utgave nr 14 2008

Slektsgården - Marex 370 AFT Cabin

Publisert Sist oppdatert

Slektsgården - Marex 370 AFT Cabin

Det er langt mellom de store båtnyhetene. Nye farger, større versjoner og litt ommøblering kvalifiserer gjerne til betegnelsen nyhet. Men nå i høst er det faktisk sjøsatt en båt som fortjener å bli kalt nyhet; Marex´ nye familiecruiser med en gedigen akterkabin.


TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Akterkabinens storhetstid var på 80-tallet, i familieklassen anført av Scand Baltic, men også storbåter som Fairline og Princess hadde påbygget bak som utvidet båten med et ekstra rom. ”Klyvebåtene” gikk av moten på 90-tallet, til fordel for bakveggbåtene med enkel adkomst via badeplattform og luke i hekken.
Derfor er det en nyhet som fortjener oppmerksomhet når det igjen sjøsettes en båt med denne løsningen. Storfamilien har vært i fokus under planleggingen av Marex 370 Aft Cabin, men samtidig har båtbyggeren, i tett samarbeid med designer Espen Thorup og Seaway, anstrengt seg til det ytterste for å få frem en båt med lekre, moderne linjer og som samtidig er enkel å entre.

Hekken inn i båsen
Den nye båten kan med fordel bakkes inn i båsen på gjestehavnen, på linje med tradisjonelle bakveggbåter. I forlengelsen av badeplattformen er det laget en fin planfri adkomst inn i båten, på styrbord side av kabinen.
Det er lett å bevegelse seg overalt, både ute og inne. Det betyr at den godt tåler en storfamilie på turen. Dette er som den reneste slektsgården å regne, med sine to separate kabiner og en ekstra lugar. Akterlugaren er en liten leilighet i seg selv, med stor takhøyde og fine køyer som også tjener som gode sofaer. Hadde det vært gjort plass til et lite toalettrom her akter, ville vi kanskje valgt denne romslige delen av båten til hovedlugar.
Foran har båten både en dobbel- og enkeltlugar, og et stor separat dusjrom på babord side og et romslig toalettrom på styrbord side.

Byssa i friluft
Hele taket over salongen har en softtopp som er svært enkelt å skyve av og på. Den operasjonen utførte vi med én finger.
Produsenten har valgt å legge byssa i ”friluft”. Det er sosialt for kokken å være sammen med gjestene sine, eller familien. Her uten er hovedsalongen med ni sitteplasser. Vi har knapt vært om bord i en båt med så mange skuffer, skap og så mye stuveplass.
Den nye 37-foteren fra Marex er stilren fra ytterst til innerst. Lyst, lett og elegant i farger og stoffer. Ikke minst førerplassen bærer preg av denne rene enkle formen, med få instrumenter, og en stor kartplotter. Selv de gode, gamle sjøkartene er det plass til i dette miljøet uten at de ligger i veien. For å redusere lysreflekser er det benytter nye typer topcoater på dashbordet, lekre overflater som gir en følelse av tekstil.

Tenkt miljø
Farten spiller mindre hovedrolle i denne båten. Den levers med en singel installasjon, en Volvo Penta D6-435, eller Yanmar etter ønske. Med en marsjfart på 25 knop er den forholdsvis drivstoffgjerring og CO2-utspillet reduseres til det halve (i forhold til to motorer, som er ganske vanlig i båten på denne størrelsen).
Båten har påmontert et Seatorque akselsystem, tilsvarende det som er mye brukt på store yachter. Akselen er lagt i et rør som beskytter helt frem til propellen. Dette reduserer turbulens i vannet, og slik tilføres propellen også mer ”mat”. Systemet skal i følge produsenten også bety en drivstoffreduksjon på 8 %. ”Skyvet” fra propellen er flyttet fra motoren til skroget. Derfor er det montert mykere motorfundamenter som gir stillere gange og lite vibrasjon.
Skal vi noen gang våge å ta ordet innovasjon i bruk, så må det være om nye Marex 370 Aft Cabin. Her er det tenkt lenge, praktisk og ikke minst nytt.

FAKTA OM MAREX 370 AFR CABIN

Lengde: 11.30 mBredde: 3.50 mDybde: 0.95 mVekt: 7000 kgDiesel: 650 lVann: 300 lToppfart: 28 knopSitteplasser: 10Soveplasser: 6Motor: Volvo penta D6-435Design: Espen Thorup, Marex og Seaway/JJDesign.Pris: 2.8 millioner kroner.