Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 13 2006

Vinterkos på Tau

Publisert Sist oppdatert

Vinterkos på Tau

Anita og Reidar kryper under dyna med godt lesestoff en sen vinternatt på båttur. Varmelaken. God varme om bord. Varme klær. Det er oppskriften på vellykket vintertur, sier ekteparet Løvås fra Stavanger.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Gradestokken kryper ned mot fem blå. Vinterkvelden sniker seg sakte mot natt. Plutselig brytes stillheten. Først på styrbord side. Litt etter på babord side.
- Det er bare Reidar og Anita som fyrer opp, beroliger en ensom oppsynsmann på sin vandring bryggelangs i Buøy Båtforenings lune havn. Røyken langt ute på brygga er med andre ord ikke frostrøyk, det er eksos fra de to nye Ford-motorene om bord i Kimmen.
Vinter ingen hindring
- Ingen forskjell på sommer og vinter. Vi er ute uansett, sier Anita og laster proviant om bord for tre dagers tur til Tau. Her skal de ligge i gjestehavnen. Tau er bare en av mange gjestehavner de besøker i løpet av vinteren. Rossøysundet, Lindøy og Østabøvågen er også blant de populære stedene.
- Er bare 14 sjømil dit, så det gjør vi unna på tre kvarter, sier Reidar. Han har kontakt med vennebåtene på VHF-en. De er allerede på plass.
- Det er ingen vits i å stake ut kursen så langt av gårde for å få en hyggelig tur midtvinters. Da er det idyllisk nesten over alt. Og aldri problemer med å finne seg en god havn, sier han. Selv om båtfolket vest i landet er flittige helårsbrukere, er det langt mellom lanternene denne førjulskvelden.
- Vi elsker sjøen og nyter båten vår. Vi ville jo fått abstinenser om den skulle overvintre under en presenning, sier Reidar. Det er 24 år siden de som nygifte startet sitt avanserte båtliv.

- Ho er gammel, men du verden så god, smiler en fornøyd skipper. Kimmen er en Princess 38 av god gammel årgang, 1983 modell. Nærmest ideell som et romslig helårs landssted. Hun har ikke fått anledning til å forfalle. Så å si hvert år setter Stavanger-paret i gang et stort eller lite prosjekt. I år ble begge maskinene skiftet. I fjor ordnet møbelsnekker ny skapseksjon i cockpitsalongen og mor og far har trukket tak og pusset opp lugarene i rekkefølge.
- Skulle jo gjerne hatt en ny en, men nå har vi investert så mye i denne at det vel er bruksverdien som er det interessante, sier Reidar.
- Hun dekker behovet vårt og vel så det, skyter Anita inn. Vi regner med at det er hun som er ansvarlig for stæsj og pynt. I den bekmørke kvelden er det stearinlys på bord, lunt lys fra hyggelige lamper og svak underholdningsmusikk fra radioen. Og det beste av alt, en behagelig varme i alle rom.

- Varme er prioritet nummer én, sier Reidar. Webastoen fungerer som bare det. Rikelig med uttak i alle kabiner og trinnløs temperaturregulering gjør underverker når gradestokken kryper nedover.

Det blir ikke så mange besøk til uthavnene vinterstid, kanskje en liten tur i blant. Paret vil gjerne strekke landstrømkabelen når de er framme. Og gjerne også ha tilgang til ferskt vann. Vann kan være en utfordring, men de vet hvor det finnes.

- Vann og strøm er en ”luksus” vi må unne oss om vi skal ha det skal være trivelig om bord, sier de to. De velger aller helst havner som kan være et godt utgangspunkt for fot- eller sykkelturer.
Vi drar ikke på båttur for å sitte i båten. Vi må på land og røre oss, oppleve nye ting og nyte naturen i fulle drag, sier Anita. Den beste investeringen de har gjort er to sammenleggbare sykler, betror hun. Nå er Rogaland kjent for sine grønne vintre, så syklene kan stort sett brukes hele året. Tidligere i vinter gikk båtturen til Jørpeland. Det var et ypperlig utgangspunkt for en lang og god fottur til Prekestolen.
Med gode venner
Det er helst etter mørkets frembrudd at det er hyggelig å være om bord. Vi er en stor vennegjeng som bruker båtene hele året. Ofte går vi flere sammen, andre ganger er vi bare to båter eller vi går alene. Vi er glade i vennene våre og vi har det alldeles herlig sammen, kanskje fordi vi alle har forståelse for at vi også må leve egne liv, ikke alltid handle i flokk. Det er respekt når noen sier at de ikke vil bli med på tur eller at de åpent og ærlig sier at vi har behov for å være litt alene. Sånn må det være, sier de to.
Er det bare været som setter en stopper for vinterturene?
Været? Ytterst sjelden. Det skal virkelig være uvær om vi har landligge. Nei, det som stopper oss er jubileum, bryllup og andre viktige familiære gjøremål. Helgene om bord har som du skjønner meget høy prioritet, sier Reidar fornøyd. På førerplassen ligger en lærebok i navigasjon. Han akter å ta kystskippereksamen..
Nå skal jeg endelig lære meg å hanskes med stor båt, sier han, etter tolv år i 38-foteren.
Den neste blir over 50 fot altså?
Neida, tror ikke det. Det er bare den store interessen for sjø og båt som har gitt mersmak på å lære mer. Det er nyttig og det er en fin avkobling, sier ingeniøren som til daglig jobber i Aker Kværner Offshorepartner. Anita jobber med regnskap i Aker Kværner Businesspartner.
Ukene blir veldig korte. Det går det fra morgen til kveld. Vi må ha alle plikter unnagjort til helgen, for da skal vi på sjøen, sier hun.
Varme er alfa omega
Gode råd til folk som ønsker å strekke sesongen utover vinteren?
God varme om bord, det er avgjørende. Ha gjerne en liten gassovn i reserve om strømmen skulle forsvinne eller noe om bord skulle gå galt. Varme er alfa omega.
Det betyr også at du må ha klær for årstiden. Selv om båten er god og varm, er den ikke vinterisolert som et hus. Kulda har en tendens til å sive inn i døråpninger og langs vinduene.
Og skaff deg et varmelaken i køya, skyter Anita inn. Da er du sikret en god natts søvn. Hele hemmeligheten med vinteropphold i båten er jo å samle overskudd og krefter. Da skal du ikke fyre og du skal sove lunt og godt.
Det er vel egentlig ikke andre regler for den som vil til sjøs vinterstid enn den som vil til fjells. Du må være forberedt på væromslag og innstille deg etter naturkreftene, sier hun.
Du blir sulten på sjøen. Når roen senker seg smaker det med lite glass vin i sofakroken, innrømmer det trivelige båtparet fra Rogaland.
Kallesignalet lyder fra VHF-en i bakgrunnen. Hvor blir dere av, spørres det. Litt forsinken løsnes fortøyninger og de setter kurs for tre dagers vinterparadis bare 14 sjømil unna. Det er klart for årets helgtur nummer 44.