt for øyebeskyttelse innen fartsfylte idretter så som ski-og vannsport, sykling, båtkjøring og motorsykling. Tårer, svette, sol, støv og vann er alt sammen faktorer som kan forstyrre konsentrasjonen som her kreves. Disse ”grusomme” brillene har anti-dugg-belegg på linsene, ventileringsspalter i innfatningen og utskiftbare glass for bedre sikt. De har dessuten regulerbare stenger og nesebro og to innfatningsstørrelser. Prisen er kr. 1 495,-.
Opplysninger: Silhouette Norge A/S. Tlf.: 22 80 42 40.

Super-VHFer fra Raymarine

To nye VHFer fra Raymarine dukker opp i forretningene i løpet av sommeren/høsten. Det er alt fra den enkle VHFen med modellbetegnelse RAY215E til den superavanserte klasse-D DSC RAY230E som også kan ha innebygget mobiltelefon ved siden av VHF.

Den enkleste varianten, RAY215E er en standard VHF som kan oppgraderes til klasse-D DSC som i realiteten er GMDSS (Global Marine Distress and Safety System). DSC står for øvrig for digitalt selcall.
Stasjonen har et enkelt håndsett med knapp for sending, men kan utvides til to håndsett med interkom, men da må det andre håndsettet være med funksjonstaster og lesevindu. Det er tilkobling for andre apparater gjennom en NMEA-inngang, hvilket vil si at man kan koble til en GPS som da gjør apparatet i stand til å sende posisjonen din når du trykker på nødknappen.
Apparatet har innebygget lyttefunksjon for kanal 70, og inntil 10 digital selcall-numre kan lagres i stasjonen. Man kan også foreta gruppeanrop til andre VHFer med digital selcall. I tillegg har apparatet såkalt tri-watch, det vil si at den lytter på tre kanaler samtidig, kanal 16 (nødkanalen), kanal 9 og en valgfri kanal.
Den mest avanserte av de nye VHFene har modellbetegnelse Ray230E, og på denne stasjonen kan man i tillegg til funksjonene på Ray215E også tilkoble et tredje håndsett med full interkom mellom håndsettene. Selve basestasjonen kan monteres ute av syne, og det følger med separat høyttaler med egen forsterker og volumkontroll innebygget. Som ekstrautstyr på denne kan man også få en 2 Watts GSM mobiltelefonenhet som gjør at man kan benytte VHFen både som tradisjonell VHF og som vanlig mobiltelefon med kraftig utgangseffekt.

Et stikk mot myggen

Mygg og andre flyvende småkryp kan bli svært oppmerksomhetskrevende i store nok mengder. Trivselen innendørs øker om man klarer å holde de zzzummende gjestene utenfor hus og båt. Beiersdorf har utviklet et insektnett som festes enkelt rundt dørene og vinduene med en medfølgende tape. Tesa Solnet er beregnet for vinduer og ventiler og holder insektene ute samtidig som det skal redusere solbleking av møbler og refleksjoner i TV-skjermer osv. med inntil 75 prosent. Til dører fungerer Tesa Lamel Insektnet på tilsvarende måte.
Produktene er tilgjengelig hos de største byggevarekjedene. Ytterligere opplysninger får du hos Beiersdrof i Danmark, telefon 00 45 99 81 00, e-post: oliver.schrader@bdf.dk

Komfortabel 38 foter

Vågen båtbyggeri AS på Aukra i Romsdal har bygget trebåter i nærmere 25 år og er nå i markedet med en sterkt ombygget utgave av tidligere Norline 36. Skroget er forlenget, kjølen fjernet, det er bygget integrert badeplattform, skroget er forhøyet i akterskipet og overbygget er forlenget med 50 cm.
Resultatet, er i følge båtbygger Jan Knutsen, blitt meget bra og interessen er stor allerede før markedsføringstiltak er satt i gang. Det er lagt vekt på komfort både i innredning, motorrom og utstyrsrom. Innvendige høyder er fra 2 m til 1,95 m. Motorrommet er romslig med mulighet til å gå rundt motoren for stell og vedlikehold.
Innredningen har tre doble sovelugarer. Toalettrommet har dusj og er flislagt. I salongen oppe er det en sittegruppe med plass til 6 personer rundt et stort bord.
Styreposisjonen inne har rikelig plass til elektroniske hjelpemidler. Ute er det teak på alle dekksflater. Båten er bygget med kjernemateriell i fribord og overbygg og er vinterisolert og har isolerglass i vinduer for et kondensfritt miljø. Det kommer en flybridgeversjon utpå sommeren, Vaagen 38 skal presenteres for publikum i løpet av sesongen. Det planlegges dessuten en 35 foter i kombiversjon. Følg byggingen på våre nettsider: www.vaagenbaat.no

Lang og rask!

Denne langslanke skapningen med flybridge, Yara, er tegnet av Luiz de Basto i Miami. Den 41,7 meter lange lekkerheten er utviklet sammen med eksperten Frank Mulder, og har alle bekvemmeligheter som hører hjemme i en superyacht. Farten: Over 60 knop hevder designeren og påberoper seg at dette blir den første ”standardbåten” i denne størrelsen som går så fort! Kunden er europeisk. Du finner Yara og flere lekre båter på Internettadressen: https://www.luizdebasto.com/

Liggende kjøleboks

En ny type kjøleboks utformet som en skuff, åpner muligheter for plassering andre steder ombord enn de tradisjonelle. 36 literen er flat og dyp og kan enkelt plasseres på flybridge, på uteplassen eller innpasses i mindre båter som daycruisere og skjærgårdsjeeper. Døren vippes ned og varene legges i skuffen som man kan trekke ut.
Innbygningsmålene er 440 mm bredde x 670 mm dybde x 250 mm høyde. Har man ikke plass nok i dybden, kan kompressoren (Danfoss) hektes av og plasseres et annet sted innen en meter. Da vil boksen bare bygge 500 mm på langs. Prisen for denne kjøleskuffen er kr 7 150.
Opplysninger: Tlf. 33 42 00 90. Internett: www.termomarin.no