utgave nr 6 2

Brukt-test: Draco Styling 2400

Publisert Sist oppdatert

Brukt-test Draco Styling 2400

Romslig for to

Det har vært sparsomt med Lingebåter i denne serien.Her kommer en av hans mest vellykkede båter, en Draco 2400 Styling fra 1987. En gammel traver som fortsatt holder mål.

Av Jon Winge

Konsept

Dette er en sportsbåt med vekt på farts- og sjøegenskaper. Den ble egentlig markedsført som familiebåt, likevel er dette en utpreget tomannsbåt. Det er typisk at mange Styling’er i dag eies og brukes av godt voksne par.
Et skrog på 24 fot setter klare grenser for hva man kan få plass til. Linge og Draco satset på en løsning med ordentlige bomuligheter under dekk, og klarte det uten at det gikk på bekostning av uteplassen. Båten har nemlig både salong med U-sofa og dobbelt stikkøye – altså fire køyeplasser, egentlig. Den har dessuten et trangt, men fullt funksjonelt toalett. Mer er det neppe mulig å få ut av en 24-foter.

Uteplass

Dekket er skikkelig sklisikret, og pulpiten er fin. Andre konstruktører ville kanskje ofret litt av bredden på dollbordene for å vinne salongvolum, men ikke Linge. Her kan man bevege seg trygt. Når man entrer båten fra siden, er det naturlig å gripe i vindskjermen, som er solid nok til det, men når man skal ned i cockpiten, er man henvist til å trå på putene. Det gjelder også entring over den solide badeplattformen akterut.
Båten har tre seter i fartsretningen, en benk aktenom førerplassen og en sofa akterut med forlengelse langskips til babord. Her er det faktisk sitteplass til ti personer! Det er riktig nok kun plass til fire rundt det lille cockpitbordet, men det får hjelp av et klaffebord til styrbord, så her kan man holde fest!
Hele uteplassen gjøres om til ”dekksalong” med full ståhøyde ved hjelp av en todelt kalesje med store vinduer, og mange Styling-eiere sover her ute når det passer slik. Ved hjelp av det løse cockpitbordet, samt noen puter og stenger, kan nemlig hele den aktre delen av cockpiten gjøres om til seng. Skulle jeg i det hele tatt ha noe å bemerke, måtte det være at uteplassen virker litt for ”hardstappa”.

Sjøegenskaper

Da jeg var utpå, var det smul sjø, så jeg får trekke på erfaringene fra en hardtest senhøstes 1985. Den foregikk med en fabrikkny båt, i rotete kuling- og strømsjø. Vi gikk for fulle skafter og hoppet fra bølge til bølge. Sjøen sto over båten flere ganger, men ned av planet var det aldri nødvendig å gå. Her kan man stå på så mye man tør; båten tilgir det meste, og den lar seg sjelden overraske. Et problem den gang var at bensintanken løsnet, og det er ille. Som et resultat av dette forbedret Draco innfestingen, og på dagens testbåt var alt i orden.
Under manøvrering i sakte fart jager båten som ventet og krever derfor en del rorarbeid for å holdes på kurs.

Under dekk

Det er lett å glemme at dette kun er 24 fot, og jeg griper meg stadig i å sammenligne med Windy 27 fra samme epoke, en båt med vesentlig større volum, uten at den hadde særlig bedre plass.
Dette er jo egentlig en daycruiser! Likevel har de fått til en ordentlig salong, selv om den er liten. En hyggelig U-sofa gir rom for minst fire til bords.
Jeg skal ikke påstå det, men jeg tror Eivind Amble var først ute med dobbeltkøye under førerplass/passasjersete i sin Fjord Weekender, men også Linge har gjort bruk av denne meget vellykkede løsningen. Her om bord kan faktisk to voksne mennesker tilbringe natten – bak lukket dør til og med. U-sofaen i salongen kan dessuten gjøres om til dobbeltkøye, men hvor skal vi da gjøre av bagasje etc? Det finnes sikkert fortsatt familier som klarer å organisere seg så godt at båtlivet fungerer på denne måten, men jeg tror de forsvinner med denne generasjonen. Nå skal det mer til, men fremdeles er Draco 2400 Styling et utmerket feriealternativ for to.
De store glassflatene i overbygget, samt ut mot cockpiten, gir masse lys under dekk, og det er dessuten nok av fornuftig plasserte kunstige lyskilder.

Bysse og toalett

Byssa er på tradisjonelt vis plassert på babord side i cockpiten, men kokken vil blokkere passasjen mellom ute- og inneplass. Bysse er kanskje et litt for pretensiøst ord, la oss heller si at båten har koke- og oppvaskmuligheter. Under passasjersetet er det montert et to-bluss gassapparat. Platen aktenom setet kan vippes akterover og støttes opp slik at vi får en viss benkeplass til avsetting, selv når oppvaskkummen er i bruk. Den er stor nok til formålet. Nedenfor finnes det en seksjon med skuff og to små skap til redskaper, bestikk og kokekar.
Det er nesten utrolig at det er blitt plass til et fullverdig toalettrom med vask i denne båten, selv om det ikke av de største. Men vi må passe på å trekke for gardinene, også mot cockpiten, dersom vi ønsker privatliv her inne. Båten har til og med septiktank. På tidligere versjoner skjedde adkomsten gjennom skyvedør, mens dette eksemplaret, som er fra 1987, hadde vanlig hengslet dør. Jeg er usikker på om dette er noen forbedring.

Bygging, materialer og teknikk

Båten er fra en periode hvor vi trodde vi var best i verden til å bygge båter – kanskje med et snev av sannhet bak også. Draco var da blant de store navn, både hjemme og ute, men deres tid var på hell. Der man på 1970-tallet kjælte med teaken rundt om i norske båtbyggerier, begynte man på 1980-tallet å skjære ned på kostnadene, både i arbeidstimer og materialer. Løsningene blir enklere og fremfor alt mindre tidkrevende å produsere. Det betyr ikke i og for seg at båtene ble dårligere, men de ble mindre ”gedigne”.
Draco 2400 Styling er et interessant eksempel, med skaitrekk, plast dørkbelegg og limte tepper. Og til og med plastlaminerte overflater her og der. Linge har nok vært meget bevisst på dette, og som den stilsikre herren han alltid har vært, sørget han for å la det hele munne ut i et samlende designmessig uttrykk. Vellykket den gang, og fremdeles tiltalende. Båten innevarslet en ny epoke, likevel ble det lagt vekt på fin design og fargekombinasjoner. Og litt ekstra ble det jo råd til, for eksempel tekstiltrukne paneler i dørene.
Styling’en har tokrets elektrisk anlegg som er vesentlig bedre lagt opp og har bedre komponenter enn sammenlignbare norske båter fra denne epoken.
Båten er generelt solid bygget og etter så mange år, henger den godt sammen. En gammel Draco er intet dårlig bruktbåtvalg, og Styling'en er etter min mening noe av det beste.

Fremdrift

De tidligste Styling’ene ble levert med en 205 hk V-6’er fra Mercruiser, men siden gikk Draco over til V-8’ere fra Volvo Penta. Dagens testbåt har denne motorløsningen, på 225 hk, basert på GMs 350-blokk, og det gir krefter i massevis, men ikke høyere toppfart. Vi målte 29,4 knop den gang i 1985, mens dagens båt også går i ca 29 knop. Forklaringen ligger nok i at den første båten var fabrikkny, mens dette er en velbrukt båt som er fullt utstyrt, og derfor en del kilo tyngre.
Drevløsningen passer perfekt til denne båten, men ”powertrimmen” er ikke tilstrekkelig til å få båten til å gå pent. Den relativt skarpe V-bunnen gjør skroget følsomt overfor skjev belastning, så det er nødvending med separate trimplan – som må brukes med forstand.
Motoren er like gammel som båten, og den oppfører seg helt eksemplarisk. Installasjonen er proff, og med den gode isolasjonen som Draco etter hvert forsynte disse motorrommene med, er det lite å høre til den. Når vi kommer opp i fart, er det hovedsakelig vind og støy fra sjøen som merkes.
Noen Styling’er ble for øvrig levert med dieselmotor, som er et mindre vellykket valg i en slik båt.

Typer og priser

Da Linge tegnet Draco 2400 Styling tidlig på 1980-tallet, var den basert på populære 2000 Sportling. Styling kom i 1984 og slo så godt an at Draco bestilte en forlengelse som fikk navnet Stirling 2700. Også den solgte godt, selv om den etter min mening ikke ser like fin ut med sitt glatte (billigere) fribord i stedet for Styling’ens støpte klink-fasong.
Draco 2400 Styling ble bygget i Flekkefjord helt frem til 1991 – til sammen 270 båter. (Det er imidlertid bare blåbær mot 2000 Sportling, som ble produsert i mer enn 3000 eksemplarer av gammel og ny versjon til sammen.)
Grunnet Draco-konkursen, er en del av historien forsvunnet, så jeg har ikke klart å finne ut hvor mye dagens testbåt kostet ny i 1987. Mine egne notater fra 1985 forteller at båten da kostet 306 000 kroner med V-6’er, og med tillegg for septiktank.
Det ble eksportert en god del, likevel går det så vidt mange 2400 Styling her i landet at du sikkert klarer å finne en, dersom du skulle føle at dette er båten for nettopp deg. Ellers kan jeg opplyse at Jan Herman Linge fortsatt sitter på formene og rettighetene, så det er vel ikke umulig at båten kommer i produksjon igjen. Det hadde den faktisk fortjent.
Skal du sikre seg en brukt Draco 2400 Styling i god stand, og med god motor, må du regne med å spa opp rundt 230 store lapper. Det er den verdt.

Fartsmåling

Gjort med gjennomsnittslesing av GPS og derfor gjengitt med et visst forbehold. 2 personer om bord.Testbåten var nyutsatt for våren og motormekanikeren hadde klusset med gassvaieren, slik at vi ikke kom opp i høyere turtall. Målingene fra 1985 viser imidlertid at båten med 205 hesters V-6’er hadde følgende ytelse:I følge eieren gjør dagens testbåt rundt 29 knop på 4400 o/min, noe som kan tyde på at båten har en tanke for lett propell. ½ - 1 tomme større stigning vil trolig være passe. Tallene gir imidlertid en god indikasjon på hva du kan vente deg av en Draco 2400 Styling med ren bunn.

Data

1000 o/min4,6 knop
1500 o/min6,7 knop
2000 o/min8,2 knop
2500 o/min13,7 knop
3000 o/min20,1 knop
3400 o/min23,2 knop
3500 o/min25,3 knop
4000 o/min28,1 knop
4100 o/min29,4 knop
Lengde:7,45 m
Bredde:2,85 m
Dyptgående uten drev:ca 0,5 m
Deplasement tørr, med V-8:ca 2260 kg
Bensintank:280 liter
Vanntank:100 liter
Septiktank:80 liter