utgave nr 8 2003

GPS med kart

Publisert Sist oppdatert

Nobelpris til Linge
Lørdag 24. mai hadde båtkonstruktør Jan Herman Linge storfint besøk hjemme i
Asker. Kong Harald og eks-kong Konstantin av Hellas hedret 81-åringen for hans
unike innsats for seilsporten og overrakte Beppe Croce-prisen, som er
seilsportens Nobelpris. Fra før er Linge utnevnt til Ridder av 1. klasse av St.
Olavs orden for sitt arbeid som designer. Han er dessuten også hedret av kong
Harald med det internasjonale seilforbundets ISAF's gullmedalje for sin innsats
i seilsportens tjeneste.
Jan Herman Linge har i tillegg til å ha skapt en rekke internasjonalt kjente
seilbåter konstruert en rekke motorbåter. Mest kjent er Fjord-, Draco- og
Windymodeller for fritidsflåten, men motortorpedobåten Nasty er i en klasse for
seg.
Vi gratulerer!

Konvoi med nybåt
Fem splitter nye Skilsø-båter ble hentet fra båtbyggeriet i Arendal i slutten
av april måned. Samtlige var hjemmehørende i Østfold, og det ble en flott tur
hjem med splitter nye båter for de stolte mannskaper. Fra v: Nybakte båteiere,
Cato Thøgersen og Erik Nordum. Lengst til h: Daglig leder av Skilsø
Baatbyggeri, Frode Johansen.

Sjøvett i praksis

Det var stor stemning da klasse 4a ved Lilleaker skole fikk oppleve sjøvett i
praksis. Etter teori i klasserommet tidlig på dagen ble teori til praksis
sammen med Sjøfartsdirektoratets underavdeling for sjøvett og
Redningsselskapets 11. distrikt. Tre marinegaster fra befalsskolen på
Karljohansvern i Horten sørget for korrekt bekledning i form av redningsvester
til alle, men også det innenfor vesten fikk sitt. Både pølser og brus ble delt
ut.

Båtrace på Mjøsa

Norges største innsjø, Mjøsa, blir en fartsfylt arena i tiden fra 1. til 3.
august. Da skal nemlig Hedmark idrettskrets arrangere offshore-løp på innsjøen.
Arrangørene har fått tillatelse til å kjøre løp under forutsetning av de tar
hensyn til fuglelivet i området og at de har beredskapsplaner klare dersom det
skulle oppstå bensin eller oljesøl, melder Nynorsk Pressekontor.

KatamaRana

I Mo i Rana finnes en heller spesiell katamaran, men eieren er lei. - Jeg har
satt på alt for stor motor. Den suger seg fast i havet, sier en heller oppgitt
Jon Dagfinn Larsen på telefon fra Mo I Rana. Og det kan vi forstå, for den 22
fot lange og tre meter brede katamaranen er tross alt bestykket med en 225
hesters utenbordsmotor, og de har jo en tendens til å ville veie litt. Nå gjør
aluminiumsbåten mellom 25 og 30 knop.
Båten er et halvfabrikat, og Larsen har blant annet bygget innredningen.
Lattermildt innrømmer han at prosjektet nok ikke var det helt store.

En god begynnelse?

Noen vil hevde at dette er en god begynnelse. At det er trist med alle disse
trebåtene som ligger og trekker vann. De som mener at tre egner seg best i
peisen. For mange er likevel bildet en tragedie, for trebåter skal glede og for
disse er en ødelagt trebåt en tragedie. En ting er sikkert, å bruke de som
vegsperring slik som denne er definitivt helt feil bruk.

Endelig gjestehavn i Oslo
Det var på tide. Endelig har vi fått en gjestehavn med skikkelig kapasitet
innenfor Drøbak. Det er Herbern Marina på Aker Brygge som har slått til med en
diger utvidelse. Nå er det 80 nye faste plasser (og fremdeles finnes det noen
ledige), men best av alt er at det er minst 100 nye gjesteplasser der.
Herbern har sett på hvordan de gjør det lenger mot sør og har gått vekk fra
faste båser. I stedet er det lagt ut et stor antall bøyer med høyt skaft, slik
at de blir lettere å få tak i. Så kan man ligge med baugen mot land og med
akterfeste, eller omvendt. Det øker kapasiteten vesentlig.
Og så har de gått bort fra det lite populære parkometersystemet. Nå koster det
100 kroner å legge til om dagen, og da kan du ligge i 16 timer, fra klokken
åtte om morgenen til midnatt. Det går selvsagt an å overnatte. Da er prisen kr
180 for en 20 fots båt, stigende til kr 310 dersom du ankommer med 60 fot.
I september blir en diger, flytende plattform klar. Den skal inneholde
havnekontor og verksted, og i kjelleren blir det dusj, toaletter, vaskemaskiner
og tørketromler.
Og så ligger man jo midt i Smørøyet, da. Og hva med folk i Fjorden? Skal man ha
en helaften i hovedstaden blir det fort billigere å bruke båten som hotell på
Aker Brygge enn å ta drosje hjem om natten.
Av Jon Winge

Verdens største hurtigrute
M/S "Midnatsol", som tilhører Troms Fylkes Dampskipsselskab, er den nyeste
tilveksten til våre hurtigruteskip. Den nye "Midnatsol" er også verdens største
hurtigrute med sine 16 151 brutto register tonn og med en lengde på 137 meter.
Med sine åtte "etasjer" ruver den godt i havnene den besøker.
"Midnatsol" er bygget ved Fosen mek. Verksted til den nette sum av 750 mill
kroner. Den kan ta 823 passasjerer fordelt på 305 lugarer og den har plass til
45 biler. "Midnatsol" er et prektig skip, der rederiet også har satset mye på
kunstnerisk utsmykning. Med innkjøp av moderne norsk og samisk kunst for fem
mill kroner er den nesten som et flytende kunstgalleri. Skipet ble satt inn i
ordinær rute 15. april og på sin presentasjonstur langs kysten fikk tusenvis av
mennesker anledning til å se nærmere på båten.
Dette er ellers den fjerde hurtigruten som bærer dette navnet etter at den
første "Midnatsol" som tilhørte bergensrederiet BDS, ble bygget i 1910.

Shetlandsbussen 60 år
"Velkommen ombord i et stykke levende krigshistorie", hilser Shetlandsbussens
venner i en folder som i sommer vil bli levert ut til mange tusen nordmenn som
benytter anledningen til et besøk ombord i den svært velholdte 60-årige skuta.
Svein Gravdal fra Stord har hatt Hitra som arbeids- og oppholdssted et lite år
og kan fortelle om grundig oppussing i vinter før det flytende krigsmuseet la
ut på en lengre turne nordover til Ålesund, som var en viktig sentral for den
allierte trafikken over Nordsjøen i krigsårene. Da okkupasjonsmakten for alvor
oppdaget hva samferdselen over havområdet betydde for motstanden i Norge, ble
gamle skøyter for farlige å benytte og man fikk tre hurtige "busser" i gave fra
USA. Disse utførte 115 tokt Shetland – Norge, hentet flyktninger og satte i
land agenter og utstyr.
"Hitra" ble i 1981 funnet halvt nedsunket og i svært dårlig kondisjon i
Sverige, men ble med entusiasters pengevilje og godt arbeid fra Oma Baatbyggeri
på Stord satt i stand. Frigjøringsdagen 8. mai 1987 ble båten overlevert
Sjøforsvaret og har Marinemuseet som formell eier. Ombord er våpen og utstyr
ellers slik det var da båten ble satt i operativ tjeneste 31. mars 1943.
Skroget er i kanadisk furu på eikespant og er fremdeles så godt som i
originalversjon. Bare noen få bord er blitt skiftet.
– Når vi har åpent skip, er det dager vi har hatt tett på 1000 personer om
bord. Interessen for "Hitra" er stor langs kysten, opplyser Gravdal. Båten har
på sin turne i sommer, som også omfatter Sørlandet, et mannskap på åtte. I
tillegg til sin rent museale gjerning, blir den tidligere Shetlandsbussen også
flittig brukt i sjøvettarbeide.

Skøyte nummer 125 i farta
Redningsselskapets nyeste og mest moderne skøyte RS 125 heter "Det Norske
Veritas". Med fiskeriministeren og to tusen mennesker til stede ble den nye
skøyta døpt den 4. juni. Det er gjennom et nært samarbeid mellom
Redningsselskapet og Det Norske Veritas at ideen om skøyta er utviklet,
konkretisert og finansiert.
Skøyta er 22,5 meter lang, den har en totalvekt på 87,2 tonn, 4000 hk
maskineri og er bygget i aluminium hos Båtservice Mandal A/S. Den er det første
fartøyet i "Fosen-klassen" og det er Amble og Stokke A/S som står for
konstruksjonen. Den skal først stasjoneres i Farsund og siden ha hjemmehavn i
Kristiansund.