utgave nr 3 2007

Risør Classic 850

Publisert Sist oppdatert

Risør Classic 850


Én for de få


Mye barndomsfølelser og nostalgi er bakt inn i Risør Classic 850. Plattgatteren fra LN Yachts er en av de mest velutstyrte og sofistikerte klassikere som er sjøsatt i Norge på mange år.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I det ytre har Risør Classic 850 mange likhetstrekk med en gammel Skilsø eller en av Rich. G. Furuholmens plattgattere, men 28-foteren er velutstyrt til det spektakulære, og finish og hydrodynamisk design er i ypperste klasse.
Eieren hadde drømt om å restaurere barndommens 30-fots Furuholmen i mange år da han omsider valgte å bestille en ny klassiker på 8,5 meter hos Leif Nilsen i Risør. Det er Amble og Stokke i Kristiansand som har stått for design, mens eier og båtbygger i samarbeid har vært sterkt engasjert i detaljarbeidet.
Lim og tre
Skroget er bygget over et rammeverk av finér bunnstokker som er felt inn i to kraftige, langsgående laminerte dragere. I bunnen er det tett i tett med langsgående stringers. Skroghuden er kaldbakt (populært uttrykt ”trefiberarmert plast”) med totalt fire lag – bestående av kryssfinér og ett lag biaxial 290 grams og ett lag 90 graders glassduk som igjen er mettet med epoxy. Fribordet er malt – ikke sprøytelakkert – mens den øverste bordgangen og dollbordet er i mahogni. Dekket er i oregon pine.
Halvplanende tema
Risør Classic 850 er en halvplanende konstruksjon med kjøl, strak aksel og ror. Takket være mye bæring akter kombinert med med en forsiktig vanntunnel som gir bedre akselvinkel og optimaliserte arbeidsforhold for propellen, løfter Risør Classic i liten grad forskipet. Skroget har ingen steglister, kun ett kraftig chine som bryter vannet i én kraftig stråle for å få en så tørr båt som mulig.
- Vi har laget et konsept på det halvplanende tema, men hvor den øvre hastighetsgrensen er strukket noe, oppsummerer sivilingeniør Eivind Amble.
Båten er motorisert med en sistegenerasjons Yanmar-motor (common rail) som yter 240 hk akselhester, med elektronisk sluregir fra ZF.
Eksklusiv
Selv om båten kan fortone seg ganske moderat på avstand, er den et mesterstykke fra dyktige håndverkere. Detaljarbeidet er drevet til den ytterste perfeksjon, med innebygde vindusviskermotorer og dekksluke uten synlige låsebeslag. Mange av beslagene om bord er dessuten spesialdesignet og laget i Risør, blant annet halegattbeslagene som er innfelt i svineryggen på fordekket.
Med en integrert, laminert og limt badeplattform strekker båten seg 9 meter totalt. Og på disse ni meterne har båtbyggerne Leif Nilsen, John Andersen og Petter Råhauge boltret seg i tekniske spissfindigheter og forbannet nær uløselige problemstillinger. Den nette 28-foteren, med en tørrvekt på 3.000 kg, er utstyrt med varmt og kaldt trykkvann, defrosteranlegg, landstrøm og ladeanlegg, 3x120 Ah batterier, baug- og hekktruster, en elektronikkpakke som man knapt forventer å finne i langt større båter – 12 tommers kartplotter, Echopilot ekkolodd, autopilot, VHF, kokeapparat med keramisk topp og elektrisk toalett med kvern. Noen vil mene båten er for liten – eieren er storfornøyd.
Spesielle krav
Det kryr av spesialløsninger om bord i Risør Classic 850. Blant annet fanger targabøylen oppmerksomheten. Den er laminert opp i 21 lag med tynn finér. Bøylen er hul og i den innvendige kanalen ligger alle ledninger skjult. Luftinntakene til motoren går også via targabøylen, med sjalusier i teak.
Alle hovedtankene i båten er i syrefast stål, både septik, vann og to dieseltanker. I tillegg er båten utstyrt med to fleksible 50-liters vanntanker akter som er forbundet med dagtanken forut med elektriske pumper – både for å ha rikelig med ferskvann, men også for å sikre optimal trim. Det skrikende ferskvannsbehovet skyldes blant annet at eieren har fått montert et dekkspylingsanlegg med uttak på fordekket…
Båtens elektriske anlegg sysselsatte en skipselektriker i flere uker – og sluttresultatet ble både kostbart og bra. Alle kabler er trukket frem til førerplassen, med dimensjoner og paneler som man må lete etter for å finne selv i båter i 20-millionersklassen. Og det meste er det naturligvis dobbelt opp av… Med unntak av båten, som neppe får sin like med det første.
Tekniske data: Risør Classic 850

Lengde:8,50 meter
Bredde:2,80 meter
Dyptgående:0,85 meter
Motor:240 hk
Vekt:3.000
Fart:28,5 knop
Informasjon:LN Yachts, Risør, telefon 37151067