Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 7 2008

OceanOne - en Windykopi?

Publisert Sist oppdatert

OceanOne - en Windykopi?

Er OceanOne 33 en kopi av Windy Scirocco 33? Åpenbart, sier Windy. Bare tull, sier Rune Andersen i Arendalsbedriften OceanOne.

AV AMUND RICH. LØKEN

Tre arbeidere i byen Zdzieszowice i Polen hevder til Agderposten i Arendal at Rune Andersen i OceanOne har lurt dem til å lage Windykopier.

- Han har forsøkt å sverte oss ved å si at det var vi som ødela for ham, sier de tre. Nå er det full krangel mellom polakkene og Andersen om hvem som har lurt hvem.

15 båter på vei
OceanOne er et to år gammelt selskap i Arendal som har startet båtproduksjon i Polen. Firmaet karakteriserer seg selv som ”nytenkende innen båtdesign og produksjon”. To 33-fotere er hittil levert til Norge, og i følge produsenten følger ytterligere 15 i løpet av sommeren.

- Det kan nok tenkes at det å ta avstøp av en konkurrents båt for produksjon av tilsvarende båt er nytenkende. Det er like fullt ulovlig, skriver høyesterettsadvokat Jon Tenden i sin stevning på vegne av Windy Boats. I desember 2007 skrev designeren av Windys populære Scirocco, Windy-designer Hans Jørgen Johnsen, et brev til administrerende direktør Knut Heiberg-Andersen i Windy Boats der han, etter å ha sett detaljbilder av OceanOne, enkelt kan konstatere at båten faktisk er en avstøping av skrog og dekk fra Windy Scirocco 32/33. Blant annet karateristiske detaljer i forskipet avslører opphavet.

Aldri opplevd maken
- Jeg har aldri i min tid som designer opplevd noe lignende, sier Hans Jørgen Johnsen og vil ha det opphavsrettslige aspektet brakt inn for retten. Han ønsker ikke å gå detalj før saken er behandlet i retten, men sier til Båtmagasinet at det er en lang rekke forhold som klart og åpenbart viser at den polskproduserte båten er basert på Windy Sciroccos form. Et annet aspekt er hvordan OceanOne skal få godkjent båten sin uten dokumentasjon og tegninger, sier Hans Jørgen Johnsen. Ettersom produsenten av OceanOne 33 ikke har hatt tilgang på tegninger fra Windy-designeren, og at likheten i vesentlige detaljer er 100 %, vil Windy i retten hevde at det er tatt avstøp av Windy Sciroccos skrog og dekk.

- Dette er så uakseptabelt som det kan og vi går rettens vei for å få stoppet produksjonen av denne Windy-kopien, sier administrerende direktør Knut Heiberg-Andersen i Windy Boats til Båtmagasinet.

Ikke lett
I følge Rune Andersen i OceanOne har etablering av båtfabrikk i Polen vært alt annet enn lett.
- Folk som jobbet for meg har stjålet eiendommen min og tatt ut 70.000 kroner fra min konto i mitt navn. For å ramme meg har de mailet med Windy for at det skal se ut som om jeg skal ha kopiert båten, men det er bare tull. Jeg ble robbet mens jeg hodde på et hotell. Her ble både pass, kontrakter og tegninger av båten stjålet, sier Andersen.
- Det er også stjålet en båt fra meg i Polen, jeg har anmeldt forholdet og vet hvem som står bak. Det er de samme som vil skade meg og som har tatt kontakt med Windy, sier han.
- Er det ikke riktig at det befinner seg en Windy Scirocco hos deg i Polen?
- Jeg kjøpte en utbrent båt, ja. Har tatt en del mål, men alt er annerledes.
- Så du har tatt utgangspunkt i denne?
- Vil ikke kalle det det. Det utbrente skroget er dessuten delt på langs og på midten. OceanOne har helt andre mål enn Windyen. Den er lengre, bredere og en helt annen grad i bunnen, her er det en grads forskjell. Dessuten har den en 1.12 meter lang badeplattform, Windyen har 0.80 meter. Windyen har to nivåer på dørken, OceanOne har bare én.
- Men det er en slående likhet mellom båtene?
- De er forskjellige. Jeg gleder meg til en rettssak, og da kan jeg få forklart alt dette. Dette båtprosjektet er livsverket mitt og ingen skal få ødelegge det, sier Rune Andersen.

Skal stoppes
Knut Heiberg Andersen i Windy bekrefter til Båtmagasinet at en brent Scirocco ble liggende på fabrikken i Arendal i forbindelse med en forsikringssak. Denne ble solgt til en person som ville ta ut brukbare deler fra motoren, så skulle resten destrueres.
- Båten har tydeligvis havnet på gale hender i Polen. Vi kommer til å belyse både den markedsmessige siden av saken, at en aktør selger båter som åpenbart er kopiert fra en annen produsent, og det rent opphavsrettslige, anført av designeren av Windy Scirocco, Hans Jørgen Johnsen. Slik skal vi ikke ha det, og dette skal stoppes, sier knut Heiberg-Andersen til Båtmagasinet.