utgave nr 10 2006

Opplev stillheten i uthavnen : Luksusliv på sparebluss

Publisert Sist oppdatert

Opplev stillheten i uthavnen

Luksusliv på sparebluss

Hverdagen preges av støykilder fra alle kanter, så mange at vi knapt enser dem. Den fullstendige stillheten er i ferd med å bli en akutt mangelvare. La oss finne roen og stillheten – i båten - i en ensom uthavn.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Kanskje er ikke båten det rette stedet for en som vil slå av alle brytere, bokstavlig talt. Vi må betale en liten pris i form av tankearbeid og gode forberedelser for å innrette oss best mulig i en uthavn mer eller mindre for oss selv. Men det er verdt det, når vi oppdager at det er fullt ut mulig å ha det godt om bord uten landstrøm og ikke med annet servicetilbud enn vakende fisk en sen kveldstime og syngende småfugler en tidlig morgenstund.

Glem trivialitene
Kunsten består først og fremst i å beholde det gode humør og konsentrasjonen om natur og opplevelse og ikke irritasjon over flate batterier, full septik og er tomt luktende kjøleskap.
Det gjelder å unngå hele problemstillingen, gjøre det som skal gjøres skal for at båten kan ligge helt i ro en ukes tid, med alle fasiliteter mer eller mindre inntakt og helt uten respiratorkobling til nærmeste 220 volts stikkontakt.

I den perfekte uthavnen er vi for oss selv eller sammen med gode venner. Kanskje kommer en og annen streifer tøffende for å finne ly for natten, men vi som velger å bli i mange dager vil få mye tid for oss selv. Og det skal jo innrømmes at jo mer vi er for oss selv, eller blant forståelsesfulle naboer, jo enklere er et å jukse litt med motoren i gang noen timer og et aggregat på badeplattformen i sving for å hjelpe på det gode liv. Det er lov det, men litt av poenget er at det ikke er greit å plage omgivelsene med støy og bråk for å overleve ute.

Som regel holder vi ikke ut så mange dagene, om et slikt opphold ikke er nøye planlagt. Det gjelder å forberede seg og båten på det forestående. Om båten er stor eller liten, betyr mindre. Jo større båt, jo større er forbruket om bord også.

Hold øye med batteriene
Start med det viktigste; batteriet - eller helst i flertallsform; batteriene. Et startbatteri bør holdes hellig og kun benyttes til det formål det skal tjene, nemlig sørge for at båten starter igjen etter mange late dager i stille. Den gjør garantert ikke det om den også har påtatt seg ekstrajobben som strømkilde til vannpumper, lys, TV og kjøleskapet. Sørg for at batteriene er friske og fulle når du legger av gårde. Kanskje det kan være lurt å måle batteriene før avgang, være sikker på at ladespenningen er korrekt, slik at det ikke er noen tvil om hva som er på boks kvelden du fortøyer i uthavnen. Det kan være klokt å forvisse seg om at forbruksbatteriet om bord er dimensjonert etter forbruket. Det finnes enkle tabeller som hjelper deg å regne ut forbruket. Kjøp deg en bok før du drar, så slippe i hvert fall dette å bli en stressfaktor på en tur som skal være akkurat det motsatte av stress.

Tenk nytt, tenk solcellepanel
Ikke glem at det finnes alternative energikilder også. Solcellepanel kan være et utmerket supplement. Solceller har lenge vært en viktig energiprodusent i seilbåter, men heldigvis ser vi at også stadig flere motorbåtfolk ser fordeler av å dra ekstra nytte av naturens egne ressurser. De er blitt enkle å montere og jobber helt lydløst.

- Det viktigste med et enkelt og portabelt solcellepanel er å avlaste batteriforbruket, sier Christoffer Thoresen hos Maritim. Jo større panel, jo større effekt. De mest attraktive panelene leverer fra 22 til 44 watt og vil kanskje i første rekke være viktige for å avlaste driften av kjøleskap, sier han. Det finnes robuste paneler som passer din båt, enten du velger et ”stivt” til å henge opp, eller et mykt, fleksibelt som kan forme seg etter dekket eller hardtopen.
Skal du ha solcellepanel bør du også anskaffe en regulator som justerer spenningen på panelet i forhold til batterispenningen. Dette vil øke ladestrømmen betraktelig.
Kjøl og frys på enkelt vis
Kjøleskap og fryseboks er strømtyver av verste sort, men vi lar det jo skje fordi vi gjerne vil ha frisk og god mat så lenge som mulig. Her gjelder det å planlegge skikkelig. Vi kan lage oss en ”fryseboks” før vi drar. En godt isolert boks, som fylles med mat som er nedfrosset før det legges ned og som suppleres med iselementer, vil vare i flere dager. At effekten gradvis svekkes, spiller i og for seg liten rolle om vi også planlegger måltidene. Så lenge innholder er dypfrossent, velger vi først annen mat, kanskje noe medbrakt ferskt de første par dagen. Etter hvert som opptiningen starter må vi ta for oss fra boksen, men vi har kommet flere dager ut i uken med gode måltider på denne måten. Isoporboksen kan du med fordel også grave ned i jorda på land, så fungerer den videre som en fin kjøleboks.

- Pass deg for kjølebokser med 12 volts strømkobling til sigarettenneren. Batteriene går tomme før du vet ord av det, sier Christoffer.

Ikke glem at mat ikke nødvendigvis må være medbrakt. Ingenting smaker bedre enn det som vi selv har hentet opp fra havet og som har en tendens til å krølle seg i pannen. På vår tur får den ikke lov til å krølle seg fra en panne på noen som helst elektrisk installasjon. Et lite stormkjøkken med en gassflaske på land er flott, om vi ikke har kokemuligheter med lampeolje, gass eller parafin om bord.
- Gjør ting enkelt, det er det beste rådet jeg kan gi, sier Christoffer Thoresen hos Maritim. Et minikjøkken med ett bluss kokeapparat for butangass, til under 200 kroner, er mer en nok. Virkelig fart i sakene om du setter på en effektiv grill på denne.
Får vi rikelig med fersk fisk flere dager, er jo saken grei, men snur fiskelykken er det lov til å ty til medbrakt hermetikk de siste dagene. Drikkevarene kan jo avkjøles i sjøkanten, slik at kjøleskapet bare får en enkel oppgave med å holde riktig temperatur på melk og pålegg. Ved hjelp av strømmen fra solcellene kan kjøleskapet kjøres noen timer hver dag. Visste du forresten at et vått håndkle rundt brus- eller ølflasken i solen gir kaldt drikke? Bare prøv.

Skap kveldsidyllen selv
Den store energiutfordringen oppstår når kvelden og mørket så smått senker seg. Da er det fristende med radiounderholdning og TV-nyheter. La det bli med det, at TV kun brukes til det aller nødvendigste. En radio klarer seg godt på medbrakte batterier. Kanskje synes barna det er hyggelig at familien er samlet rundt et bord med parafinlampe og et godt gammeldags spillebrett? Det blir stemning av det. Så få heller lampene på lugarene benyttes for å komme seg vel ned under dyna og pumpene på badet må drive frem vannet. Det er mer enn nok av strøm for en uke i uthavn, om det ikke sløses og uten at sparsommeligheten går folket på nervene løs.
Kanskje er det greit å minne om at båtens septiktank bør være helt tom før båten går i ”opplag” i uthavnen. En full tank skaper aldri en god stemning om bord og innbyr ikke til flere dagers landligge.

Derimot vanntanken, den må være full til randen før turen begynner, gjerne også supplert med noen gode flasker ferskvann til tannpuss og kaffe. Det smaker ekstra godt med helt fersk vann på kaffen.

Kan vi bedre ha det? Neppe. Vi blir gjerne en dag ekstra, kanskje to, når forholdene er lagt til rette for det gode liv i uthavnen. Litt enklere, litt mer spartansk, men en herlig opplevelse. Det gjelder bare å planlegge litt, så er det klart for en tur ut til stillhetens havn.

Vi bør unne oss den luksusen.