utgave nr 4 2004

Båtfolk: Åge Hareide

Publisert Sist oppdatert

En fotballspiller skal komme seg hurtig til riktig sted. Det samme skal landslagssjefens båt. Åge Hareide bruker gjerne fritiden på sjøen, uavhengig av årstid.

TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM

Det er ikke for hvem som helst å spille fotball på landslaget. Men for den som vil være landslagssjef Åge Hareides båt er nåløyet enda trangere. Ikke bare skal du være rask og gjøre en god jobb, du skal være pen også. Vi vet om flere landslagsspillere vi nødig ville henge på juletreet. Det er ikke en gang nok å være norsk. Etter to norske båter - Draco og Scand - har han nå en Nimbus 22 Nova med 200 hk Volvo Penta diesel, innkjøpt sist høst. Drømmebåten er også svensk, men ikke spesielt ekstravagant.
- Jeg er Nimbus-entusiast, kan du si. Jeg har stor sans for Nimbus' kombinasjon av funksjon og design. Novaen er en fantastisk båt, både farta og sjøegenskapene. Og så er den stødig, brummer han på sitt velkjente vis.

Mer fritid

Fart og gode sjøegenskaper er viktig for en båt som brukes hele året på Romsdalskysten og i fjordene innenfor. Båten kan få mer å gjøre i tiden som kommer, ser det ut til. Som landslagssjef har han nemlig oftere fri i helgene, og større muligheter til å regulere sin egen tid. Det omsetter han blant annet i avkobling på havet. Da er veien kort til Nimbusen, fortøyd i båthavna i hjembyen Molde.
- Det blir ikke så mye ensomhet i jobben. Min beste avkobling er å slå av mobilen, kaste loss og dra alene ut å fiske. Bare meg og fisken. Fisken er velsignet sånn; den sier ikke så mye, humrer han mens han måker snø over rekka. Måkeplagen er ikke utelukkende et sommerfenomen her hvor båten brukes året rundt.
Åge Hareide må være verdens eneste sjef for et landslag i fotball som lager egen fiskemat av selvfanget hyse og lyr. Tips oss om du vet at vi tar feil.
Båt- og sjøliv har vært sentralt for Hareide helt siden guttedagene. Gjennom oppveksten på øya Hareid var han mye i båt, og han lærte tidlig å sette pris på og respektere havet. Der ute var han for øvrig nabo med Einar Johan Hareide, designkjendisen som forlot Saab til fordel for eget firma og som blant annet har flere båtkonstruksjoner på merittlisten.
Båtkarrieren i voksen alder startet med en Draco 23 Suncab på begynnelsen av 90-tallet. Den ble avløst av en velvoksen Scand Nautic. Med den satte Hareide sin "langturrekord" med en tur godt nedover Sunnmøre.
- Dracoen var en nydelig båt, men med bensinmotor ble det dyre turer. Nimbusen er en liten, kjapp båt som passer bra til min bruk: Raskt ut til målet, der jeg stenger av motoren og slapper av, forteller han.
Han har gjerne med seg familien på sjøen, men det blir oftest sommerstid. Da blir det mange koseturer til øyene og vikene i nærheten av Molde. Med 40 knop på loggen er "nærheten" et drøyt stykke av kysten og fjordene mellom Ålesund og Kristiansund.

Romsdalskontrast

Han setter stor pris på Romsdalskystens kombinasjon av værhardt, åpent hav på yttersida og idylliske, beskyttede øyer inne i fjorden. Men lokalpatriotismen er ikke større enn at han medgir å sette pris på både Sørlandet, Lofoten og kysten av Bohuslän.
Større trivsel nær land enn på åpent hav har resultert i flere grunnstøtinger. Episoden som sitter sterkest i minnet var en heller kjølig opplevelse.
- Jeg har grunnstøtt noen ganger etter å ha vært for tøff og gått for nær land. En periode var jeg nok en god propellkunde. En høstnatt ute på makrelldorging fikk jeg tau i propellen og kvalte motoren. Været var greit, og det var aldri farlig. Men jeg måtte hoppe i sjøen for å skjære tauverket ut av propellen. Det var kaldt og jævlig, minnes han med et grøss.
Nå er det snart vår, og tid for landlagssjefens årlige landsetting av båten. Da blir det rengjøring, stoffing og vedlikehold av drev.
- Men det var den drømmebåten, da. Hva er egentlig drømmebåten din?
- Nimbus 28 DC. Den produseres ikke lenger, men det er en nydelig båt. Jeg får se hvor mye tid jeg får bruke på båt i år; kanskje jeg går ut på bruktmarkedet på jakt etter en.

Kjentfolk i båt

Tips oss om profilerte mennesker som driver med båt i jobb eller fritid.
Telefon: 21 31 12 50
Epost: [email protected]
SMS: 41 65 52 20