utgave nr 6 1997

Fra akterdrev til påhenger på brakett

Publisert Sist oppdatert

Fra akterdrev til påhenger på brakett:


Effektøkning!


En effektøkning på hele 152% ble resultatet etter å ha byttet ut en gammel, slitt innenbordsmotor med påhenger på brakett.


Tekst og foto: Hans Due

En båteier i Holmestrand var klar for båtsesongen med sin gamle 17 fots Draco fra midten - eller slutten - av 70-årene. Men motoren sto i sju steiner. Den gamle Volvo Penta-motoren på 115 hk med akterdrev ville ikke mer. Gjennom mange år hadde den slitt seg fram, men nå var det definitivt slutt. Gode råd var dyre, og dyrt ble det også å skifte motor, men eieren ville ha sin gamle båt.

Ny rigg

På Båtsenteret i Holmestrand ble båteieren enig med mekaniker Frank Nielsen om å prøve noe nytt. Rive ut den gamle motoren og drevet, støpe igjen akterspeilet, montere på en brakett og en ny påhengsmotor. Vi har tidligere skrevet om en kar som gjorde omtrent det samme, bortsett fra at han skar ut en del av akterspeilet og støpte en motorbrønn til påhengeren. En forvandling som var meget vellykket.
Etter noen undersøkelser, fant man et firma på Sørlandet som solgte braketter i et lite antall, men de hadde brakett som kunne passe båten. Frank Nielsen satte igang og rev ut den gamle motoren, skar til kryssfinerplater som passet i hullene etter drev og gjennomføringer, og støpte dem fast med glassfiber og polyester både på innsiden og utsiden. Deretter ble akterspeilet lakkert med Bengalakk i samme farge som skroget. Fargen ble blandet hos den lokale fargehandelen etter at de hadde foretatt måling av den ekesisterende farge.

Brakett og påhenger

Braketten ble montert på hekken. Ny styring, kabler, kontrollboks og instrumenter måtte inn, og nytt dashbord skjæres ut. Ny bensintank ble bestilt etter mål fra Industri Lambertseter, og en 100 hk. Yamaha ProV påhenger ble bestilt.
Etter litt beregninger, monterte Nielsen motoren slik at antikavitasjonsplaten kom ca. 3-4 cm. over akterspeilet siden propellen nå var flyttet ca. en halvmeter aktenfor akterspeilet, og hekkbølgen ville komme en del høyere enn i avslutningen av akterspeilet. Første prøvekjøring ga bra resultat, men motoren måtte heves enda mer. Ytterligere 12 centimeter, viste det seg.

Effektøkning

Da Båtmagasinet var med på prøvekjøringen etter justeringen, radarmålte vi en toppfart på 38 knop med tre velvoksne karer ombord. Det er en effektøkning på hele 152 prosent! Og det med en motor som skal yte 15 hk. mindre enn den gamle. Båten gikk dessuten usedvanlig stødig og stabilt, selv om den på lav hastighet nok gikk noe dypere i sjøen med akterenden enn tidligere. Støynivået var også adskillig forbedret. Frank Nielsen hadde dagen før målt 40,7 knop på GPS, men da var han alene ombord.
En slik ombygging vil naturlig nok koste en del penger, siden det er en ny motor med i bildet. Veiledende utsalgspris for Yamahaen er drøyt 80.000 kroner. I tillegg kommer brakett, tank og arbeidet. Til sammen blir dette en utskifting som kommer kunde på ca. 100.000 kroner. Sluttresultatet har vist seg å være vellykket, så vi får tro at båteieren blir fornøyd.