utgave nr 1 2011

Utrigger i ny stil

Vil de tradisjonelle utriggerne få konkurranse av de atskillig lettere og designmessig mer elegante komposittbryggene?

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

Utriggerne på flytebryggene i båthavna har vært gjenstand for liten produktutvikling de siste årene. Den har funksjonen sin, er bygget solid for å tåle vær og vind, med flytemiddel, med stålramme og med en plattform av impregnert plank.
Så er den fryktelig tung, og vanskelig å håndtere når den skal opp av vannet og reddes fra ismassene.

Nyhet fra Kongsberg

Et nyetablert selskap på Kongsberg, Green Bay Marine, har tatt tak i utriggeren. Gründeren i selskapet, Odd Christian Sandengen, innrømmer at han har gått svanger med ideen om en type ny utrigger i mange år, men det er først i det siste prosjektet har materialisert seg. Selskapet har blant annet samarbeidet med SINTEF og har fått utviklingsmidler fra forskningsrådet og Innovasjon Norge.
Den nye generasjon utriggere, riktignok mer påkostet og eksklusiv enn den tradisjonelle, og derfor atskillig dyrere i innkjøp, er basert på rotasjonsstøpt kompositt. I produksjonen er det valgt et meget slitesterkt og værbestandig materiale, samtidig som vekten er redusert betraktelig. Utriggeren vil bli produsert i flere utgaver med forskjellig utstyrsnivå. Alle har et antiski-belegg på overflaten.

Leddet utrigger

Den mest avanserte utgaven er leddet på midten, slik at den med en manns kraft enkelt kan slås sammen og heves fra vannet. Dette letter både vedlikehold og mulighet for lagring på land. Av utstyr kan den leveres med en inspeksjonsluke og med badestige. Elegante pullerter og alle hengsler leveres som syrefast.
Green Bay Marine, som eiers av Arkitek AS, tar sikte på lansering av sine komposittbaserte utrigger system neste sesong. Produksjonen skal etter planen skje på fabrikk i Porsgrunn. Selskapet legger stor vekt på miljøet, både i produksjonsmetoden og valg av materialer. Den nye serien er derfor sentrale i en ”ren havn”-strategi.