Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 15 2007

”Slik en Glastron”

Publisert Sist oppdatert

”Slik en Glastron”


Mjøsa har siden 1970-årene vært stor arena for båtsport. Med den er det skapt et miljø for amerikanske ”lake”-båter. Ikke rart den norske importøren for Glastron har hjemmehavn på Gjøvik.


TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Turkis flakelakk skinner om kapp med sola. Kanskje har den litt mer v-bunn enn et surfbrett av kryssfinér, men ikke mye. Bak på hekken tårner en god, gammel 115 hk Mercury rekkesekser. Innerst i Bakkestumpen på Gjøvik hensettes vi til 1970-åra. Der står det ”slik en Glastron”, en klassiker som hadde glansdagene da Rockola jukeboxene snurret Elvisskiver og alt hadde vinger, enten det var biler eller båter. Det er mer enn 50 år siden forutseende forretningsmenn i Texas satte datidens nyvinning, glassfiberbåten, i produksjon. Fabrikken lever fortsatt i beste velgående, selv om den er flyttet til Little Falls, Minnesota, i et samfunn med sterke norske røtter. Den norske importøren finner vi, selvfølgelig hadde vi nær sagt, rett ved Skibladners hjemmehavn på Gjøvik.
Mye historie
- Du skal nok lete etter eldre modeller enn denne for å komme så langt tilbake i tid som du beskriver. Dette er en CVX 16 fra 1985, men jeg er enig i at den har mye historie i seg, sier Simen Evensen. Han er den ene av de to guttene som har fått den amerikanske storprodusentens tillit. Den andre er Bent A. Solberg, begge storfrelse båtfolk fra det norske innlandet som for tre år siden etablerte Sebas Marine AS, først som forhandlere av Glastron, men fra 1.juli i år som hovedimportør i Norge.
Opprinnelig er den solgt ny her på Mjøsa, det lille fartsmonsteret som vi ikke helt kan fri oss fra. Den ser så godt som ny ut og har aldri vært gjennom renovering, bare godt stell. Akkurat nå er den solgt fra en entusiast til en annen. Det betyr at den forflytter den seg fra den ene ”laken” til den andre. Sitt nye liv skal den tilbringe på Tyrifjorden. Norske innsjøer har alltid vært arena for små, ultimate amerikanere, raske djevler, ofte med en v-åtter godt gjemt under putene. Uansett dreier det seg om båter som egner seg godt til vannsport. Ekstra artig er det at mange av de gode gamle båtene ikke bare flyter, men holdes godt i hevd. Spesielt Mjøsa er stedet for mange Glastronauter.
Drahjelp av James Bond
Glastron har fått god drahjelp i sin markedsføring av fartsbåtene. Utrerte eksemplarer, kanskje litt i overkant, ble brukt både i James Bonds ”Moonraker” og ”Live And Let Die”. Og hvem husker ikke ”The Batboat”, den med den fantastiske vingen midt over motorrommet fra 1960-tallet?
Men en båtimportør av 2007 kan ikke alene leve av gamle minner. Hverdagene til ungfolene i Sebas Marine er derfor preget av ganske andre produkter enn de som fremkaller nostalgiske følelser hos en seniorreporter.
- Vi merker tydelig at merkevaren Glastron fortsatt har god klangbunn hos voksne menn, selv om dagens produktspekter er noe ganske annet, eller skal vi si noe langt mer, sier Simen. Det er ikke bare unge gutter fra flatlandet rundt Mjøsa som kjøper Glastron. Kundene er bosatt både øst, sør og vest i landet. Sebas har ikke noe forhandlerapparat, men er så langt i stand til å betjene et geografisk stort marked.
Mer enn Mjøsa
- Mjøsa alene er ikke nok å leve av, derfor viser vi oss frem der båtfolket er. Så langt har det vært vellykket, men vi får se om det ikke blir nødvendig å bygge opp et forhandlerapparat etter hvert, sier Bent.
Uansett, kundene skal ikke føle det som noen ulempe at selskapet har tilhold på Gjøvik.
- Vi har etablert et godt nett av servicepunkter rundt om i landet, slik at ”saltvannskundene” skal slippe å dra til Mjøsa for å få service. Viktigst er å sørge for at de kundene vi har er fornøyd, sier Simen. Det er sånn selskapet også har vokst, og jungeltelegrafen har vært en viktig bidragsyter til salget.
Glastron har i de senere årene gått inn på noe av den samme veien som sine amerikanske og europeiske konkurrenter, det er familiebåtene som står i fokus, selv om det fortsatt leveres fartsmonstre med tettpakkede bensinslukende V-åttere under lokket.
Fra 17-28 fot
- Mange båter har bensin, men det er lett å forsvare, tatt i betraktning den korte sesongen vi har. Utgiftene blir ikke så voldsomme. Du skal også huske på at bensinmotorene er billigere i innkjøp enn diesel, men for all del; kundene må selv få velge, sier de to. Glastron har gjennom mange år utviklet et tett samarbeid med Volvo Penta og leverer både D3 og D4 i de største modellene. I dag selges det båter fra 17 til 28 fot, de minste i MX-serien, bowridere med utenbordsmotorer, via GT som er noe mer utstyrte og sporty bowridere, til GXL-båtene som er større, mer velutstyrte daycruisere med innenbordsmotor. GS er bobåtene, opp til 28 fot, og leveres gjerne med diesel.
Så langt er Sebas-guttene godt fornøyd med utviklingen. De iler langsomt i de brede bygder. Og hvordan de måler suksess?
- He, he, det er morosamt når en kunde kommer tilbake for å kjøpe ny og litt større Glastron. Da har vi gjort noe riktig, sier de to. Sebas Marine er også så smått i gang som forhandlere av White Shark og Nordkapp. Det gjelder å ha flere ben å stå på når de største skeptikerne til amerikanske båter er i kjøpemodus på Gjøvik.